Stighudar till Fischer e99 Crown

Jag har E109 Crown med hellånga hudar (Colltex). Det funkar väldigt bra. Jag har inte känt något behov av korta hudar, crownbelaget biter ju rätt bra (särskilt med lite extra vikt på ryggen) och i det fall det inte har räckt till är min bedömning att korta hudar inte hade gjort någon större skillnad.

Håller inte med jag har god användning av BD kicker skins på mina Fischer E109 Crown t ex när det är brant och skare. Då förslår inte enbart crownbelagen. Men oftast räcker det bra med enbart crownbelagen.

Blir också förstås mindre glid på skidorna när det är flackt med hudarna monterade. Kombinationenen crownbelag och kicker skons gillar jag.

Med fästvalla i steget på t ex E99-skidor riskerar man både sämre fäste av hudarna mot skidan och att hudarnas klister blir sämre på sikt. Förekommer också att klistret från huden sätter sig på skidans belag om man inte har crownbelag och då blir det dåligt glid och läge för valla väck eller liknande lösningsmedel.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har god erfarenhet av Madshus Intelligrip. Behåller hyfsat glid men ändå gott fäste. Tips, runda hörnen på stighudsdelens bakre del så minskar risken att de släpper och att det börjar krypa in snö under stighuden.

Madshus har också "kicker skins" som fästs uppe vid skidspetsen och där första biten ner till fästzonen är glatt. Fyndade mina för 50 kr på XXL men har inte hunnit testa de ännu, har läst att de ska vara bra.

https://www.sport-conrad.com/en/products/madshus/intelli-grip-skin.html
Fästs dom med bara klister mot skidan, eller är det nåt band man spänner runt skidan också som det är på BD Kicker Skins?

Och det står ingen bredd på dom på hemsidan du länkade till, bara small & large storlek. Vet du var det är för bredd på dom?

Jag har E109 Crown med hellånga hudar (Colltex). Det funkar väldigt bra. Jag har inte känt något behov av korta hudar, crownbelaget biter ju rätt bra (särskilt med lite extra vikt på ryggen) och i det fall det inte har räckt till är min bedömning att korta hudar inte hade gjort någon större skillnad.
Okej, det finns ett par stighudar av märket Colltex på XXL, är det dom du har? https://www.xxl.se/colltex-skins-co...1-lang-stighud-nylon-orange/p/1104659_1_style

Fästs dom med bara klister mot skidan, eller är det nåt band man spänner runt skidan också som det är på BD Kicker Skins?

Och det står ingen bredd på dom på hemsidan du länkade till, bara small & large storlek. Vet du var det är för bredd på dom?

Mätte mina och de är c:a 40 mm i bredd. Det är en stålöggla som man fäster i toppen på skidan o sen klister mot belaget, det är inget band eller liknande som går runt skidan. Det är som en "vanlig" stighud bara det att första biten är glatt plast och att den slutar efter hälen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips