Version 5.0 av europeiska Garmin MapSource

Re: Större finns

apersson850; sa:
Nåja,den mikroskopiska kartan kan ju öppnas i större variant också.
Tack, idag har jag tillfrisknat från min tillfälliga blindhet och ser samma saker som andra :)

Jag har också sett att vissa satelliter inte låter sig korrigeras, åtminstone inte inom ett någorlunda rimligt tidsperspektiv. Vet inte heller varför, fast jag har noterat att vid något tillfälle, när jag väntade jä..., f'låt, oerhört länge, så dök det upp korrigeringar på samtliga satelliter.
NÅGON gång inträder väl alltid geometrin då samtliga satelliter "ligger bra till".

Tills någon överbevisar mig håller jag fast vid min hypotes om varför vissa satelliter inte korrigeras (den känns stabil som ett korthus i orkan :)).


[Ändrat av PR 2003-04-28 kl 10:49]
 
Hyponys

Om din hypotes skulle vara den, att satelliter som är synliga på ett ställe korrigeras, men inte de som än synliga någon annanstans, då stormar det nog runt korthuset, tror jag!

En satellit som är synlig i sydeuropa kan ju vanligtvis ses här också, antingen samtidigt, nyss eller snart. Hur ska Egnos-satelliten, som sänder korrigeringarna, veta var du är? Eller var alla andra är? Eller kan det möjligen vara så intrikat att korrigeringarna som sänds ut anges till att gälla bara för vissa områden? Det är ju tänkbart, eftersom korrigeringarna rimligtvis måste vara knutna till mottagarens ungefärliga position. Påverkan av atmosfären torde väl variera, beroende på var i Europa mottagaren befinner sig, eller om den nu är i Sydafrika, där det tydligen också ska spikas upp en markstation. Kanske systemet är så funtat, att man kan lägga ut korrigeringar för en viss satellit, gällande för vissa områden, utan att för den skull korrigera just den satelliten för ett annat område. Någon som vet hur detta verkligen förhåller sig?

Själv inbillade jag mig att antingen har man korrigeringar för en satellit, eller så har man inte, men det kan klart vara så att det är som leoparden, fläckigt.

Anders
 
Re: Hyponys

Så där ja, nu börjar du fundera i samma banor som jag! Som jag sade tidigare så finns det rimligtvis någon anledning till att man sprider markstationerna så geografiskt extremt. På något sätt måste man väl vikta informationen beroende på var man befinner sig? Det är ju en helt annan del av atmosfären som satellitsignalen passerar när den skall till Korpilombolo än till Aten. Nu under testfasen kan man tänka sig massor av begränsningar som t.ex. innebär att man låter korrektionsdata vara giltiga bara inom en viss radie från markstationen eller åtminstone ges en lägre prioritet om man är långt ifrån. Att en markstation under uppstart bara genererar data för ett begränsat antal satelliter är heller ingen orimlig tanke. Det måste trots allt finnas några anledningar till de fenomen vi ser om det inte är småknyttar i satelliterna.
 
NU har jag fått 5.0!!

Hej.

Efter att ha sänt in upgrade kupongen och min gamla 4.0 så har det varit väntans tider.

För ett tag sen så sände jag ett mail till Garmin och frågade hur det gick. Svaret vaar att de fått min beställan, och att jag skulle få min uppgradering inom 10 dagar. Några dagar efter det så drog Garmin slantarna från mitt konto, så nu så kommer det strax tänktew jag. Men tiden gick och jag började undra vart det tagit vägen. Så jag kollade, och de 10 dagarna var nu 19.

Nytt mail till Garmin igår, och svaret kom 14:53 ca 30 min efter, att man nog hade glömt bort att skicka min beställning. Men att de nu lagt den på hyllan för brådskande.

Och se, idag 11:30 så ringde det på dörren och där stod en sötnos från DHL med ett paket från Garmin, märkt "EXTREMELY URGENT"

Fin service måste man trots allt säga.

Nä nu har jag fan inte tid med er längre, har ju ett paket som skall öppnas......

MVH Tony
 
Hej igen!

Nu har jag pillat lite med nya MP 5.0 och det ser ut att vara en stor förbättring.

Först och främst så är nu HELA Sverige med, och lite mer täckning i Finland.Norge är nog tyvärr samma lilla plätt runt Oslo som förut.

men en sak som verkar mycket bättre, är att det nu är en herrans massa små kartdelar, istället för som förut, betydligt större och mycket färre delar. Nu är det mycket lättare att sy ihop nåt som mer exakt passar vad man behöver, utan att fylla minnet med sånt som man inte behöver.

Man skulle ju kunna tro att en massa fler men mindre kartdelar skulle kräva mer info som tar plats i minnet, för att hålla ordning på alla kartdelar. Men så verkar inte vara fallet. För faktum är, att om jag med 5.0 plockar samman kartor på strax under 24 Mb, så får jag med fan så mycket mer av gamla kära Sverige, än med MP 4.0.

Tack för det Teli.... Garmin menar jag!!

MVH Tony
 
Re: Hej igen!

Tony_Avesta; sa:
men en sak som verkar mycket bättre, är att det nu är en herrans massa små kartdelar, istället för som förut, betydligt större och mycket färre delar. Nu är det mycket lättare att sy ihop nåt som mer exakt passar vad man behöver, utan att fylla minnet med sånt som man inte behöver.

Ja håller med. Installerade precis min version av MG5 och testade att göra en route från Zurich till Stockholm. Och ta mej tusan, nästan hela routen får ju plats i Vistan. Räcker inte riktigt hela vägen, slutar vid Vagnhärad ungefär. ;-)

Detta kan jämföras med den rutten jag försökte tanka över för 2 veckor sedan när jag skulle åka till en stad strax söder om Hamburg (ca 80 mil). Då fick jag inte plats med hela rutten. Fick t.ex. välja bort kartdelar runt Frankfurt som var rätt stora. Nu har de delat upp det så att Frankfurt city är en separat karta. Skitbra om man bara passerar...

Annars känner man sej väldigt hemma i den nya versionen. Blev lite orolig när jag startade MG efter installationen var klar, det stod ver. 4.13. Trodde något hade gått snett. Väljer man "Help-About" står det samma sak, men går man in under "Product info..." så ser det rätt ut.

/Roger
 
Re: Re: Hej igen!

lingmieux; sa:
Blev lite orolig när jag startade MG efter installationen var klar, det stod ver. 4.13. Trodde något hade gått snett. Väljer man "Help-About" står det samma sak, men går man in under "Product info..." så ser det rätt ut.
4.13 är versionen på MapSource, programmet som visar MetroGuide och alla andra Garmins kartor. Det kan man uppdatera helt oberoende av kartversionen genom att hämta uppdateringar här: http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209
 
Garmin hör bön

Det lönar sig att klaga.
I det lilla småländska samhälle där jag för närvarande tillbringar mina dagar, eller kanske snarare nätter, finns en högst normal gatukorsning, som inte alls var normal i tidigare kartor. Varken i MG Sweden/Denmark eller MG Europe 4.0 var korsningen korrekt återgiven, utan ritad som två 90º böjar, utan inbördes sammanhang. Detta gjorde naturligtvis att ruttberäkning över korsningen inte fungerade. Enligt kartan hängde vägarna ju inte ihop!

Jag gruffade hos Garmin, och se där! I version 5.0 av MG Europe har de "dragit" lite i den ena vinkeln, så att den nu stöter samman med den andra. Varde korsning.
Dessutom har öarna Hyppeln och Rorö (eller heter den Rörö?) utanför Göteborg fått tillbaka den landmassa de berövades i MG Europe 4.0. Det fanns land där i MG Swe/Den, men inte i version 4.0.

Anders
 
Bättre och bättre

När jag nu har tittat på MG Europe 5 i någon timme, kan jag konstatera:
Fler gatunamn.
Täckning över hela Sverige.
Mer detaljer i Frankrike, Spanien och på Irland.
Mindre kartblad, lättare att packa in det man vill ha.
En del (av mig) kända fel rättade på kartan.

Nån som hittat något som blivit sämre, egentligen?

Anders
 
Jo, nedladdningstiden till Vistan låg förut på ca 60 m för nästan 24 Mb förut. Nu låg den på över 90 min har jag för mig. Mängden kartdelar verkar ha bromsat ner den tidigare "blixtrande" nedladdningen.

Har du sett att det är mycket mer täckning i Suomi i 5.0??


MVH Tony
 
En fundering!!

Om man i Vistan söker efter intressanta platser, efter namn, service, bensinstationer, Statoil. Då får man fram en lista på Statoils stationer på säg 352 st. När man sen blädrar igenom listan så finns där bara ca 50 st mackar med, och inga i Sthlms-regionen fast jag har täckning av MapSource där.

Liknande fenomen kan ses på andra sökningar av olika mål.

Söker jag däremot på mackar i Sthlm (nära kartpekaren), så kommer en rackarns massa Statoil fram!?

Varför blir det så???

MVH Tony
 
Jaså jaha

Jag har observerat att mer Finland är med, fast jag har inga planer på att åka dit just nu.

Däremot har jag inte sett att det skulle ta längre tid att ladda in kartorna. Två gånger fick jag Tony-problemet (först avbruten inladdning, sedan att den ville köra på 9600 bps). Jag övergick från USB-adapter till "riktig" port, sen gick det bra.
Men annars hade jag tidigare 36 kartbitar, numera 88, så det är ju en viss skillnad.

Sökningen har blivit förvirrad på fler sätt i MG5, har jag sett nu. Gatuadresser där jag bor har vimsiga postnummer, bara de tre första siffrorna. Å andra sidan fanns det inga gatuadresser med alls i version 4, så det är ju ändå ett slags framsteg...

Har inte provat att leta efter Statoil, brukar tanka där det är billigast istället.

Har dock just nu konstaterat att om jag vill söka på gatan där jag bor (nä, inte för att hitta hem, utan bara som prov!), måste jag ange nummer noll, eller inget nummer alls, annars vill den inte kännas vid gatan. Detta gäller vid sökning gjord på PC:n, inte med GPS:n.

Anders
[Ändrat av apersson850 2003-05-06 kl 14:55]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Ny version av OziExplorer för Android Navigering 6
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 5
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 4
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Brune Ny Kartex version Navigering 4
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
olhe Ny development version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer 3.95.4s Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
Brune MapSource version 6.11.3 Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
mikr Ny version för 60CSx Navigering 7
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
apersson850 Ny version av PathAWay Navigering 0
PR Uppdateringar till version 8 av CN och BC Navigering 11
Brune Ny beta version till Garmin 60C Navigering 0
Brune Ny Mapsource Beta version Navigering 0
GilbertK Ny version av Touratechs Quo Vadis Navigering 14
Lasse L Ny version Oziexplorer Navigering 10
johsjo Garmin CS Europe Version 8? Navigering 1
Brune Ny version av OziExplorer Navigering 0
jonasolof Ny version av Garmin Que för WM2005 Navigering 0
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6
PR MapSource version 6.7 Navigering 11
agulf "cGPSmapper marine version" Navigering 1
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
chuck nRoute - Svensk Voice Install software version 2.0 Navigering 5
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Lasse L Ny version Garmin 60 CS Navigering 4
bikula MapSource (svensk version)? Navigering 0
olhe NY version av OziExplorer Navigering 0
chuck xImage software version 2.1 as of July 21, 2004 Navigering 2
Lasse L Ozie ny version för 60CS Navigering 13
Lasse L Seaclear ny version ? Navigering 0
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
apersson850 MapSource version 5 Navigering 24
3313 MapSource Europe version 5,0 vägbeteckningar. Navigering 4
chuck MapSource software version 4.12 as of March 4, 2003 Navigering 1
chuck GPSMAP 76S software version 2.04 Beta as of 11/7/02 Navigering 0
chuck GPSMAP 76S software version 2.03 Beta as of 10/18/02 Navigering 2
apersson850 Ny version för Vista Navigering 2
buster23 Fugawi i ny version med smart palmdator-applikation! Navigering 8
Rendalen Nu finns eTrex Vista software version 2.21 Navigering 0
ejø SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS Navigering 5
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.