Gamla träskidor

Har hittat mormors gamla träskidor i källaren. De har stålkant, så jag antar att de passar bra även på hård skarsnö (för det är väl för att skydda skidan för det som man ha stålkant när man går på tur). Vad jag förstår ska jag tjära skidorna. Men vad ska jag göra med den gamla tjäran som redan sitter där?

Hur mycket spann behöver jag egentligen på skidorna. Om jag bara står på de (båda två samtidigt) så trycker jag ner spannet så att jag inte kan få in nånting under foten (har för mig att man på vanliga längdskidor ska få in ett papper där). Hur blir åkningen med ett så dåligt spann? Spelar det så mindre roll i lössnö i skogen än på skarsnö på fjället?
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Den gammla tjäran är bara att låta sitta kvar när du lägger på ny. Spannet behövs inte på samma sätt på träskidor då man inte fästvallar på samma sätt. Jag har tre par träskidor och ingen av dem har ett spann som "bär upp mig".
 
Tjära, stearin och valla.....

Halloj!

Som redan sagts är det inte lika viktigt med spann på träskidor. Det största problemet med gamla träskidor är nämligen inte att man får bakhalt, utan tvärtom att glidet är dåligt pga att snö har en tendens att fastna under skidan. Därför funkar också träskidor som bäst då snön är torr, dvs helst under -10 grader och ingen nysnö tack!

Om du ger dig ut på längre turer (flera dagar alltså) är det en bra ide att ha med sig en burk tjära eftersom den nöts bort med tiden. Detta gäller framför allt om man åker på skare. Sen kan man ju få bakhalt även med trälagg, så en vallaburk eller två kan också vara bra att ha. Sist men inte minst är det slugt att ha med sig glidvalla av något slag, som man gnuggar in i skidan om man får "klabbföre" (=snön fastnar under skidan). I brist på bättre går det t.ex att använda stearin. Det finns få saker som är lika irriterande som att försöka skida med en dm snö under skidan!!!

Innan du beger dig ut på allt för stora äventyr skulle jag även rekommendera att tuffa runt lite över stock och sten så att säga. Trä åldras ju och har skidorna inte blivit skötta finns alltid risken att de blivit torra och spröda med tiden. En kompis till mig fick t.ex brott på en lite äldre skida då han passerade ett dike för ett par år sen. Lite tråkigt om det händer mitt ute på fjället ett par mil från närmaste väg.

/ Stefan
 
Det här vet du förstås, men det kan vara värt att påpeka för andra hugade träskidåkare: Du kan få tillbaka en del spann genom att lagra skidorna i spänn. Sätt en träkloss (ca 1 dm) under mitten när du spänner ihop skidorna mot varandra (i fram- och bakkant). Låt alltid skidorna ligga i spänn när du inte använder dom. Detta minskar också risken för att skidorna slår sig och blir skeva.
 
Jag tar över demna tråden.
Jag har fått ett par gamla militära träskidor från en bekant. De är gissningsvis från 50talet, stod i ett fd mobförråd och är nog 2 generationer äldre än vita blixten, dvs solid björk med gamla läderbindningar (som jag tänker byta ut).

De är så vitt jag kan bedöma i gott skick, och jag tjärade in dom för 2-3 år sedan. När de stuvades undan efter tjärningen så var jag nog lite för ambitiös med uppspänningen, jag kan ju inte ett skit om hur träskidor ska behandlas... Hur som helst så ledde det till att de har fått ett spann som går väldigt långt bak, nästan så att bakänden av skidan pekar snett neråt.
Detta är inte önskvärt, men har lärt mig att uppspänning av skidorna är lite mer komplicerat än vad jag först trodde.

Kan någon vänlig själ ge lite tips och trix kring hur jag bäst spänner upp skidorna?
Hur noga är det ens att de spänns upp (spannet är ändå så mjukt att jag kan pressa ihop det med händerna)?
För att få bukt med den oönskade nedåtböjen där bak, räcker det att förvara skidorna på ett mer optimalt sätt där de pressas i en önskvärd riktning, eller måste de basas om?
Hur högt upp på skidan bör man placera klossen för spannet?
Mvh
 
Basning kan ju göra mycket med formen på trä, och att basa skidor vet jag inte mycket om (och bara en aning om hur det fungerar vid båtbygge).
Jag skulle vara försiktig med basning av skidor, ffa då man ju måste "tvinga på trästycket" en ny form att behålla. Men gör man det är nog klossning viktigt all den tid man inte åker på dem.

När jag tjärade och klossade skidor så var en ca 4-5 cm kloss mitt i spannet, och remmar så det blev glidytor framför och bakom, bara på ett ögonmått ungefär.

Om spannet sedan ändå är för mjukt så funkar det ju dåligt, den spänsten kan nog inte basning skapa. Och om trästycket vrider sig, och inte är limmat av flera skikt som kan stabilisera så är det nog svårt att tvinga det att räta upp sig. Fungerar det att valla och åka på så spelar det väl inte stor roll hur det ser ut?

Ett problem som jag har sett är att s.å gamla skidor är torra och sköra, och att de knäcks vid passage av en mindre grop eller dike, tyvärr. Men det är ju beroende av aktuellt status på hållfasthet i träet och belastningen
 
Tack för svar!
Jag sitter i bil mot vemdalen just nu, så jag ska fresta skidorna ordentligt nu och se hur hållfasta de är. Bättre att de går av nu än när jag behöver dom...
Håller de hela veckan ut och jag är nöjd i övrigt så testar jag att förvara de bättre och hoppas att jag får tillbaka glidytorna baktill nått sånär.
 
Fick lära mig att brättet skulle hållas isär av sticka, kloss under tampet remmar åtdragna framtill och baktill. Det har fungerat i 65 år minst. Lössnö trugor hittar jag inte i sporthandeln. Någon som vet?
 
Tror du får svårt att hitta några kommersiella trugor större än Tegsnäs 140mm.
Jag gjorde egna lössnötrugor modell sopptallrik till ett par bambustavar av grankvistar och nötläder.
De bär bra men man klarar sig egentligen med köpes på 130-140mm :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.