Gasbrännare till trangia passar till jägarkök?

Tänkte införskaffa mig en gasbrännare till mitt trangia, men jag undrar, passar den till mitt jägarkök också?

Hur mycket plats behöver brännaren på undersidan? Jägarköket står ju närmare marken.
 

Bilagor

  • Bild0093.jpg
    Bild0093.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,770
Den som jag har sticker tyvärr ut en bit så man får ställa köket på ett par pinnar eller nåt. Men det finns väl ett par varianter av gasbrännaren och jag vet inte om alla sticker ut lika mycket nedåt.

Dessutom måste man ta upp ett hack för slangen.

Jag gjorde det för två år sen när vi skulle ut hela familjen och vandra samma sträcka som jag gått med vart och ett av barnen när de var 6 år. Jag ville ha så lätt kök som möjligt och jägarköket med en gryta och folielock blev väl nåt hekto lättare än Trangia i samma konstellation.
 
Den som jag har sticker tyvärr ut en bit så man får ställa köket på ett par pinnar eller nåt. Men det finns väl ett par varianter av gasbrännaren och jag vet inte om alla sticker ut lika mycket nedåt.

Dessutom måste man ta upp ett hack för slangen.

Jag gjorde det för två år sen när vi skulle ut hela familjen och vandra samma sträcka som jag gått med vart och ett av barnen när de var 6 år. Jag ville ha så lätt kök som möjligt och jägarköket med en gryta och folielock blev väl nåt hekto lättare än Trangia i samma konstellation.

Sant. Det funkar ju i så fall att ta med sig något att lägga som distans, typ två träpinnar eller nåt.

Någon som har en brännare och kan mäta? Tänkte främst på trangias primus men även andra alternativ såklart.
 
Har en gammal gasadapter till mitt Trangia, går inte ner nåt nämvärt. Vet inte riktigt, finns kanske några 'rävar' i din bekantskapskrets. Det står "GRILL" upptill iaf. Och en öppning för slangen behövs i vilket fall som helst.


peter
 
Var ner på stan idag och hittade en gasbrännare på Intersport. Något dyrare än internet, men jag slog till.

Kan meddela att den sticker ut 9mm under vindskyddets marknivå. Så man får palla med en träbit eller så. Bra för ventilationen om inte annat.

Hoppas det inte blir för varmt med gasbrännare bara, men det lär väl märkas.
 

Bilagor

  • Bild0094_cr.jpg
    Bild0094_cr.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,715
Var ner på stan idag och hittade en gasbrännare på Intersport. Något dyrare än internet, men jag slog till.

Kan meddela att den sticker ut 9mm under vindskyddets marknivå. Så man får palla med en träbit eller så. Bra för ventilationen om inte annat.

Hoppas det inte blir för varmt med gasbrännare bara, men det lär väl märkas.

En liten tanke: Det går möjligtvis inte att bocka om fästena 10 mm så man slipper att leta skogspinnar?
 
Den kommer antagligen för högt upp om man bockar om så den sitter högre upp (kommer för nära grytan alltså).
 
Ryck tre rostfria ekrar från någon gammal hoj och böj dem på mitten till stabila, lätta ben. Om du trär in dem under ifrån genom hålen i blecket som håller brännaren då borde du få upp vindskyddet lagom mycket.
 
Jag stötte på samma problem när jag försökte montera ett optimus explorer i en jägarkökskopia. Min lösning var att göra en ca 3 cm hög förhöjningsring av 0,5 mm aluminium. Väger inte många gram och ryms i köket när man packar ihop det så den tar ingen extra plats.
/ Morgan
 

Bilagor

  • IMG_4778.jpg
    IMG_4778.jpg
    40.1 KB · Visningar: 2,173
  • IMG_4781.JPG
    IMG_4781.JPG
    125.3 KB · Visningar: 1,468
  • IMG_4782.JPG
    IMG_4782.JPG
    129.8 KB · Visningar: 1,512
Hej
Jag har oxå en jägarkökskopia med trangas gassats. Jag gjorde så att jag tryckte upp hålplattan som brännan fäster i så den blir lite böjd uppåt. samt filat ur en liten kanal som ledningen kan gå ut igenom.
//Johannes
 
Ang Explorer

Jag stötte på samma problem när jag försökte montera ett optimus explorer i en jägarkökskopia. Min lösning var att göra en ca 3 cm hög förhöjningsring av 0,5 mm aluminium. Väger inte många gram och ryms i köket när man packar ihop det så den tar ingen extra plats.
/ Morgan

Morgan, hur kommer du överens med din Explorer. Är de fortfarande så tysta och pålitliga som ryktas? Saknar en i min samling. :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.