Ännu en fråga om spann

Hej!
Har läst igenom gamla trådar om spann på turskidor utan att bli så mycket klokare. För hårda spann är jättedåligt vet jag, men kan de inte vara för mjuka även när man går på tur?

Var i butiken och testade ett par vallningsfria Madshus glittertind och trampade då ner hela spannet även när jag hade belastning på båda fötterna. Eftersom det sedan även kommer tillkomma en ryggsäck med packning tyckte jag det kändes som en lite väl mjuk skida, men en längre skida skulle bli för lång för mig. Då jag är högst normalviktig känns det konstigt att det ska vara ett problem med för mjukt spann... Eller är det så att spannet inte har så stor betydelse så länge det inte är för hårt? Försäljaren sa att Fisher E99 är hårdare (fanns inte inne i rätt längd), någon som vet om det stämmer?

Sedan läste jag på forumet om korta stighudar (kickerskins), någon som vet om det går att få fast sådana på vallningsfria skidor?

//Elin
 
Längd på turskidor

Hej!

Vad menar du med "en längre skida skulle bli för lång för mig"? Det brukar inte vara några problem med att skidorna är för långa. För mig som är 1,80 är det svårt att hitta tillräckligt långa skidor. Fischer E99 gjordes förr i upp till 215 men numer bara 210.
Jag har åkt Jojjoleden i Keb med 8 fots (240) Tegsnäs. "Inga problem" är kanske är att ta i, men det funkade.

Rätt spann är mycket viktigare än längden!

//Bengt
 
Jag skulle vilja säga att ett bra spann på en turskida inte är lika viktigt som på en längdskida. Det är ju bra om så liten del av fiskfjällen som möjligt ligger i när du vill glida men de flesta turskidor är rätt mjuka. På fjället handlar det ju snarare om att "gå på skidor" än om att glida fram som i skidspåret.

Jag har ingen erfarenhet av Glittertind men trivs bra med mina E99. Dom har dubbelspann om jag minns rätt. Det första trampar jag lätt igenom, men en viss del av spannet finns kvar även med tung packning och full belastning på en skida. Men visst ligger fiskfjällen ivägen... För säkerhetsskull har jag ganska långa skidor (2,1 m), bra för plattåkning, men bökigt i utförslöpor och när dom ska in i bilen.

Korta stighudar kan vara bra om du ska dra pulka, annars fungerar det förmodligen bättre med att växla mellan fiskfjäll och långa stighudar.
 
I öppen terräng kan knappast skidorna bli för långa. Men för mjuka spann tar bort mycket av åkglädjen, läs glidet. Du skall väl inte bara ha ryggsäck på dig, utan även vinterkläder, apelsin och chokladkaka innan du låter kamrat mäta spannet. Fortsätt leta och du skall finna.....Go tur!
 
Är det samma regler för att kolla spannet på en turskida?Jag funderar på att skaffa några tur skidor och tänkte mig beg,då blir det svårt att få tag i rätt skida?Framörallt ska dom funka i skogen och kanske någon tur på fjället,alla kommentarer motages
 
Spannet

Om du bara skall göra ett val på skidor, välj rätt spann!
Spannet är lika viktigt på fjället som i motionsspåret och skogen.
Även om farten och tekniken varierar på fjällturen i jämförelse med åkning i hemmaterrängen är glidet lika viktigt. För att också få fäste måste du ha rätt spann. I sammanhanget saknar det betydelse om det är vallningsfria eller traditionella skidor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.