Fugawi i ny version med smart palmdator-applikation!

Nu verkar det ha kommit det vi efterlyst ett tag nämligen ett mer komplett GPSsystem tillsammans med palmen med överföring av kartor direkt till palmen färdigkalibrerade och klara verkar det som!!är det så?
Har någon provat det än-??
Systemet verkar ha det vi saknat med möjligheterna att kommunicera med vägpunkter/spår och rutter direkt med kartprogrammet.
Jag har beställt tillägget och startar med utvärderingen

Bengt
 
OziCE finns ju också (Pocket PC)

Annars finns ju WindowsCE-varianten av OziExplorer för Pocket PC, t ex Casia Cassiopeia, Compaq m fl. Jag har provet egenhändigt inscannade sjökort på en Cassiopeia E-115, en Garmin 12 och en kabel köpt från Clover för att koppla ihop dom, och det fungerar utmärkt. Fungerar i bil också. På fjällvandring blir strömförsörjningen ett problem förstås. Man får trixa lite med kartfilerna, minska färgdjup och upplösning för att få ner storleken, hur man gör framgår av Ozis hemsida.
 
Fugawi/palm ser mycket lovande ut

Jag fick koden till uppgraderingen av min Fugawi ikväll från Canada och kan konstatera att det ser mycket lovande ut.Detta är nunner1 helt klart.
Detta verkar var det bästa programmet för kartor i en palm( just det palm! -marknadsledaren Fugawi tar fram bra programvara för marknadsledaren Palm så är det alltid!!)
Man markerar ett område i Fugawi som man vill ha överfört till Palmdatorn och exporterar och vips startar hotsync och sen ligger kartan kalibrerad och klar i palmdatorn helt suveränt-!!!
Svartvit skala används men det tar lite minne och syns mycket bra.
Jag kalibrerade ett kvarts sjökort på samma sätt tar 2 minuter sen är du klar att navigera med gpsen--
Min utvärdering fortsätter med rutter spår och vägpunkter och lite noggrannhetsjämförelser med andra system typ ATLAS som nu verkar ha fått en allvarlig konkurrent om vem som är bäst!!

/Bengt
 

clindh

Forumvärd
RIK?

Trevlig, men klarar den export av RIK-format (tex Gröna Kartan på CD) också? Jag misstänker att den kanske inte gör den, en sådan karta kan man ju inte använda "Exportera Karta..." på, det är spärrat.
 
Klarar även RIK

Jag har nu kört Sverigekartan som är RIK helt OK- den klarar färger också dock icke 16 tyvärr men väl 256 det gör inget då den har denna fantastiska med den automatiska kalibreringen.
Jag vet ännu inget om noggrannhet det får fälttester avgöra-vi får be Runar i Boden om hjälp jag vet att han är intresserad även Kaj i Kalix får visa vad navigationsprogrammen i palmen går för! så inte Canadensarna gjort för stora approximationer i det lilla palmprogrammet som kom med bara 100kb.

Bengt
 

clindh

Forumvärd
Kartkalibreringen funkar lysande; bra precision och väldigt enkelt. Jag har tagit snuttar ur Gröna Kartan och synkat till Palmen, kalibreringen stämmer betydligt bättre än andra Palm-applikationer där man själv får synka på övre vänstra och nedre högra hörnen.
Dock får jag Fatal Exception vid zoomning ner till 50% på en del av kartorna; har anmält detta till Fugawi support.

Fugawis Palm-applikation lämnar dock en del att önska, tex märkte jag att det inte gick att mata in nya waypoints genom att ange koordinater - det går bara att klicka på kartan för att sätta ut en. Inte heller finns direkt överföring med GPS:en från Palm, man måste ha med PC:n om man skall föra över tex nya waypoints åt endera hållet.
 
Bra med feed bac till fugawi!!

Jag är också i löpande kontakt med Fugawi och de verkar mycket lyhörda- det verkar lovande!
Det är bara version 1 än -jag vet att 16 färger som ur minnessynpunkt är mycket väsentligt tex är på gång . Några allvarligare buggar verkar inte finns som stör -det lilla som finns elimineras säkert efter hand bara vi för tillbaka synpunkter och det är bra.

Vi som aktivt har erfarenhet av Palm/ATLAS -flera har jag har kontakt med dagligen - inser att det är så dramatisk skillnad i att kalibrera och i noggrannhet på fältet-att det här är en helt ny division av mjukvara för palmdatorn som är på gång.
Jobbar man aktivt med palm/movingmap märker man det direkt!!
Man behöver inte kunna bildbehandling eller krångla med norrvridning av kartan eller leta fram hörnkoordinater- inte heller behöver man ligga på kartlager för det går så fort att göra kartmaterialet-

Lappland på "Sverige kartan" hade krävt minst 8 delkartor för att bli någorlunda noggrannt. Med ATLAS tar det om man är tränad kanske 10 min per karta med alla moment dvs minst 1,5 timme inkl tid för fel att rätta till.
I Fugawi tar det 2 minuter högst och då får man tre skalor och kan ändra format när man vill!!
Minst 50 ggr fortare -det är inte många som har upptäckt den fördelen inte ens Fugawi tror jag -de är ju inne på en ny nisch nu som de inte riktigt behärskar oss användare än det ligger inte i huvudfåran -"FUGAWI till båtfolket"!!
Jag kan ha överseende med att inte kunna kommunicera med GPSen det är heller inte praktiskt nödvändigt då man egentligen bara behöver det i planerings och uppföljningsstadiet-Möjligen som bacup på fältet men man måste ju ändå ha Fugawi hemma eller hur?

Felvisningen på fältet är nästa stora grej i Fugawis system den verkar inte vara större än i en laptop- man ser att programmet vid kartöverföring till en palmdatabas norrställer kartan. Vid användning behöver det längre tid att räkna vilket visar att gpspositionen inte läggs in med en enkel approximation Jämfört med de normala kartprogrammen behöver den längre tid vid varje "moving map centrering"-Kartan flyttar sig också till mitten mindre sällan än de hittilsvarande programmen på marknaden gör . Den trögheten gör mig inget även om det till början kändes lite störande nu fårjag får jag istället en suverän noggrannhet i jämförelse med vad som var möjligt tidgare.
Felvisningen i ATLAS är enligt min erfarenhet vid normal kalibrering krökta kartor ca 0-1% av kartbredden på ca 80% av ytan man gör dvs ett relativt fel som kan bli stort om man tar för stora bredder och blir ändå lite större längre norrut.För sjökort gäller inte det då är den praktiska noggrannheten i stort som med en laptop.
Felet för Fugawi är absolut dvs oberoende av kartbredden på rimliga bredder -provat på en kartbild tvärs Sverige-och positionsfelet pga kalibreringen verkar bli mindre än GPSfelet och inte sämre än i laptopen - detta är också ett stort framsteg !
Jag har inte kalibrerat och prövat stora schok av gröna kartan än och ej heller så mycket på fältprov -Möjligen kan man se skillnad på gröna kartan mot navigation i laptop.

Som synes mycket fakta kommer fram som kanske inte allt skall belasta denna site.
Jag fortsätter att redovisa löpande på min site där jag till vissas förtret? och andras glädje? analyserar programmet - har fått förfrågningar utifrån att göra den på engelska också så det kommer det med,
Välkomna in och titta och tack för tips och synpunkter som jag hoppas få mer av!

http://w1.461.telia.com/~u46117029/index.htm

/Bengt

ps Snart har vi en moving map-mafia... med allt intresse som visas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
herold Fugawi/Ipaq3970/Navman3450/problem Navigering 3
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.