Bredd på turskidan?

Hej.
Jag har åkt både vanlig längd på pistade spår samt slalomskidor.
nu har jag fått upp intresset för att åka ”bcx” i opistade spår.

var på en tur förra året under några dagar då det blev åkning i både djup lössnö i skog , pistade uppför/nerförsbackar samt hård skare på kalfjället. Körde då med fischer e99 easyskin.

Tänkte köpa en bcx skida och dessa har då guider på lämplig längd men bredden funderar jag på.

Vad är lämplig bredd givet att skidan bör fungera även i djup lösssnö, samt framtida långturer på fjället. Jag ämnar endast köpa ett par men det kanske är dumt? skidorna bör vara vallningsfria och med stålkanter.
Jag har redan ett par Fischer Bcx 6 WP som pjäxor som passar min storlek.

Dessa profiler har några populära modeller:

Fischer e99 66-54-61
Åsnes amundsen 67-57–62
Fischer e109 82-60-70
Fischer traverse 78: 78-61-69
Fischer excursion 88: 88-68-78


e99 som jag provade dög ju men jag tänkte mig att något bredare borde väl vara bättre för att vara på den säkra sidan att kunna ta sig fram om det är mycket puder. Eller är det mest ”förr i tiden” som man nyttjade skidor som var 100mm breda?
 
Det finns ingen skida som passar alla förhållanden. Det märker man fort när man djupdykning i detta ämnet och nördarna börjar berätta hur många skidor de har för olika snöföhållanden.
Vill du på riktigt ha lössnöskidor så får du väl satsa på några tegnäsare eller liknande, som är bedrövligt breda och 2,5-3 meter långa. Se på äldre typer av jaktskidor för lössnö, det är typ en lång snowboard på varje fot...

Som turist brukar man dock välja bort sådana typer av fören och vänta tills snön satt sig lite mer så den går att åka på, omkring årsskiftet. Fischer e99 eller åsnes amundsen är populära skidor för fjäll, men också som allround när snön har satt sig på eftervintern. Tänk på att smalare skidor även passar i preparerade spår. https://www.utsidan.se/forum/threads/hur-breda-skidor-passar-till-spar.42410/
E109 är populär eftersom den erbjuder bättre utförsegenskaper om man går topptur, och bär även bättre i lösare snö. Den är dock för bred för spår och har inte dubbelspann vilket gör den långsammare.
Traverse är enligt min uppfattning nånstans emellan e99 och e109.

Jag är inte så bevandrad på området, men jag har aldrig stött på nån som använder sig av bredare skidor än e109. Personligen står jag på ett par Traverse 196cm.
Lycka till!
 
Jag förstår då varför folk kör med lite smalare skidor. Men bokar man en fjälltur och tågresa några månader i förväg gissar jag att man inte kan veta om det snöar ordentligt. Fast då kanske man hyr ett bredare par.

När jag åker pistat så är det ofta med barn i släptåg, så då blir farten längre om barnen skall hålla samma fart. Att man då får åka på sidan av spåret gör mig inget :)

hur är det med stighudar? Ett par skidor med easyskin gör att man kan fästa en kortare stighud under mitten och där borde då stighuden inte ta i snön på benet man trycker ifrån. (Vilket ger mer fart)

Går det att ha kortare stighudar på skidor utan easyskin eller ett fäste nära bindningarna? Annars måste man ju tejpa en lång remsa från toppen på skidan ända ner?
 
Allt är kompromisser. Gillar du utförsåkning i orörd snö så menar jag att det är bra att gå upp till åtminstone Fischer E109. Jag har ett par sådana med crownbelag som jag med stor behållning använt vid veckoturer mellan stugor i Lapplandsfjällen och i högfjäll i Norge. I t ex Härjedalen och norra Dalarna delvis i maskinspår har jag i stället använd Fischer E89.

Thure
 
Jag åker både ospårat, spårat samt i pist med turskidor (jag anar att du med "pist" menar spårat med spårsläde o dyl. (slalombacke med preparering av pistmaskin är en "pist"). Men beroende på huvudsyftet kan olika skidor vara mest lämpliga så jag har några olika att välja på.

Om du vill ha turskidor så är det mest praktiska att ha skidor som passar i maskindragna spår.

Stighudar ger i princip aldrig något vidare glid utan är mest för fäste uppför, så bra dubbelspann att man glider skulle inte funka att åka utan stighud (vill man ha det blir det vanliga längdskidor med skinn i fästet).
De fungerar oftast i ganska lös snö, men en rejäl driva är jobbig med alla sorter.
Korta stighudar förutsätter att skidan har förberetts för dessa, annars blir det mycket opraktiskt, men de som är anpassade fungerar utmärkt, för toppturer är längre stighudar användbara.
 
Jag använder e99 med korta hudar, jag har på hudarna hela tiden det går tillräckligt fort för mig, de fungerar bäst senare på säsongen en gång var det för löst före då stod jag upp till skrevet i snö med skidorna på. Jag använder tegsnäs ca7,5cm breda 225cm långa tidigt på säsongen. Din vikt med packning på är intressant då du ska välja skidor, längd ger bärighet så kolla inte så mycket på guider.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
skanberg Bredd på turskidor Turskidåkning 4
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Ingebrigtl Val bredd längdskidor Turskidåkning 5
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.