Garmin - föra över kartor remote (t.ex. CitySelect)

Går det på något sätt att ladda kartor via datorn hemma när man är på resande fot? Har begränsat minne i min Vista C som jag har på hojen. Skulle vara lysande om det gick att ta med USB-kabel och köra hemdatorn remote från bekanta eller internetcafé o.dyl. Utopi eller?

Sannolikt utopi.

Mapsource måste vara installerat på den PC som du kopplar till din GPS. Den Unlock Code som hör ihop med din GPS måste finnas installerad i Mapsource. I Windows Registry måste det finnas regler för Mapsource som pekar på de kataloger där kartfilerna finns. Möjligen går det att peka på en nätverksenhet som då är din hemdator som du monterar, men då måste du gå in och mecka i Registry.

Men eftersom du ändå måste ha med dig en CD med Mapsource och installera på internetcaféets dator (om du får för ägaren och har rätt behörighet i datorn) kan du lika gärna installera alla kartorna också (om det finns plats på hårddisken).

Det kanske är en affärsidé för caféägare att erbjuda denna tjänst mot en mindre avgift. Garmin Map Loader Association.

Tackar för funderingarna/tipsen! Känns inte som att det är görbart. En jäkla slot för minneskort hade ju löst saken... Produkterna är förmodligen segmenterade så att man t.ex. bör skaffa en GPS för skogen och en för bilen/hojen om man ska röra sig över stora områden.

Dum fråga

Jag har ingen GPS med USB-kontakt men skulle man kunna ansluta ett USB-minne med kartor till en Vista C eller GPS 60.

Thure

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips