Gammalt spritkök

Rotade fram ett gammalt spritkök ur garderoben som jag köpte på loppis för en tia i början på 90-talet. Putsade upp det lite och testkörde det och det funkade perfekt!

Nu undrar jag om det är någon som känner till något om köket? Kanske ungefär hur gammalt det är. Jag gissar på 60-tal men har ingen aning.
Köket heter "Sepil" och är tillverkat av AB Metallsmidesfabriken i Anderstorp. Det står även Lagl. Skydd Nr 71187 på locket. :)

Inuti sitter det en lapp med instruktioner, samt en logga, EPA, vilket jag antar är varuhuset där det köptes. Kan det har varit så att fabriken tillverkade kök som endast såldes på Epa? Har kollat på spiritburner.com och liknande siter men inte hittat det. Bilder finns under länken nedan, dock är bilden på instruktionen lite suddig, småsvårt att fota macro utan blixt så darrig som jag är :)

http://www.picturecd.com/system/login.cgi?username=fenrisulv78&album=18831

Mvh
/ Fenris
 
Saknar du vindskyddet ?

Har ett likadant (oanvänt) i min ”samling” gamla campingkök (se min profil). Dock är min lapp på insidan av locket lite annorlunda. Lappen är vit och saknar EPA logga och texten ”en produkt från”.
Till köket hör också ett aluminiumvindskydd bestående av 6 st skivor som sitter ihop med ”gångjärn” och som man viker ihop och placerar ovan på brännaren, under locket när köket packas ihop.

Jag har inte forskat i historien bakom köket. Kanhända PRV (Patent och RegistreringsVerket) vet något ?

Per Brune
 
Flera samlare

Hej Brune. Jag trodde att jag var ganska ensam om att sammla gammla fotogen/bensinkök. Men det finns tydligen flera som delar detta intresse. Roligt..

spriköket känner jag inte igen, men det är fint.
 
Re: Flera samlare

Landrover; sa:
Hej Brune. Jag trodde att jag var ganska ensam om att sammla gammla fotogen/bensinkök. Men det finns tydligen flera som delar detta intresse. Roligt..

spriköket känner jag inte igen, men det är fint.

Jag har en lista med mina kök på min hemsida. Så småningom kommer det kanske också bilder.

Per Brune
 
Re: Saknar du vindskyddet ?

Brune; sa:
Har ett likadant (oanvänt) i min ”samling” gamla campingkök (se min profil). Dock är min lapp på insidan av locket lite annorlunda. Lappen är vit och saknar EPA logga och texten ”en produkt från”.
Till köket hör också ett aluminiumvindskydd bestående av 6 st skivor som sitter ihop med ”gångjärn” och som man viker ihop och placerar ovan på brännaren, under locket när köket packas ihop.

Jag har inte forskat i historien bakom köket. Kanhända PRV (Patent och RegistreringsVerket) vet något ?

Per Brune

Kul att någon har ett komplett kök! Nej, jag har inte något vindskydd till köket, inte heller "släckaren" man kan reglera lågan med enligt instruktionen. Har du en sådan? Vet du om man kan lyfta ur brännaren ur lådan också, eller sitter den fast? Har provat försiktigt att försöka lyfta ur den men inte lyckats. Mitt kök har ju utvecklat en hel del patina men vet inte om det är det som håller fast brännaren eller inte.

Ett vindskydd kanske man ska knåpa ihop själv då jag har tänkt att använda köket vid vårens fisketurer.

Mvh
/ Fenris
 
Jag och mina bröder har använt ett sådant här spritkök ett otaliga gånger, tippar att det är gjort på 60 -talet, eller tidigt 70-tal, men konstruktionen kan mycket väl vara från 50-talet. Brorsan köpte det runt 1970, och vi brukade använda det för att "koka in" kedjorna (i Linklyfe kedjefett)till våra motorcyklar, detta var alltså innan o-ringskedjornas tid. Morsan gillade inte att man höll på med liknande i köket. Brorsan har det fortfarande på hyllan i sin verkstad, mest av nostalgiska skäl tror jag.
 
Jag har ett likadant, komplett fast lite buckligt o rostfläckigt. Letade just men hittade inget årtal eller liknande, men det är explosionssäkert står det i locket :)
Måste nog ta ut o testa det i morgon, det har nog inte varit igång sedan jag var barn, 60 - 70 talet.
 
Hög nostalgifaktor

Hej,
När jag såg bilden blev jag mycket, mycket snabbt förflyttad till mitten av 60-talet och i synnerhet de norrlandsresor mina föräldrar och jag gjorde varje semester. Doften av Jojka renköttbullar på en rastplats nånstans längs norrlandskusten... Underbart
Måste kolla hemma hos föräldrarna om köket finns kvar...
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.