Stighudar till Fischer e99 Crown

Jag har E109 Crown med hellånga hudar (Colltex). Det funkar väldigt bra. Jag har inte känt något behov av korta hudar, crownbelaget biter ju rätt bra (särskilt med lite extra vikt på ryggen) och i det fall det inte har räckt till är min bedömning att korta hudar inte hade gjort någon större skillnad.
 
Håller inte med jag har god användning av BD kicker skins på mina Fischer E109 Crown t ex när det är brant och skare. Då förslår inte enbart crownbelagen. Men oftast räcker det bra med enbart crownbelagen.

Blir också förstås mindre glid på skidorna när det är flackt med hudarna monterade. Kombinationenen crownbelag och kicker skons gillar jag.

Med fästvalla i steget på t ex E99-skidor riskerar man både sämre fäste av hudarna mot skidan och att hudarnas klister blir sämre på sikt. Förekommer också att klistret från huden sätter sig på skidans belag om man inte har crownbelag och då blir det dåligt glid och läge för valla väck eller liknande lösningsmedel.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har god erfarenhet av Madshus Intelligrip. Behåller hyfsat glid men ändå gott fäste. Tips, runda hörnen på stighudsdelens bakre del så minskar risken att de släpper och att det börjar krypa in snö under stighuden.
 
Madshus har också "kicker skins" som fästs uppe vid skidspetsen och där första biten ner till fästzonen är glatt. Fyndade mina för 50 kr på XXL men har inte hunnit testa de ännu, har läst att de ska vara bra.

https://www.sport-conrad.com/en/products/madshus/intelli-grip-skin.html
Fästs dom med bara klister mot skidan, eller är det nåt band man spänner runt skidan också som det är på BD Kicker Skins?

Och det står ingen bredd på dom på hemsidan du länkade till, bara small & large storlek. Vet du var det är för bredd på dom?
 
Jag har E109 Crown med hellånga hudar (Colltex). Det funkar väldigt bra. Jag har inte känt något behov av korta hudar, crownbelaget biter ju rätt bra (särskilt med lite extra vikt på ryggen) och i det fall det inte har räckt till är min bedömning att korta hudar inte hade gjort någon större skillnad.
Okej, det finns ett par stighudar av märket Colltex på XXL, är det dom du har? https://www.xxl.se/colltex-skins-co...1-lang-stighud-nylon-orange/p/1104659_1_style
 
Fästs dom med bara klister mot skidan, eller är det nåt band man spänner runt skidan också som det är på BD Kicker Skins?

Och det står ingen bredd på dom på hemsidan du länkade till, bara small & large storlek. Vet du var det är för bredd på dom?

Mätte mina och de är c:a 40 mm i bredd. Det är en stålöggla som man fäster i toppen på skidan o sen klister mot belaget, det är inget band eller liknande som går runt skidan. Det är som en "vanlig" stighud bara det att första biten är glatt plast och att den slutar efter hälen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
zeromaker Stighudar till vallningsfria längdskidor? Turskidåkning 1
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.