Version 5.0 av europeiska Garmin MapSource

Min tanke med denna tråd är att vi här skall meddela våra upplevelser av de nya europakartorna från Garmin.

Mitt första intryck efter en kort tur med version 5.0 av MapSource CitySelect är mycket gott. CS är programvaran med stöd för autorutt i enheten som används i åtminstone GPS V och telefonen NavTalk. Såvitt jag förstår är kartmaterialet i grunden detsamma som i CityNavigator (för StreetPilot III) och MetroGuide.

Ett ruttfel jag upplevt tidigare var rättat och ett lyft är att texten nu informerar om vilken avfart man skall ta i en rondell. Tidigare var bara grafiken användbar då den i text förvisso sade att man skulle svänga höger för att komma ur rondellen, men inte på vilken väg!

Någon ombyggd väg noterade jag också som nu var korrekt men naturligtvis lyckades jag ändå hitta en som tydligen byggts nu i vinter/vår och inte var med. Alla kartors förbannelse :(
 
Kartuppdelningen

En, som jag anser, stor förbättring är även att kartorna man överför till GPS V/NavTalk är uppdelade i mindre bitar. Detta innebär att man inte behöver överföra lika mycket kartdata som tidigare alternativt kunna överföra kartor över en geografiskt större område.
/Leif
 
Re: Ursäkta om jag frågar dumt..

Tony_Avesta; sa:
Men vi pratar väl om MapSource Metroguide Europe 5.0??
Nej eftersom Leif och jag har GPS V pratar vi om MapSource CitySelect version 5.0 men det är fritt fram att komma med kommentarer också om MetroGuide (och CityNavigator) 5.0 bara man berättar vilken produkt man pratar om.

Förutom att CitySelect stödjer autorutt (enbart i enheter med stöd för detta) också i GPS:en och att den använder kopieringsskydd (upplåsningskod knuten till serienumret på GPS) verkar den vara likadan som MG.
 
Re: Kartuppdelningen

svlcm; sa:
En, som jag anser, stor förbättring är även att kartorna man överför till GPS V/NavTalk är uppdelade i mindre bitar. Detta innebär att man inte behöver överföra lika mycket kartdata som tidigare alternativt kunna överföra kartor över en geografiskt större område.
Självklart en viktig synpunkt som jag glömde. Ett litet förtydligande bara, det innebär inte att minnesåtgången för en specifik area är mindre och man får därför inte plats med ett större geografiskt område i enhetens minne (snarare tvärtom). Däremot är det lättare att pussla ihop en bra kombination av områden om man bara behöver spridda delar. I version 4 av CS behövde man tidigare välja två områden på tillsammans 6,22 MB för att täcka centrala Sthlm. Nu är motsvarande geografi indelat i 16 områden och man kan för att täcka just bara centrala Sthlm välja två områden som tar upp 1,75 MB och resten av minnet kan användas för att välja andra områden man vill ha laddade samtidigt. Korpilombolo, Nattavaara, Jokkmokk och Labbas t.ex. :)
 
Är det någon som har MG europe (ver 5) ännu

Nu börjar det bli några veckor sedan åtminstone min uppdateringskupong med cd-skivorna åkte iväg. Har någon sett den i verkligheten eller finns den inte ännu?

Anders verkar ju vara lite insider på garmin numera så han kanske vet?
 
Jag fick svar från Garmin idag att jag skulle få min nya MapSource Metroguide Europe 5.0 inom 10 dagar.

Men nu frågar jag väl dumt igen. Den Metroguide Europe jag hade, 4.0 alltså, har två stora kartområden som täcker Stockholm och stora delar utanför staden, ja tillsammans täcker de bortom Enköping Vagnhärad Uppsala och hela kusten norr och söder om hufvudstaden. Dessa två segment är på tillsammans ca 3,6 Mb.

Detta stämmer ju inte mycket med det som nyss skrevs, att de skulle vara på betydligt mer Mb tillsammans. Så då ndrar jag ju vad som skiljer. Är CS en helt annan produkt, med mer upplösning eller annan information. Mer POI eller vad?? Har både CS och Metroguide Europe nu samtidigt släppts i en 5.0 version?? Eller har jag gjosrt en tabbe och sänt iväg min Metroguide 4.0 och får nu en CS 5.0??? Nä, nu snurrar det i roten, raka rutten till sängen tror jag.......

MVH Tony
 
Tony_Avesta; sa:
Men nu frågar jag väl dumt igen. Den Metroguide Europe jag hade, 4.0 alltså, har två stora kartområden som täcker Stockholm och stora delar utanför staden, ja tillsammans täcker de bortom Enköping Vagnhärad Uppsala och hela kusten norr och söder om hufvudstaden. Dessa två segment är på tillsammans ca 3,6 Mb.

Detta stämmer ju inte mycket med det som nyss skrevs, att de skulle vara på betydligt mer Mb tillsammans. Så då ndrar jag ju vad som skiljer.
CS stödjer autorutt i enheten och därför måste också ruttinformationen laddas ner till GPS:en och därmed blir det mycket mer data i varje område med CS. Om du någonsin funderat på vad den lilla kryssruta betyder där det står "Include route calculation data from maps. (Recommended if your GPS supports autorouting)" så kommer här förklaringen: när man med CS tar bort krysset i den rutan så överförs inte nämnda autoruttinformation och områdena blir därmed alltså ungefär lika stora som i MG. Kryssrutan har ingen funktion med MG eftersom det inte finns några autoruttdata att ta bort från det som skall laddas ned.

Eftersom CS kan göra autorutt i PC:n finns naturligtvis autoruttinformationen i datorn men den kan ALDRIG överföras till GPS:en.

Se också tidigare inlägg där jag försökt förklara skillnaderna.
Är CS en helt annan produkt, med mer upplösning eller annan information. Mer POI eller vad??
Helt annan produkt ja, men så vitt jag förstår är det enda som skiljer det jag sade tidigare - att CS också kan ladda ner information för autorutt till enheten. Det kan möjligen finnas andra detaljskillnader och det var också en av anledningarna med denna tråd, att hitta eventuella differenser.
Har både CS och Metroguide Europe nu samtidigt släppts i en 5.0 version??
Ja.

MetroGuide (för alla enheter med kartstöd) - http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp
CitySelect (för GPS V, NavTalk och iQue) - http://www.garmin.com/cartography/mapSource/cityselectEuro.jsp
CityNavigator (för StreetPilot III) - http://www.garmin.com/cartography/mapSource/citynavEuro.jsp
Eller har jag gjosrt en tabbe och sänt iväg min Metroguide 4.0 och får nu en CS 5.0???
Om det händer är det inte du utan Garmin som gjort tabben och skickat fel grejor till dig.
Nä, nu snurrar det i roten, raka rutten till sängen tror jag.......
Sov gott!
 
Vet lika lite

Jag vet inte mer om detta än ni, för jag är gammal och rutinerad och har lärt mig att det går bra att vänta ett tag till, om så är. Alltså bidar jag lugnt min tid, medans ni hetsporrar gnagar på naglarna ända upp till armbågarna.

Ljuger trovärdigt gör jag också! :)

Allvarligt talat så har jag inte kontaktat Garmin och frågat, men jag har skickat min skiva dit, tillsammans med Vistan, senaste gången den var inne för garantiutbyte på grund av displayproblem. Vistan har jag fått utbytt för länge sedan, men någon karta har inte synts till ännu.

Jag passerade Romsey för någon vecka sedan, men tyvärr på 5000 meters höjd ungefär, så jag kikade inte in där...

Anders
 
Hur uppdatera?

Hej Pelle eller någon annan som vet...

Jo, jag köpte Garmin GPS V i mitten på augusti 2002.
(D.v.s. 8 månader sedan.)

Så hur ska jag nu göra för att på billigaste och smidigaste sätt komma över version 5 av CitySelect?

Någon som vet något om när nästa version kommer?
Är 5.01, 5.1 etc. gratis när de kommer?

/Olle
 
MetroGuide v5 nästa vecka

Har med spänning följt forumet för att höra om MG v5. Bor i Schweiz och köpte min Vista + MG v4 här. Nu när jag såg att det fortfarande inte är någon som fått sin CD-skiva tillskickad så kunde jag inte låta bli utan ringde till min lokala GPS-handlare. Jag inbildade mej att han inte skulle ha 5:an hemma, men ville ändå höra när i tiden han får in dom. Det visade sej att han hade sålt sitt sista exemplar i veckan och att han får in en ny beställning i mitten av nästa vecka, dvs nu på onsdag/torsdag.

Uppgraderingen kostar 120 CHF, så jag ska ner till honom nästa vecka. Håller fn på att ta en kopia av orginalskivorna... :)

/Roger
 
Re: Hur uppdatera?

Grusbus; sa:
Så hur ska jag nu göra för att på billigaste och smidigaste sätt komma över version 5 av CitySelect?

Hej Olle,

Att uppgradera till CS 5.0 kostar 100 USD. Enligt Garmins sida om uppgraderingar http://www.garmin.com/unlock har du inte tillgång till en kostnadsfri uppgradering.
För att beställa CS 5.0 föreslår jag att Du skickar ett mail till Garmin Europe, upgradeoffer.europe@garmin.com Då skickar de Dig en CD på momangen, kostnadsfritt. Det har både jag och Pelle erfarenhet av. Sedan köper Du upplåsningsnyckeln via Garmins web enligt instruktioner på CDn.

Hälsningar
Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Ny version av OziExplorer för Android Navigering 6
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 5
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 4
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Brune Ny Kartex version Navigering 4
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
olhe Ny development version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer 3.95.4s Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
Brune MapSource version 6.11.3 Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
mikr Ny version för 60CSx Navigering 7
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
apersson850 Ny version av PathAWay Navigering 0
PR Uppdateringar till version 8 av CN och BC Navigering 11
Brune Ny beta version till Garmin 60C Navigering 0
Brune Ny Mapsource Beta version Navigering 0
GilbertK Ny version av Touratechs Quo Vadis Navigering 14
Lasse L Ny version Oziexplorer Navigering 10
johsjo Garmin CS Europe Version 8? Navigering 1
Brune Ny version av OziExplorer Navigering 0
jonasolof Ny version av Garmin Que för WM2005 Navigering 0
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6
PR MapSource version 6.7 Navigering 11
agulf "cGPSmapper marine version" Navigering 1
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
chuck nRoute - Svensk Voice Install software version 2.0 Navigering 5
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Lasse L Ny version Garmin 60 CS Navigering 4
bikula MapSource (svensk version)? Navigering 0
olhe NY version av OziExplorer Navigering 0
chuck xImage software version 2.1 as of July 21, 2004 Navigering 2
Lasse L Ozie ny version för 60CS Navigering 13
Lasse L Seaclear ny version ? Navigering 0
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
apersson850 MapSource version 5 Navigering 24
3313 MapSource Europe version 5,0 vägbeteckningar. Navigering 4
chuck MapSource software version 4.12 as of March 4, 2003 Navigering 1
chuck GPSMAP 76S software version 2.04 Beta as of 11/7/02 Navigering 0
chuck GPSMAP 76S software version 2.03 Beta as of 10/18/02 Navigering 2
apersson850 Ny version för Vista Navigering 2
buster23 Fugawi i ny version med smart palmdator-applikation! Navigering 8
Rendalen Nu finns eTrex Vista software version 2.21 Navigering 0
ejø SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS Navigering 5
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.