Gamla Fjällrävenryggsäckar

Här är en annons på Gyrosäckar från 1978

Annonsen är från 1977 års Till fjälls från Svenska Fjällklubben.

cpic42e6225847483.jpg


(Upplösningen är inte den bästa men det bästa som går i utsidans fotoalbum.)
 
Re: Coleman

TJA; sa:
Haglöfs hade för ett antal år sen en ram i ett plastmaterial som inte var helt stumt utan sviktade lite. Jag tror att dom kallade den Coleman. Är det någon som minns den eller till och med har egna erfarenheter av t ex. hållbarheten? Jag är lite sugen på att sy en egen säck till en sån ram. Nån som vet om det går att få tag i en liknande ram någonstans?
/Thomas J

Hejsan,

Snacka om nostalgitripp!!

När jag läste början av tråden tänkte jag chockera er med att berätta om min gamla plastrygga. Döm av min förvåning när jag läste Thomas och Anders inlägg om att seriösa tillverkare använt plast!

Som sagt, jag har en gammal ryggsäck, inköpt på Domus sport och året måste vara 80 eller 81. Ramen är i U-formad plastprofil!
Längst ner på ramen sitter en vikbar hylla, också den i plast. På hyllan hade jag en hemmagjord packpåse som jag lade liggunderlaget i. I hålrummet i liggunderlaget knölade jag sedan ner min gamla, och mycket tunga, Angungilak Igloo! Det ger er nog en föraning av hur enorm packpåsen var!

På ramen sitter en säck med tre fack och fyra fickor, totalt på gissningsvis ca 50-60 liter. Facken öppnas bakåt, alltså inget lock som på en vanlig säck. Min kära mor hjälpte mig att sy fast ett lock som jag brukade fästa tältet under.

Enorm packpåse, 50+ liter säck och ett enormt lock i stil med Raven Gyro att gömma grunkor under. Nu börjar bilden säkert klarna vad gäller vikten jag bar!

På 80-talet gick jag ett antal fjällvandringar med säcken och lasten var ofta i 25 - 30 kg klassen.
Jag minns att jag var orolig varje gång jag reste säcken upp för att ta den på mig. Ramen bågnade nämligen betänkligt.

Jag har däremot inget minne av att den skulle ha varit svajjig när den väl satt på ryggen. I och för sig hade jag inget att jämföra med vid den tidpunkten.

Idag ligger säcken på vinden hos mina föräldrar, man kanske skulle plocka fram den. Den borde väl nästan kultförklaras, eller K-märkas.

Är det någon annan som har erfarenhet av plastramar?

Vi kanske skulle starta en tråd om den, med dagens mått mätt, fullständigt otänkbara utrustning vi släpat med oss ut i skog och mark.

Hälsningar

Bengt
 
Expedition och senare Gyro fanns även med en 90 l säck då krävdes toppbygeln om man ville ha 30 l korven med.

go tur
 
Du svarar på en 15 år gammal tråd :D

Fjällrävenryggsäckarna blir aldrig inaktuella, precis som sovsäckarna från Nordiska Fjäder. Jag använder min FJ 50+30 liter på skogshajker. Om jag bara hittade ett avbärarbälte som väger mindre än de 1 kg som nuvarande från Haglöfs så skulle den kanske åka med upp till fjällen igen. :)
 
Kom över en begagnad Gyro billigt den har långa säcken med sovavdelningsfack öppningsbart med blixtlås till vänster och sidofickor med kanaler bakom samt grova blixtlås, inner och ytter lockficka.
Kan någon modellen?

go tur
 
Hej Smux

Nej vita remmar, grön säck, stort snölås, blåa och på andra sidan vita hålband under sidofickorna. Avdelare med grovt blixtlås. Det är inte en Råvie.
Vita bärremmar. Grönt höftbälte, ingen etikett eller märklapp.

go tur
 
Hej Smux

Nej vita remmar, grön säck, stort snölås, blåa och på andra sidan vita hålband under sidofickorna. Avdelare med grovt blixtlås. Det är inte en Råvie.
Vita bärremmar. Grönt höftbälte, ingen etikett eller märklapp.

go tur

Det lyder som en Fjällräven Tibet 8E Gyro. Jeg har den i blå.
 
Första bildfyndet på nätet. Min säck är lika lång som ramen.
go tur
 

Bilagor

  • 64326295_2296448437111205_4630348124497905815_n.jpg
    64326295_2296448437111205_4630348124497905815_n.jpg
    99.6 KB · Visningar: 322
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Skogstoker Sida med samtliga fjällrävenryggsäckar? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...