Gammalt kök

Har hittat ett gammalt kök hemma från primus.
http://www.best.nu/primus.jpg
Jag antar att det är ett fotogenkök då det har en pump. Är det någon som vet vad det är för kök? Hur skall jag göra rent det och gå tillväga för att se om det fungerar.
 
Gamla kök

På mina gamla Primus kök (är lite skrotsamlare) står det ett nummer efter Primustexten. Jag har aldrig provat något av mina gamla kök men till vissa av köken finns det rensnålar.
Börja med att putsa mässingen kolla sedan om det finns något om detta kök på http://www.spiritburner.com där du också kan ställa frågor.

Jag håller just nu på att fotografera mina kök och ska sedan kolla om jag har något/några som inte finns med på deras sida.

Per Brune
 
Bild på Primus 97

Om du klickar på My Collection på ovan nämnda sida och sedan på Swedish så finns en bild på ett Primus 97
Pri97.jpg


Varför der står ett L efter beteckningen på vissa kök har jag inte fattat. Någon som vet vad detta L betyder ?

/ Per Brune
 
Har nu provat köket och det brann. Men jag misttänker att det inte är meningen att det ska vara en 30 cm hög stråle fotogen som brinner. Så det får nog hamna i högen för saker som inte fungerar.
 
Kanske en dum fråga, men du förvärmde väl ordentligt?
Ska man köra fotogenkök, blåslampor osv så måste brännaren förvärmas.
Enklast o bäst tycker jag med tändpasta / Gel eller vanlig T-röd.
När du öppnas ventilen efter att ha pumpat ordentligt så ka det väsa ut gas, då är det färdigt att tända.
 
Först så öppnade jag luftventilen och förvärmde med t-röd. Sen så stängde jag luftventilen och pumpade upp trycket och tände på.
 
Gul låga

gundj; sa:
Kanske en dum fråga, men du förvärmde väl ordentligt?
Ska man köra fotogenkök, blåslampor osv så måste brännaren förvärmas.
Enklast o bäst tycker jag med tändpasta / Gel eller vanlig T-röd.
När du öppnas ventilen efter att ha pumpat ordentligt så ka det väsa ut gas, då är det färdigt att tända.

>>
Fattar jag dig rätt ? Du låter förvärmningen brinna ut och slockna och sedan tänder du fotogenet? Jag trodde man förvärmde och lät lågan från förvärmningen tända fotogenet. roligen blir det samma sak.

En upplevelse med fotogenkök. Köket är igång ca 30 minuter med blå fin låga. Stänger av. Hoppsan det var mer som skulle värmas. Häller i t-sprit och tänder på. Hoppsan ögonbrynen saknas numer ! Ja ja sånt händer. Detta tyder för mig på att köket är bra varmt. Vad som händer är att jag får en gul låga av fotogen och lyckas inte få den till att bli blå. Det finns tydligen något jag inte förstår här med fotogenkök.
 
dahlgren; sa:
Har nu provat köket och det brann. Men jag misttänker att det inte är meningen att det ska vara en 30 cm hög stråle fotogen som brinner. Så det får nog hamna i högen för saker som inte fungerar.

Hur kan fotogenet spruta 30 cm? Det borde ju stoppas av "plattan" ovanpå koppen?

Jag tror att koppen inte var tillräckligt varm så du öppnade för mycket. När du öppnar ventilen efter förvärmningen så öppna väldigt lite till börja med, sen när koppen blir varm kommer den gula lågan att övergå till ett blått väsande. DÅ är brännaren tillräckligt varm.

Såna där kök har ju inte ett uppvärmt rör som fotogenet passerar innan det når brännaren (som moderna kök har), det röret är ju en förbättring av de där gamla köken som gör att det går fortare att få det driftklart.

Sen kan det ju vara så att muntrycket har oxiderat så hålet har blivit för stort.
 
Det kan också vara bra att inte fylla tanken alltför mycket. Då är det mindre risk att det kommer icke förgasad fotogen ur röret. Dessutom får man öppna FÖRSIKTIGT så att fotogenet hinner förgasas.
 
nermander; sa:
Hur kan fotogenet spruta 30 cm? Det borde ju stoppas av "plattan" ovanpå koppen?

Nu känner jag mig dum och titar samtidigt på den lilla delen som jag aldrig använde mig av. Tror jag ska göra ett nytt försök och samtidigt lägga på plattan och se om det fungerar bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
stratus Gammalt optimus Kök och brännare 6
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
Fenris Gammalt spritkök Kök och brännare 12
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 7
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.