Hög puls men ej trött

Jag fick nyligen en pulsklocka, så jag har testat lite. En fråga dyker upp efter att jag läst lite om pulsbaserad träning.

Jag sprang nyligen 10 km på drygt 50 minuter, blev inte särskilt trött. Relativt lugnt och kontrollerat, tyckte jag. Men när jag räknar ut belastningen så blir den 85-90% beroende på exakt maxpuls. (220-ålder ger 194, fick 190 i rudimentärt test.)

Jag tycker det är konstigt att jag kan springa nästan en timme på 85% utan att känna mig väldigt trött? En bok säger att 85%-95% belastning är "mycket hård träning som sällan kan pågå särskilt länge".

Vilopuls cirka 47, maxpuls 190-194, puls under passet 175 ganska konstant.

"Många springer alldeles för hårt" hör man ibland. Är detta ett exempel på det? Då borde jag ju dock vara rätt slutkörd efter 10 km?

(Ett alternativ är att min maxpuls i själva verket är 200 eller mer, men då borde jag kommit lite högre än 190 i mitt enkla test, eller?)
 
Jag "lider" av samma sak. Ligger konstant kring de %-tal du nämner, och har väldigt svårt att springa så sakta att jag hamnar i ett pulsintervall som "rekommenderas i böckerna". Har inte heller några problem alls att prata med mina följeslagare trots att jag ligger 20 slag högre än dem i puls när de börjar flåsa för mycket.

Vet att min maxpuls ligger en del högre än den beräknade. Har inte tränat aerobt speciellt mycket tidigare, och antar att förklaringen kan ligga här.

Har du tränat mycket kondition?
 
Jag har alltid spelat fotboll, men slutade som så många andra i 19-årsåldern, och sedan dess sporadiskt korpfotboll, badminton och lite löpning. Det är egentligen först de senaste åren, och speciellt det senaste halvåret som jag löptränat relativt systematiskt.

Om jag ska ligga på 50-60% belastning som verkar vara lämplig långdistansträning, så skulle jag få promenera känns det som. Sådan låg intensitet har jag aldrig tränat medvetet på.

Jag har sprungit 10 km på cirka 45 minuter tidigare, och jag vill inte ens veta vad jag då hade för pulsbelastning. 98% eller så? :)
 
millimeter; sa:
Om jag ska ligga på 50-60% belastning som verkar vara lämplig långdistansträning, så skulle jag få promenera känns det som. Sådan låg intensitet har jag aldrig tränat medvetet på.

Jag har sprungit 10 km på cirka 45 minuter tidigare, och jag vill inte ens veta vad jag då hade för pulsbelastning. 98% eller så? :)
Även jag har samma problem (om man nu kan betrakta det som ett problem :)). Min maxpuls borde enligt den enkla formel du angav i ditt första inlägg vara 190. Träningslöper jag 10 km, ligger jag dock sällan under 170 (90%) och blir inte fasligt trött.

Jag körde ett tävlingslopp för någon månad sedan och låg då på max under de nio kilometer som det varade. Min puls låg då rätt stabilt på 180 (95%).
 
millimeter; sa:
Jag sprang nyligen 10 km på drygt 50 minuter, blev inte särskilt trött. Relativt lugnt och kontrollerat, tyckte jag. Men när jag räknar ut belastningen så blir den 85-90% beroende på exakt maxpuls. (220-ålder ger 194, fick 190 i rudimentärt test.)
På en normalpopulation kan man räkna på 220-ålder, men inte på individnivå.
Man måste göra ett maxpulstest för att få reda på sin egen maxpuls.

Sen tycker jag att det är viktigare att lyssna på kroppen än att titta på pulsklockan. Är du inte särskillt trött efter att ha sprungit 10 km så kan du springa snabbare oavsett vad pulsklockan visar. Och vise versa: Om det inte känns bra och du blir ovanligt trött så ta det lugnare det passet.
 
phanton; sa:
Sen tycker jag att det är viktigare att lyssna på kroppen än att titta på pulsklockan. Är du inte särskillt trött efter att ha sprungit 10 km så kan du springa snabbare oavsett vad pulsklockan visar. Och vise versa: Om det inte känns bra och du blir ovanligt trött så ta det lugnare det passet.
Instämmer helt. När du sprungit några hundra kilometer med din klocka, så ser du att pulsen kan variera en del trots att det känns lika jobbigt, eller går lika fort. Kanske det som bör kallas "dagsform". Sen kan det förstås bero på att man ätit dåligt, håller påatt bli förkyld etc, men det är ju mer ovanligt.
 
maxpuls

Hade samma problem när jag köpte pulsklocka. Min maxpuls enligt beräkningsmetoden skulle vara 180. När jag testade min maxpuls värmde jag upp i tjugo minuter, sprang lätt upp o ner en 600 meters backe, vände och toksprang i samma backe tills jag nästan spydde... Maxpulsen blev då 204.
 
Re: maxpuls

tool; sa:
Hade samma problem när jag köpte pulsklocka. Min maxpuls enligt beräkningsmetoden skulle vara 180. När jag testade min maxpuls värmde jag upp i tjugo minuter, sprang lätt upp o ner en 600 meters backe, vände och toksprang i samma backe tills jag nästan spydde... Maxpulsen blev då 204.
Ja, att maxpulsen kan diffa mycket jämfört med formeln framgår tydligt i ditt fall :)

Jag har dock gjort ett test där jag "nära" spy-gränsen hade 190. Det kändes som om jag kunde ha pressat lite mer, men inte till över 200. Fast man vet ju aldrig. Jag ska testa igen, när jag kanske blivit lite bättre tränad.
 
maxpuls

När man räknar ut maxpulsen 220 - ålder är det enbart ett "snitt". Det kan däremot skilja ca 20 slag upp eller ner (från person till person). SÅ det kan förklara varför uträkningarna inte stämmer helt. :)
 
När jag åkte Skejtvasan i vintras hade jag en snittpuls på 90% av max i 2tim 34min. Trodde aldrig att jag skulle orka det, men jag var inte alltför trött på slutet.
 
Kör ett spinningpass i en bastu på runt 90-100 grader så lär ni se pulser ni aldrig trodde var möjligt.

// Jocke, som fick träna så inför brandmannatestet (bastutest med kläder, utan att duscha eller dricka vatten i 30 min)
 
millimeter; sa:
...

Om jag ska ligga på 50-60% belastning som verkar vara lämplig långdistansträning, så skulle jag få promenera känns det som. Sådan låg intensitet har jag aldrig tränat medvetet på.

Jag har sprungit 10 km på cirka 45 minuter tidigare, och jag vill inte ens veta vad jag då hade för pulsbelastning. 98% eller så? :)
Jag har upplevt liknande som du, hög puls men inte slutkörd. 10 km löpning ibland mellan 170 och 180.
Min maxpuls borde ligga upp mot 200, har max kommit upp i 194. Är 45 år så maxpulsen är hög för mig. Vasaloppet några gånger, snitt runt 160 = 80%, med tider mellan 6-8 timmar.

När det gäller löpning och löpkondition har jag dock upptäckt att om jag målinriktat tränar kondition genom intervaller eller backträning och varierar detta med längre distanser i lugnare tempo så kan jag komma ner mot 75-80% under lugnare löpning. Detta borde vara ett tecken på bättre kondition.

/J-E
 

Liknande trådar