Gasbehållare på flyg

Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...
 
Handlar det om en väl mellan tröjor inpackad oöppnad gasbehållare eller kanske om

Nisse som har två halvfulla gasbehållare (synd att inte göra slut på dem), Anders som tar med sich en flaska thinner (för oljemålning), Johan som tar med sig ett litet fyrverkerilager (är det 50 årsfest så är det), Mari som stoppar med sig den halvfulla fotogenlampan (den ger ju bättre stämmning).

Naturligtvis blir väskorna försiktig, långsamt, omsorgsfullt transporterade på flygplatsen och vid ilastningen.

Trevlig resa
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nagellackskök

olarantala; sa:
Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...


Att ingen kommit på detta UL kök:). En flaska nagellack räcker som bränsle till 2 personer i en vecka :cool:.

Per Brune
 
olarantala; sa:
Funderar på hur mycket nagellack och andra kosmetiska produkter som är brandfarlga (butan används väl som drivgas i några aerosolflaskor?) som finns ombord på flygplanen...

Men det är väl skillnad mellan en skvätt butan som används för att höja trycket i en flaska med hårgegga, och ett halvt kilo gasol i flytande form?

Klart att båda är brandfarliga, men mängden...

Då tycker jag att det är värre dubbelmoral att man inte får ha en nagelfil, men gärna flera feta glasflaskor med sig i handbagaget.
 
jamo; sa:
Ett hypotetiskt scenario:

Ett flygplan kommer in för nödlandning. Det kanar av banan och börjar brinna. Inom en minut är flygplatsbrandmännen där och börjar släcka. De börjar dra ut skadade passagerare. Någon ville spara några kronor genom att slinka ner gasflaskor i bagaget. Branden gjorde behållaren instabil. Den smäller bredvid ansiktet på någon. Rejäla personskador. Inte så bra.

I ett sådant scenario skulle f.ö. några ynka liter drickbar sprit ha en försumbar betydelse jämfört med tonvis med JeT A1 som antänts i och kring flygplanet..

Jag misstänker att problemen med en exploderande liten gasbehållare i en väska är ganska försumbara jämfört med de brännskador som personen ifråga fick av primärbranden...

Du kunde lika gärna ha dragit ett scenario där en liter 50-procentig Absolut krossas i bagagehållaren och rinner ner över passageraren under, och sedan antänds av branden utanför kabinen när han är på väg ut.

Observera att jag inte argumenterar för att det ska vara tillåtet med gasbehållare på flyget, nuvarande förbud är helt rimligt och personligen har jag inget behov av att ta gasbehållare på flyget. Däremot är det inressant hur man kan tumma lite på säkerheten när det finns stora ekonomiska intressen.

Johannes
 
Halva tråden handlar väl om att man silar mygg och glatt vinkar förbi elefanterna.

Att man kan (och får) ta med sig spritflaskor är naturligtvis märkligt med tanke på restriktionerna i övrigt. Jag menar då ur terrorsynvinkel; inte skulle ju jag ta med mig en nagelfil om jag skulle ställa till det maximalt otrevligt.
Spritflaskor innehåller brandfarlig vätska (jag har själv varit med om att snapsar tagit eld tillsammans med duk osv just för att spriten börjat brinna), och flaskorna blir ju rätt lätt värre tillhyggen än nagelfilar.

Om man inte tycker att vanlig sprit duger köper man cask strength som är starkar, eller för att slippa eld så fin sprit så häller man i annan valfri vätska...

Jag får nästan dåligt samvete av att "tipsa" om sånt här men om man ska ta de nuvarande i flera avseenden rigorösa säkerhetskontrollerna på allvar så undrar man ju varför man släpper igenom glasflaskor - och delar ut metallbestick till måltiderna. Eller är man säker på att terroristerna av fundamentalistiska skäl i alla sammanhang undviker sprit? Åker de också alltid turistklass (med plastbestick)?

Retoriska frågor, men det hela irriterar mig lite grann varje gång jag går igenom säkerhetkontrollen. Det finns ingen konskevens i säkerhetstänkandet idag.
 
säkerhetsventil?

Konstrueras inte gasflaskor med någon form av säkerhetsventil? Det är ju ganska lätt att förse en tub med en ventil som smäller av vid lägre tryckskillnad än vad flaskan klarar, så att innehållet pyser ut istf att ruptera flaskan. En sådan mekanism skulle ju funka både vid förlust av kabintryck (och jag vill nog hävda att skillnaden mellan marknivå och 10 km skulle ha en viss effekt!) eller tryckhöjning pga uppvärmning (brand).
 
Attityden hos många i denna tråd skrämmer mig. Flyger jag med dessa? Hoppas inte.

Man behöver väl inte ha speciellt god fantasi för att förstå vad som i värsta fall kan hända om en gasflaska punkteras i ett flygplan fullt med elektriska ledningar.
 
Du kan väl ta det ganska lugnt, det är väl inte mer än möjligen ett inlägg (startinlägget) som kan oroa och om han frågade för att lättare göra sin egen bedömning utifrån svaren är det väl entydigt vad alla tycker.

Att många sedan uppmärksammar brister i nuvarande säkerhetstänkande är väl inget att oroa sig för. Bristerna är däremot möjligen ganska oroande.



[Ändrat av Mezzner 2004-10-28 kl 22:10]
 
Mezzner; sa:
Att många sedan uppmärksammar brister i nuvarande säkerhetstänkande är väl inget att oroa sig för. Bristerna är däremot möjligen ganska oroande.

Både och. Att flyga är ju bevisligen ganska säkert, men visst är det jobbigt att tänka för mycket på att piloter kan vara berusade, folk kan ha med sig diverse tillhyggen men vägras nagelfilar, packning med explosiva ämnen i etc.. Det är väl såpass "lätt" (relativt sett) att flyga även de stora planen, att man inte behöver anstränga sig (dvs allt verkar så säkert), men när det väl händer nåt uppenbarar sig de inkonsekventa och otillräckliga säkerhetsåtgärderna. Så länge det inte brinner, ingen vill kapa, etc så går allt perfekt. Men sen..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips