Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown

Skate vs stålkant

Har faktiskt provat på skate med långa stålkantskidor (Elan Exp 210 cm) fr Abisko mot Keb, Om det fungerade? Tja, så där :), På hårt underlag och med tillräcklig bredd kunde jag hålla igång rätt bra. Men jag hade för veka skor så påfrestningen på fotleden blev för tuff. Gav upp på e.m. andra dagen och tryckte ut fästvallan. Min kompis körde E99 Crown och det var enklare för honom . Men jag har därefter kört en hel del skate på rätt korta men smidiga skidor och håller med om att man kommer snabbt fram efter lederna. Men utanför är jag död... Har just köpt BC bindning och skor Fischer XTX typ, som nu sitter på ett par Solatun T75. Skön åkning i lätt terräng.
Men jag ser mig om efter turskidor med stålkant, typ nya E99 eller den bredare 109 för kommande nya långturer. Efter inlägg här i ndetta forum inser jag risken för att mina BC-skor inte passar till bredare skdor. Men andra skidor än 109:an då?? Har även rena telisskidor som jag styr med Scarpa T2 skor. Stabilt och bra i backarna och off pist men inget jag drar iväg på en långtur med!
 
Senast ändrad:
Prioritera

vad som är viktigt för dig en specifik långtur.

E109 är lättsvängda utför men jämfört med både E99 och E89 har den något mer uttalade timglasformen nackdelen att man på skrå belastar fotlederna mera. Dessutom så glider den vallningsfria varianten av E109 sämre än E99 och E89 troligen är spannet sämre (svårt att säga generellt men det gäller de skidor jag åker på).

Bäst glid av dessa liknande har de vallningsbara.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.