Gas eller t-sprit på resan till Österrike?

Tjo!

Jag hade tänkt skaffa ett nytt Trangiakök med gasbrännare inför resan till Österrike i sommar.
Ju mer jag läser i forumet desto mer osäker blir jag på att gas är det bästa alternativet, åtminstone om man ska ut och flyga.
Var får man tag på gas till Trangia (utan att behöva släpa med sig nån adapter) i Österrike?
Om jag tar med brännaren för t-sprit som reserv, var får jag då tag på t-sprit? Det heter säkert nåt annat än här och finns säkert inte där man letar i första taget...
Jag utgår från att man inte får flyga med varken gas eller t-sprit.

Tacksam för svar.

/Per
 
T-Sprit heter Brennsprit. I grannlandet Schweiz finns den i överflöd då den används för att fylla sptitbrännare som används vid fondue (rechaud). Men även om det inte äts så mycket fondue i Österrike, framförallt inte sommartid, så borde du kunna få tag på brennsprit nästan överallt. Köp annars metanol på ett Drogeri.

Det finns även en Bernnpasta, men den har jag aldrig provat i spritköket. Den är egentiligen avsedd för en brännare som ser ut som en skål.
 
Trangia kan vara riskabelt

Ska du vara ute länge utanför sverige tänk ett varv till. Vad händer om det går sönder? du har stora svårheter att hitta reservbelar utanför sverige i så fall satsa på internationella märken som ex msr.
 
Re: Trangia kan vara riskabelt

santiago; sa:
Ska du vara ute länge utanför sverige tänk ett varv till. Vad händer om det går sönder? du har stora svårheter att hitta reservbelar utanför sverige i så fall satsa på internationella märken som ex msr.

Hmm, trangia har jag sett lite överallt. Det är nog internationellt så det räcker.

Sen är ju frågan om det överhuvudtaget finns någonting som kan gå sönder på ett trangia? Inte med spritbrännare iallafall...
 
Polar300; sa:
Köp med dig Markills lilla nätta adapter [~70gram!] till de franska CampingGaz-behållarna så är du på den säkra sidan. Då klarar du dig oberoende av vad du hittar för ventilgastub. Och 70 gram till i väskan märker du inte...

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2665

Smart! Var kan man köpa en sådan?

Jag vandrar ofta i Östeuropa och där kan jag nämna att gas är betydligt lättare att få tag på än bränslesprit (hemgjord dryckessprit är desto vanligare...). Oftast är det Primusgängning men CampingGaz förekommer ibland.

Reser man mycket till exotiska länder (kanske inte Österrike :)) kan man ju skaffa ett multifuelkök som även tar bensin och fotogen...
 
matslandgren; sa:

Smart! Var kan man köpa en sådan?

Jag såg bägge två Markill-adaptrarna på Naturkompaniet i Uppsala för några veckor sedan.

[Det fanns en tredje Markill-adapter där också, men den har jag ingen erfarenhet av: Den är avsedd att göra ett kök som skall skruvas ovanpå en gasolbehållare till ett fristående slangförsörjt kök. Tja, det finns nog kunder till sånt också...]

Naturkompaniet i Uppsala hade även CampingGaz gasolbehållare med bajonettfattning - "Som en service till alla de tyskar som brukar titta in här förtvivlat sökande efter såna..." sa en kille i butiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.