Gå In kängorna

En fråga.

Är det ok att smälta vax/fett/kära-blandningen i tex micron och sedan pensla på över summarna? Borde väl funka lika bra som att köpa flytande vax?
 
Vad tjänar man egentligen på att ha vaxet flytande istället för fast? Man smetar ju in det rejält ändå?
Men det låter väl som att det borde gå att smälta själv... vax som vax, eller?

Då det gäller skoskavet så har jag dessa erfarenheter:

Jag har ett par Lundhags Luffar, köpta -99, som jag har gått hundratals mil med. Jag tejpar fortfarande mina fötter på strategiska ställen. ALLTID. Annars får jag skoskav efter en dags vandring, obönhörligt.

Det kan kännas lite jobbigt att alltid behöva göra det, tycker att man borde ha gått in dem efter alla dessa mil! Å andra sidan har det vägts upp av att kängorna i övrigt känns felfria efter fem års användande.
 
jallejulius; sa:
En fråga.

Är det ok att smälta vax/fett/kära-blandningen i tex micron och sedan pensla på över summarna? Borde väl funka lika bra som att köpa flytande vax?

Jag tvivlar på att du behöver fett eller tjära.
Moderna kängor behöver sällan mjukas upp, utan bara få en vattentät yta. Vax, alltså. Fettar du in kängan riskerar du att den tappar stadga, och då kan du lika gärna köra med M 90 :)

Membranfria kängor behöver fuktskydd på djupet - alltså är ljummet, smält vax bra. Det öppnar upp och tränger in.
Inte för varmt, bara.
 
barre; sa:
Vad tjänar man egentligen på att ha vaxet flytande istället för fast? Man smetar ju in det rejält ändå?
Men det låter väl som att det borde gå att smälta själv... vax som vax, eller?

Då det gäller skoskavet så har jag dessa erfarenheter:

Jag har ett par Lundhags Luffar, köpta -99, som jag har gått hundratals mil med. Jag tejpar fortfarande mina fötter på strategiska ställen. ALLTID. Annars får jag skoskav efter en dags vandring, obönhörligt.

Det kan kännas lite jobbigt att alltid behöva göra det, tycker att man borde ha gått in dem efter alla dessa mil! Å andra sidan har det vägts upp av att kängorna i övrigt känns felfria efter fem års användande.

Jag skulle säga, byt kängor. Kängor som är välgjorda och sitter bra ska du inte behöva få skoskav av. Jag har själv ett par Lundhags cellgummikängor (Militär, heter väl Scout idag) som jag också har gått ett hundratal mil i och som fortfarande sitter illa på fötterna. Har dem bara som extrakängor (i själva verket ligger de bara kvar av nostalgiska själ och väntar egentligen på att en dag rensas ut... ;) ).

Mitt råd är således att köpa dig ett par nya kängor som sitter bättre och ger mer stöd än vad Lundhags cellgummivariant gör. Kolla in vanliga halvhöga vandrarkängor med relativt hård sula, uppdragen gummikant fram och gärna med gtx-foder. Finns mängder av märken och modeller.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Jag skulle säga, byt kängor.[/i]

Ja, nästa gång jag skall köpa kängor så skall jag nog köpa ett par "moderna" kängor. Men jag tycker ändå att jag fick valuta för pengarna med mina nuvarande kängor. De kostade 1500 för fem år sedan, och sulan är fortfarande helt acceptabel, ingen söm eller liknande som spruckit heller. Det enda jag skall byta nu är innersulorna. Nä, mina kängor håller ett år till - minst!
 
Mina senaste Lundhagskängor, av modellen Hiking, införskaffades i november, jag använde dom sedan större delen av vintern till & från jobbet plus på kvällspromenader, framåt våren hade jag dom på åtminstonde en gång i veckan på en kortare promenad bara för att hålla dom mjuka, gick sedan kungsleden från abisko - keb i månadskiftet juni/juli & hade inga problem alls med skavsår etc..Har fortsättningsvis gjort så att jag försöker köra med kängorna på en gång i veckan under vintern, dom är ju inte snygga så här i stan, men jag har iaf inget behov av att göra fashion contest av arbetsdagen, så det är inget problem för mig..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.