Gamla träskidor

Jag åkte 1 mil med mina nya träskidor igår och tyckte det var fantastiskt!! Så bra grepp och glid, fin känsla osv.

Idag åkte jag 1,5 mil i töväder. Det klabbade på ganska ordentligt och var riktigt, riktigt tungt. Jag fick tag i en liten bit stearin som jag vallade skidan med i solskenet som nödlösning, och ojojoj vilket glid jag hade sedan. Eftersom jag vallat hela skidan med stearin hade jag inte ens tendens till grepp kvar. Livet blev en kamp...
Jag försökte få bort stearinet genom att gnugga skidan mot ett träd, men utan större effekt. Jag band fast grankvistar under trampet som stighudar, vilket funkade ok. Först efter 5-6km av svett och svordomar slets vallan ner så pass att skidan började likna en turskida i egenskaperna igen.
Sensmoral: stearin är bra för att undvika klabb, men använd det med stor respekt och var noga med att ha kvar lite grepp på skidan.
 
Duktiga skidåkare åkte över 20 mil på en dag med träskidor och hemkokt valla jag var trött efter Vasaloppet med plastskidor och tog bussen till start istf skidor.
Beundrade tidgare åkare som Nils Ericson som hälsade på i vår skolsal (som klubben fick anv som sovsal) i Mora efter vi kommit i mål.(jag sov dock bland ledarna för att få lite lugn)
Bra träning att köra på träskidor och sedan plast på motions loppet.
De som tar god tid på sig för turen får ju liknande spår som M.Nisse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.