gallopperande puls!

Har skaffat pulsklocka för ett litet tag sen, himla kul mojäng som gör löpträningen tio gånger roligare!
Tränar ganska så mycket, springer väl 2-3 mil i veckan eller så och har hyfsad fysik. Mätte upp min vilopuls som ligger runt 50, vilket är väl hyfsat lågt...
Hur som helst, så ställde jag in min ålder (22) på klockan och fick då reda på att min teoretiska maxpuls är 220-22 alltså 198.
När jag är ute och springer ligger min puls alltid mellan 186-189, vilket jag tycker känns väldigt högt, speciellt med tanke på att jag aldrig springer kortare sträckor än 8 km och alltså inte pressar mig till max, som vid intervallträning...
Min puls går ner väldigt snabbt efter träning, men ska den verkligen ligga så högt under själva passet? Har det att göra med min kondition, är det nåt fel på mig eller är det individuellt hur högt pulsen stiger under träning??
Mvh/ Annie
 
Individuell maxpuls

Låter som att din maxpuls är högre an 198 om du ofta håller en puls strax under 190, vilket brukar vara helt normalt.
Du bör nog mäta upp din maxpuls under arbete och sedan lägg in det värdet i klockan istället för att använda det beräknade värdet.
För att få fram maxpulsen kan man springa i en svagt sluttande backe och sedan öka ansträngningen tills du inte kan höja farten mera. Tyvärr kan det vara lite svårt att hitta lämpliga backar men då kan man ju annars köra ett långt "stegringslopp" på en kuperad bana.
Tänk bara på att du har olika maxpuls i olika typer av aktiviteter såsom skidor, cykling, simning mm.
 
Och generellet kan man säga att det är svårt att uppnå maxpulsen. Gör ett test och du kommer åtminstone få ett riktvärde som är bättre än nån standardformel.

/Håkan
 
Du stal min fundering. Jag var ute och testade min sigma pc1600 idag under ett löppass och fick en medelpuls på 173 och max på 192 vilket jag tyckte var ganska högt. Men efter ditt inlägg så är jag inte lika osäker. Jag körde nästan max under en kvart men är också tio år äldre än du. Du måste ha väldigt hög maxpuls verkar det som. Men jag har lite lägre vilopuls (48) är du trots att jag är ganska otränad vad gällande kondition. Det är lite underligt. :)
 
Det vore väl underligare om det vore tvärtom? Tänk om alla människor vid en viss konditionsnivå hade 53 bpm i vilopuls, att alla som är 40 år har 180 bpm i maxpuls, varför skulle det vara så? Isf varför är inte alla 180 cm långa, väger 72 kg och har storlek 43 i skor?

/Håkan
 
Stora variationer

Jag o min bror har liknande fysik, och har testat att pressa oss maximalt under ett intensivt spinningpass. Han är 26 jag 29. Min maximala puls under passet var 192 - för min bror 206!

Skillnaderna är stora... Men efter flera års träning så har jag iaf märkt att: 1. Vilopulsen sjunker - ligger nu på 37. 2. Återhämtningstiden till normalpuls efter hård ansträngning minskar.

PS Det f-n typiskt att alla ska vara just 1.80 o ha 43 i skor - man kan ju aldrig göra kap på rean... :-( DS
 
kan man pressa maxpulsen?

Okej.. nu har jag fått en hel del info från er alla, och det var ju skönt att det inte var nåt fel på mig!
Men, jag undrar fotfarande en del grejer om maxpulsen... Är det så att man kan pressa den genom att öka träningsdosen? Som det ser ut nu så tränar jag ju på ca 95% av "standardmaxpulsen" i min åldersgrupp... skulle så vara fallet om jag inte hade tränat också, alltså att jag föds med högre maxpuls eller nåt, eller beror det på att jag tränar som jag gör??
 
Re: kan man pressa maxpulsen?

AnniePalstam; sa:
Okej.. nu har jag fått en hel del info från er alla, och det var ju skönt att det inte var nåt fel på mig!
Men, jag undrar fotfarande en del grejer om maxpulsen... Är det så att man kan pressa den genom att öka träningsdosen? Som det ser ut nu så tränar jag ju på ca 95% av "standardmaxpulsen" i min åldersgrupp... skulle så vara fallet om jag inte hade tränat också, alltså att jag föds med högre maxpuls eller nåt, eller beror det på att jag tränar som jag gör??

Jag har ju precis börjat köra med pulsklocka nyligen som du sa mina kunskaper är ju mycket begränsade. Men en sak skall jag säga att jag har mycket svart att tro att du kör pa 95 % av maxpulsen da det maste vara omöjligt ( nästan sa att man slipper en diskussion om detta) att anstränga sig sa mycket under en längre tid. Jag säger som tidigare att du säkert har en väldigt hög maxpuls. Det i kombination med lag maxpuls är det mest optimala för träning sa det är ju bara positivt vad jag kan se.
När jag hade runt 190 var säkert min ansträngning sa hög att det nästan gjorde ont i benen. Jag tippar pa att min maxpuls borde ligga pa över 200 da jag självklart kan köra nagot hardare än jag gjorde.
Jag kan rekomendera dig att köra ett pass pa max som man tagit upp i tidigare inlägg sa att du vet din maxpuls. Det kommer jag att göra snart. Jag kommer att springa upp och ned för en backe här i närhetet som har 85 höjdmeter nagra ganger och succesivt öka anstrangningen tills att jag stupar. :)
 
Re: Re: kan man pressa maxpulsen?

[/QUOTE]

Jag har ju precis börjat köra med pulsklocka nyligen som du sa mina kunskaper är ju mycket begränsade. Men en sak skall jag säga att jag har mycket svart att tro att du kör pa 95 % av maxpulsen da det maste vara omöjligt ( nästan sa att man slipper en diskussion om detta) att anstränga sig sa mycket under en längre tid. [/QUOTE]

Ja, självklart förstår jag att jag inte tränar på 95% av min maxpuls, det vore ju att ta ut sig lite väl mycket ;)
Det jag menar är att jag tränar på 95% av snittmaxpulsen hos personer i min åldersgrupp, och att de flesta alltså har rätt så mycket lägre maxpuls än vad jag har, om man ska lita till pulsklockans värden.
Min undran är alltså hur det kommer sig att min maxpuls är så mycket högre än andras i min ålder, är det nåt som man får med födseln eller kan man träna sig till en högre maxpuls?
 
Jämför inte med andra


Det jag menar är att jag tränar på 95% av snittmaxpulsen hos personer i min åldersgrupp, och att de flesta alltså har rätt så mycket lägre maxpuls [/QUOTE]

Jag har läst någonstans att eliten bland maratonlöpare och inom längdskidåkning har arbetspulser kring 220 och det är fråga om idrottsmän i åldern 20-30.

Du skall inte jämföra med andra. Tag reda på din maxpuls och anpassa träningen till den.
 
Re: Jämför inte med andra

RN; sa:
Jag har läst någonstans att eliten bland maratonlöpare och inom längdskidåkning har arbetspulser kring 220 och det är fråga om idrottsmän i åldern 20-30.
Det låter väldigt skumt. Litet då och då i Eurosports sändningar så kan man se vad enskilda proffscyklister, dock bara hjälpryttare, i Tour de France har i maxpuls och momentant. I genomsnitt så ligger maxpulsen väldigt nära schablonen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.