Gastub på resa

Har kollar runt och ser att det är förbjudet ta med gastub på tåg/buss. Hur gör ni?
Skickar ni gastub till er destination, eller gör ni inköp i närheten dät ni startar er tur?

Har kollar runt och ser att det är förbjudet ta med gastub på tåg/buss. Hur gör ni?
Skickar ni gastub till er destination, eller gör ni inköp i närheten dät ni startar er tur?
Om man skickar - hur tror du den färdas då? Spelar ingen som helst roll om den åker passagerartåg, godståg eller bussgods. Klart alla tar med på tåg och buss och det tror jag du vet också.

På flyg har de kontroller, inte någon annanstans.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vet man att det finns att köpa på plats så är det ju ett alternativ oavsett. På Kiruna flygplats har man tidigare kunnat fråga och få omhändertagna gastuber från hemresenärer med varierande fyllandsgrad men antar att de inte längre förvaras inomhus i närheten.
Flyger man kan man dricksa/skänka bort sin rest till någon som behöver den på plats. Lokalbo eller ankommande gäst.

/Patrik

En intressant sak är när jag för några år sedan skulle frakta en trailer som var full med gods men pga att ett enda av kollina var en låda ca 20x20x20 cm full med cigarrettändare så räknades hela trailern som farligt gods så att ekipaget fick ha orangea skyltar fram och bak och på sidorna skyltar med UN-nummer 1011 för butangas med brandfarlig symbol.

Så Funkar det med farligt gods på väg och det där lilla kollit vägde bara 700 g.
Jag blev själv väldigt förvånad över att det kollit kom upp i så många poäng så att hela trailern räknades som farlig godstransport!?
Självklart så har jag certifikat för att transportera farligt gods på väg.

Folk har med sig allt möjligt brandfarligt gods i sin packning när dom reser, utan att dom tänker på det.
Hårspray, nagellack, nagellackremover, spraydeodorant etc.

Det enda som inte är brandfarligt är sprit som har lägre alkoholhalt än 50%, för vanlig 40% whiskey eller vodka kan inte brinna - testa själv!
Testa även med vodka som är över 50% för den brinner, speciellt om den är iskall!
Är den solljummen varm så är det tveksamt om den brinner.

Jag har tagit med mig gasoltuber till brännare i packningen på tåg och buss vid alla vandringar i ödemarken och det har aldrig varit någon kontroll, trots att det har varit helt uppenbart vad jag ska göra och att jag då bör ha någon form av brännare med mig.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
På Fiskflygs helikopter får man ha med gas, tror det fanns en begränsning, men kommer inte i håg max mängd.

Ni som orkar nörda in er med att räkna ut ADR-poäng av farligt gods har lite information här:

UN nummer för gasbrännargas Propan är 1978. Så kan ni räkna ut hur mycket gasol som är tillåtet för transporter innan det räknas som farlig transport inom ADR.

Det är sånt här jag måste kunna för att få transportera farligt gods....

Senast ändrad:
På Kiruna flygplats har man tidigare kunnat fråga och få omhändertagna gastuber från hemresenärer med varierande fyllandsgrad men antar att de inte längre förvaras inomhus i närheten.
Den möjligheten finns inte längre. Förklaringen som jag fick av personalen var att juristerna satt stopp för det. LFV skulle teoretiskt sett kunna ställas till ansvar för dåliga tuber. Tråkig utveckling.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.