Garmin MapSource-frågor

Tjena.

Efter att ha lånat min kompis GPS (Garmin eTrex Vista C) några gånger blev jag jäkligt sugen på en egen, så jag googlade lite, halkade in på Utsidan och efter att ha plöjt igenom forumet har jag nu bestämt mig för att beställa en Garmin GPSmap 60CS med cykelfäste och väska från aspidshop någon av de närmaste dagarna.

Eftersom Utsidan var till så stor hjälp när det gällde själva GPS:en tänkte jag att ni säkert har koll på mina kvarvarande frågor också. Jag har sökt på garmin.com och garmin.se, men det väcker faktiskt bara mer frågor än svar:

1: Vad är det egentligen för skillnad mellan City Select Europe och Metroguide Europe?
2: Vad kostar City select resp Metroguide?
3: Var handlar man? Jag bor i norrköping men handlar gärna online.

När man har handlat är det dags för upplåsning, så långt är allt klart, men..

Låser man sin Mapsource-licens till en specifik dator?
Låser man GPS-enheten till just den Mapsource-licensen (och i så fall just den datorn)?
Låser man kartan både till datorn och GPS-enheten? Kostar det nåt extra att låsa upp kartan, förutom det man redan har betalat när man köpte den?
Låser man upp hela kartan för GPS-bruk, eller bara ett litet område?

Garmins webbsidor är rätt oklara på området och jag tycker de verkar ha rätt snåla villkor. Vill inte betala för en cd och sen tvingas betala igen för varje litet kartområde jag behöver ha i GPS:en. Det kommer att bli DYRT! :/

Till saken hör väl att jag använder Mac, och därmed egentligen inte kan använda Mapsource (förutom under virtual pc, vilket jag helst vill undvika). MacGPS pro klarar routes och track logs till Garmins USB-enheter, men inte kartor, och därför funderar jag på om jag kan använda min kompis dator för att föra över kartorna. Macbruket är även två av de större anledningarna till att jag valde 60CS mot Vista C - minnesmängden gör att jag slipper byta kartor "stup i kvarten", samt det seriella gränssnittet har faktiskt större stöd. Men det är ett sekundärt problem, och det finns lösningar på det mesta. I första hand är det Metroguide- och City select-frågorna jag undrar över.

Hoppas ni kan bringa lite klarhet i kart-djungeln, för garmins sidor gör mig mest bara frustrerad..


Tack för ett bra forum!
//jonasn, norrköping
[Ändrat av zanoii 2005-10-23 kl 21:23]
 
http://www.hjertmans.se/ har just (t.o.m. 2005-10-30) kampanjpris Garmin pris på Garmin 60CMAP 4590 SEK (ord pris 6190), medan Garmin 60CSMAP kostar 6890.

Även extrapris på Erlandssons brygga på som 60C kostar 4595 SEK (ord pris 6795) och på 60CS som kostar 5590 SEK (ord pris 7595)
Vadan denna rejäla prissänkning ? Någon ny modell på gång ?

Per
 
Kartprodukter:
Detaljerna och täckningen i kartorna du nämner är identiska. Skillnaden ligger i ruttberäkningsdata.

Metroguide Europe klarar ruttberäkning på PC, men inte i GPS. Den kartan passar exempelvis till eTrex Vista och GPSMAP 76S.

City Select Europe klarar ruttberäkningen även i GPS. Passar exempelvis till eTrex Vista C, GPSMAP 60CS, GPSMAP 76CS, Quest och StreetPilot i3.

City Navigator Europe har lite mer detaljerad info för ruttberäkning. Den är gjord för modeller som StreetPilot 2620, StreetPilot 2650.

City Navigator Europe NT är kartor packade på ett nytt, mer effektivt sätt. Passar exempelvis för StreetPilot 2720.

För varje typ av karta finns det fler modeller som passar ihop. Jag har bara tagit med ett urval.
Dessutom går det att mixtra in Metroguide i mottagaren, på ett sådant sätt att man får ruttberäkning ändå. Men då måste du använda Sendmap för att få in kartan, och du tappar sökmöjligheterna på alla adresser osv som finns på kartorna du laddat in. Det fungerar bara på den sista kartbiten.

Det går exempelvis att använda City Select i eTrex Vista, men den modellen kan inte utnyttja ruttberäkningsinformationen.
Det går att använda Metroguide direkt i GPSMAP 60CS, men man får räkna ut rutten själv. Eller trixa enligt ovan.

Priser:
Tja, du kan ju surfa själv och kolla, lämpligen.
Metroguide Europe 7 kostar £100 på GPS Warehouse.
City Select säljs tillsammans med en bilhållare och lite sånt krafs.
Jag vet inte riktigt vad City Select med kit för 60CS kostar nu. Expansys Scandinavia har den på sin websida, men det ser ju ut som om det är en ny modell, som de inte prissatt ännu, trots att den snart ersätts av v8. Verkar skumt.
Dustin har den inte alls i listan.
Det finns säkert de som har köpt den, som vet. Jag har bara modeller där CS ingår från början.

Inköpsställen:
Du har redan fått förslag, ser jag. Aspidshop är en av de billigaste näthandlarna i Europa.

Upplåsning:
Metroguide har ingen upplåsningskod.
För City Select behövs en kod för varje GPS. Du kan installera den koden på så många datorer du nu råkar äga.
Alltså: En GPS - en kod - valfria datorer.
Normalt ingår en upplåsning vid köpet av kartan. Dessutom kan du sedan låsa upp kartan för ytterligare en GPS, om du skaffar en till. Därefter blir det till att betala igen.
För City Select gäller koden numera för hela kartan. För sjökort (Blue Chart) för ett område.

Anders
 
zanoii; sa:
3: Var handlar man? Jag bor i norrköping men handlar gärna online.
Aspid som du tydligen redan hittat brukar vara ett av de billigare ställena i Europa. Här är några andra:
http://www.sportextreme.com
http://www.gpsw.co.uk
http://www.globalpositioningsystems.co.uk

Om du inte behöver kartorna väldigt snart kan ett bra tips vara att vänta en tid då Garmin brukar uppdatera vägkartorna kring årsskiften och om man köper (eller snarare registrerar) CitySelect i december brukar man normalt få en gratis uppdatering för följande års karta. Jag kan naturligtvis inte garantera det men det brukar gå till så...
Håll ögonen på denna sida:
http://www.garmin.com/unlock/update.jsp
 
Brune; sa:
Vadan denna rejäla prissänkning ? Någon ny modell på gång ?
Garmin brukar nog hellre lansera nya modeller mellan de befintliga snarare än att komma med rena ersättare. Jag kan naturligtvis bara gissa och tro men att man skulle ersätta en så pass "ung" och förmodligen fortfarande storsäljande modellserie skulle överraska mig mycket.

Att marinbutiker försöker öka sin försäljning med kampanjer delvis riktat mot andra målgrupper nu när deras ordinarie kunder gått i vinteride tycker jag bara är naturligt.
 
apersson850; sa:
Kartprodukter:
Detaljerna och täckningen i kartorna du nämner är identiska. Skillnaden ligger i ruttberäkningsdata.

Metroguide Europe klarar ruttberäkning på PC, men inte i GPS. Den kartan passar exempelvis till eTrex Vista och GPSMAP 76S.

City Select Europe klarar ruttberäkningen även i GPS. Passar exempelvis till eTrex Vista C, GPSMAP 60CS, GPSMAP 76CS, Quest och StreetPilot i3.

City Navigator Europe har lite mer detaljerad info för ruttberäkning. Den är gjord för modeller som StreetPilot 2620, StreetPilot 2650.

City Navigator Europe NT är kartor packade på ett nytt, mer effektivt sätt. Passar exempelvis för StreetPilot 2720.

För varje typ av karta finns det fler modeller som passar ihop. Jag har bara tagit med ett urval.
Dessutom går det att mixtra in Metroguide i mottagaren, på ett sådant sätt att man får ruttberäkning ändå. Men då måste du använda Sendmap för att få in kartan, och du tappar sökmöjligheterna på alla adresser osv som finns på kartorna du laddat in. Det fungerar bara på den sista kartbiten.

Under natten hittade jag en tråd om att mixtra med Metroguide, men det verkar som att City Select är mest vettig ändå?

http://www.plattformen.se/cachingforum/viewtopic.php?t=1053&start=0


apersson850; sa:
Priser:
Tja, du kan ju surfa själv och kolla, lämpligen.
Metroguide Europe 7 kostar £100 på GPS Warehouse.
City Select säljs tillsammans med en bilhållare och lite sånt krafs.
Jag vet inte riktigt vad City Select med kit för 60CS kostar nu. Expansys Scandinavia har den på sin websida, men det ser ju ut som om det är en ny modell, som de inte prissatt ännu, trots att den snart ersätts av v8. Verkar skumt.
Dustin har den inte alls i listan.
Det finns säkert de som har köpt den, som vet. Jag har bara modeller där CS ingår från början.

Hittade till slut även City Select på Aspidshop. Tyckte det var lite konstigt att de bara hade de amerikanska kartorna, men sen kollade jag under navigation kit och hittade precis som du säger City Select Auto navigation kit (City Select Europe 7.0, fully unlocked for all European Countries, auto mount, friction mount, dash mount and 12-volt power cable). Kostar fö €177,99.

apersson850; sa:
Upplåsning:
Metroguide har ingen upplåsningskod.
För City Select behövs en kod för varje GPS. Du kan installera den koden på så många datorer du nu råkar äga.
Alltså: En GPS - en kod - valfria datorer.
Normalt ingår en upplåsning vid köpet av kartan. Dessutom kan du sedan låsa upp kartan för ytterligare en GPS, om du skaffar en till. Därefter blir det till att betala igen.
För City Select gäller koden numera för hela kartan. För sjökort (Blue Chart) för ett område.
Ah! Perfekt! Det var egentligen det som var det största frågetecknet.

PR; sa:
Aspid som du tydligen redan hittat brukar vara ett av de billigare ställena i Europa. Här är några andra:
http://www.sportextreme.com
http://www.gpsw.co.uk
http://www.globalpositioningsystems.co.uk

Om du inte behöver kartorna väldigt snart kan ett bra tips vara att vänta en tid då Garmin brukar uppdatera vägkartorna kring årsskiften och om man köper (eller snarare registrerar) CitySelect i december brukar man normalt få en gratis uppdatering för följande års karta. Jag kan naturligtvis inte garantera det men det brukar gå till så...
Håll ögonen på denna sida:
http://www.garmin.com/unlock/update.jsp

Jag fick för mig att City Select 7 var rätt ny.. men ni menar alltså båda två att det är ganska troligt att en ny version är på gång? Jag får göra en övervägning då.. December är ju inte så långt borta trots allt.. :)

Stort tack till er båda för era svar! Aspidshop har restat 60CS, så jag väntar tills de får in dem i lager igen innan jag beställer. Med lite flyt justerar de också priserna.. :)

//jonasn, norrköping


[Ändrat av zanoii 2005-10-24 kl 12:40]
 
Tänk på att euron har gått upp nu på sista tiden, så du kanske inte tjänar något på att vänta med köpet av gps för länge.
Bara ett tips....
 
chuck; sa:
Tänk på att euron har gått upp nu på sista tiden, så du kanske inte tjänar något på att vänta med köpet av gps för länge.
Bara ett tips....

Jag beställde faktiskt igår. :) Det blev en 60CS med cykelfäste, bilfäste med sugkopp samt en väska. Såg i instruktionsboken (som jag laddade ner) att Garmin är så pass snälla att de visar vilka pinnar som är vilka i serieporten/strömförsörjningen. Då är det ju en tårtbit att bygga egen cigtändarkabel snabbt och enkelt.

Tänkte i alla fall när jag beställde att de kanske hade kölista på den där, och med lite oflyt kan man helt missa nästa leverans också. Det hade varit trist.
 
zanoii; sa:
Jag beställde faktiskt igår. :) Det blev en 60CS med cykelfäste, bilfäste med sugkopp samt en väska. Såg i instruktionsboken (som jag laddade ner) att Garmin är så pass snälla att de visar vilka pinnar som är vilka i serieporten/strömförsörjningen. Då är det ju en tårtbit att bygga egen cigtändarkabel snabbt och enkelt.

Kan man hantera en lödpenna kan man köpa en lös kontakt (serieporten) på Clover http://www.clover.se/shop/index.php för facila 59 SEK och fixa resten själv.

Per
 
Lite info om kartorna som kommer...

Garmin is pleased to announce Mapsource CN on DVD. This standalone product is designed for use with sp2720, sp c-series, i-series, ique series, quest series and various handhelds such as gpsmap60c/cs/76c/cs and etrex legend c/vista c."

"City Navigator is a direct replacement for city select and is now being offered at the same price we had previously been selling cs."

"Please note, for the purpose of data updates in North America, products which include CS North America will continue to use the CS DVD. Update pricing for City Select, North America and also City Select, Europe is being reduced to $50. Update pricing for City Navigator, NA and CN, Europe is being reduced to $75. These programs are Garmin direct."

CN, NA v7 - 010-10474-00 list $139.27 available now
CN, Europe v8 " " - 010-10373-00 list $349.99 available Nov 2005

Discontinued products:

CS, NA - 010-10473-00
CS, Europe - 010-10359-00
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
greenjuice Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!! Navigering 6
apersson850 Ny Mapsource beta från Garmin Navigering 22
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
RedBreather Bugg Garmin MapSource 6.5 Navigering 2
sejohas Garmin 276C - Mapsource Navigering 10
kjell.h Garmin 60C MapSource Autorut mindre vägar Navigering 8
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
PR Version 5.0 av europeiska Garmin MapSource Navigering 36
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.