Går det sula om vandringskängor?

Jag har ett par underbara vandringskängor - Rockport XCs.
Jag tror att de har slutat att tillverkas. Om någon bättre vetande kan dementera eller bekräfta detta får de gärna göra det här.

Sulorna är nu helt utslitna (vibram) efter tio år.
Går det att sula om vandrarkängor?
vart lämnar man dem i så fall?
tacksam för alla tips.

mvh / Henrik

Jag har fått kängor omsulade av Lundhags. Nu var det förstås ett par Lundhagskängor, men de kanske kan fixa även andra märken.

Kanske är värt att kolla, de gjorde ett bra jobb med mina kängor!

Hälsn. BM

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skomakare

Kängor av lundhagsliknande modell har jag sulat om hos vanliga skomakare ett flertal gånger. Mina nuvarande är inne på sin tredje uppsättning sulor. Har kostat runt 500:- och tagit ett par dagar som mest. De skomakare jag varit hos har haft vibramsulor av käng-modell hemma.

Hur det är med andra kängor vet jag inte, men det är väll bara att traska in hos första bästa skomakare och fråga.

Hej

Är ett par kängor 10 år skulle jag rekommendera att köpa ett par nya. Kostnaden för en omsulning brukar ligga mellan 700-1000kr, vilket inte i mitt tycke är motiverat på ett par så gamla kängor Även om en känga håller i tio år betyder inte det att den är bra att gå i för det. Dämpningen/mellansulan torkar ut och stelnar med tiden vilket gör att kängan all sin stötupptagande förmåga, vilket inte direkt gynnar knän och rygg.

Trivs du och dina fötter med kängorna

Låt då sula om dem. Besväret att gå in ett par nya och måhända finna att de ej passar är vida värre än priset för en omsulning. Varje seriös skomakare kan slipa ner och limma på nya yttersulor på ett par kängor, givetvis är vissa mera yrkesskickliga. Fråga dig runt innan du bestämmer dig.
//J

Självklart ska de sulas om och leva vidare om Du trivs med kängorna!
Det finns inget värre än att köpa nya kängor för ett par tusenlappar för att sen upptäcka att de inte fungerar på ens egna fötter!

Om du befinner dig i göteborg så kan jag rekommendera en skomakare i Linné. Jag minns inte vad den heter, men den ligger på baksidan av Hagabion. De ska vara bra på det mesta, inklusive kängomsulningar.

Den gubben bakom Hagabion har kastat in handuken - jag snacka med han för länge sedan.

Vet nån vart man kan sula kängor till hyfsat pris i Göteborg?

Den gubben bakom Hagabion har kastat in handuken - jag snacka med han för länge sedan.

Vet nån vart man kan sula kängor till hyfsat pris i Göteborg?

Bakom hagabion finns en skomakare verksam. Jag sula om klätterskor där för någon månad sen.
Han gjorde ett bra jobb på mina klätterskor. Om det är samma gubbe som förr och om han sular om kängor vet jag inte. Men jag kan höra med honom då jag bor i närheten.

Ja där ser man då - haha , var helt säker på att jag körde förbi där och uppfatta som att det inte fanns nån skomakare kvar?? - jag ska dra förbi där men tack ändå!

Utan att helt och hållet veta så är min gissning att om sulan är en sån som är väldigt integrerad med övriga skon, dvs går upp på lädret fram, bak eller på sidan tror jag det är svårt.

Typ denna

5uju2yqa.jpg

Där man ser att yttersulan är limmad på själva skon.

Är den däremot av typen där slitytan bara sitter under skon, typ denna är det nog enklare.

aqupugah.jpg

Men det kan vara värt att kolla ändå.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips