Gammalt kök

Har hittat ett gammalt kök hemma från primus.
http://www.best.nu/primus.jpg
Jag antar att det är ett fotogenkök då det har en pump. Är det någon som vet vad det är för kök? Hur skall jag göra rent det och gå tillväga för att se om det fungerar.

Gamla kök

På mina gamla Primus kök (är lite skrotsamlare) står det ett nummer efter Primustexten. Jag har aldrig provat något av mina gamla kök men till vissa av köken finns det rensnålar.
Börja med att putsa mässingen kolla sedan om det finns något om detta kök på http://www.spiritburner.com där du också kan ställa frågor.

Jag håller just nu på att fotografera mina kök och ska sedan kolla om jag har något/några som inte finns med på deras sida.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bild på Primus 97

Om du klickar på My Collection på ovan nämnda sida och sedan på Swedish så finns en bild på ett Primus 97
Pri97.jpg

Varför der står ett L efter beteckningen på vissa kök har jag inte fattat. Någon som vet vad detta L betyder ?

/ Per Brune

Har nu provat köket och det brann. Men jag misttänker att det inte är meningen att det ska vara en 30 cm hög stråle fotogen som brinner. Så det får nog hamna i högen för saker som inte fungerar.

Kanske en dum fråga, men du förvärmde väl ordentligt?
Ska man köra fotogenkök, blåslampor osv så måste brännaren förvärmas.
Enklast o bäst tycker jag med tändpasta / Gel eller vanlig T-röd.
När du öppnas ventilen efter att ha pumpat ordentligt så ka det väsa ut gas, då är det färdigt att tända.

Först så öppnade jag luftventilen och förvärmde med t-röd. Sen så stängde jag luftventilen och pumpade upp trycket och tände på.

Gul låga

gundj; sa:
Kanske en dum fråga, men du förvärmde väl ordentligt?
Ska man köra fotogenkök, blåslampor osv så måste brännaren förvärmas.
Enklast o bäst tycker jag med tändpasta / Gel eller vanlig T-röd.
När du öppnas ventilen efter att ha pumpat ordentligt så ka det väsa ut gas, då är det färdigt att tända.

>>
Fattar jag dig rätt ? Du låter förvärmningen brinna ut och slockna och sedan tänder du fotogenet? Jag trodde man förvärmde och lät lågan från förvärmningen tända fotogenet. roligen blir det samma sak.

En upplevelse med fotogenkök. Köket är igång ca 30 minuter med blå fin låga. Stänger av. Hoppsan det var mer som skulle värmas. Häller i t-sprit och tänder på. Hoppsan ögonbrynen saknas numer ! Ja ja sånt händer. Detta tyder för mig på att köket är bra varmt. Vad som händer är att jag får en gul låga av fotogen och lyckas inte få den till att bli blå. Det finns tydligen något jag inte förstår här med fotogenkök.

dahlgren; sa:
Har nu provat köket och det brann. Men jag misttänker att det inte är meningen att det ska vara en 30 cm hög stråle fotogen som brinner. Så det får nog hamna i högen för saker som inte fungerar.

Hur kan fotogenet spruta 30 cm? Det borde ju stoppas av "plattan" ovanpå koppen?

Jag tror att koppen inte var tillräckligt varm så du öppnade för mycket. När du öppnar ventilen efter förvärmningen så öppna väldigt lite till börja med, sen när koppen blir varm kommer den gula lågan att övergå till ett blått väsande. DÅ är brännaren tillräckligt varm.

Såna där kök har ju inte ett uppvärmt rör som fotogenet passerar innan det når brännaren (som moderna kök har), det röret är ju en förbättring av de där gamla köken som gör att det går fortare att få det driftklart.

Sen kan det ju vara så att muntrycket har oxiderat så hålet har blivit för stort.

Det kan också vara bra att inte fylla tanken alltför mycket. Då är det mindre risk att det kommer icke förgasad fotogen ur röret. Dessutom får man öppna FÖRSIKTIGT så att fotogenet hinner förgasas.

nermander; sa:
Hur kan fotogenet spruta 30 cm? Det borde ju stoppas av "plattan" ovanpå koppen?

Nu känner jag mig dum och titar samtidigt på den lilla delen som jag aldrig använde mig av. Tror jag ska göra ett nytt försök och samtidigt lägga på plattan och se om det fungerar bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips