Gå In kängorna

Re: Håller helt med Cykelstina

tigertamjaren; sa:
Är gammal FJS-are med fjällvana. Gör du som Cykelstina rekommenderade blir det bra.

- Smörj in skorna (fett eller silikon)
- Fyll dem med ljummet vatten
- Häll ur vattnet
- Gå in skorna på en promenad i ett par timmar med dina vanliga sockor
- Rengör och smörj in skorna
- Låt skorna torka i vanlig inomhustemperatur genom att proppa dem fulla med tidningspapper. När pappret har blivit blött byter du ut det. (c.a. 4 omgångar)
- Skorna är hyffsat torra på ett dygn!

Good Luck!!!

/ Gunnar
Det låter som en bra ide.
TACK alla för era tips jag återkommer med andra frågor när det behövs.
Eller tips.
MVH
KIM
 
Lundhags.

Hej Krister, jag får grattulera till ditt val av kängor. När jag gick in mina Lundhags Alaska fyllde jag i några dl. vatten, väntade ca. 15 min slog ut vattnet snörde på mej kängorna och gick 2-3 km på mjukt underlag. Så gjorde jag 4-5ggr.För säkerhets skull tejpade jag hälarna med leukoplast och det gör jag fortfarande.
 
Börja smått

Sitter just nu på jobbet med mina Lundhagskängor på mej... tycker att en arbetsdag kan räcka de första gångerna man använder kängorna. Jag går inte så hemskt mycket under en dag men tror att ett par dagar på jobbet kan förbereda kängorna (och fötterna) för en korttur i skogen på Lördag.

/M
 
Nu har jag också köpt ett par Lundhags Pro.

På intersport sa försäljaren att jag skulle hälla kokande vatten i kängorna och låta det stå i 10 minuter, därefter hälla ut vattnet och gå ut och gå. I frilufsbutiken där jag köpte kängorna sa försäljaren att jag inte skulle använda vatten, utan bara gå med dom som vanligt, börja med kortare turer.

Den enda skillnaden med vatten eller inte är väl att det tar lite längre tid?

mvh Bergström
 
Jag packade upp mina Lundhags pro, snörde på mig dom och gick 3Km-spåret med hundarna.
Upprepade samma runda varje dag i en vecka, inte ett skavsår någonstans.
Fuktade skinnet och vaxade med Nikwax flutande vax några gånger med en veckas mellanrum för att täta sömmarna, nu kan jag stå i vatten utan en droppes läckage.

Torra o rena fötter, tunn strumpa närmast foten, ullfrotté utanpå och rejält snörd känga är att rekommendera.

Tänk på att kängan drar ihop sig lite på längden och böjer upp sig en aning vid tårna så det går åt lite extra marginal i längden.
Jag köpte 45:eek:r mot normala 43/44 och nu efter ett år är dom perfekta.
 
Kokande?!

jallejulius; sa:
På intersport sa försäljaren att jag skulle hälla kokande vatten i kängorna och låta det stå i 10 minuter

Låter farligt! Jag har aldrig hört att man ska ha kokande vatten. Låter som att det kan göra mer nytta än skada - lösa upp limningar och sånt.

Intersport har i alla fall inte i mina ögon någon större trovärdighet vad gäller den här typen av detaljfrågor.

"Skvalpa runt lite ljummet vatten" är hur rådet brukar lyda om det är en helläderkänga.

Men det det viktigaste knepet är trots allt att gå med skorna. Vattnet är bara för att mjuka upp skinnet och få det mer medgörligt i själv anpassningen.
 
Gå in kängorna..

Visst, "vattenmetoden" till de nya kängorna funkar säkert, har dock aldrig använt mig av den. Har "gått in" skorna/kängorna -m. extrasockar och varit noga m att smörja in dem.
Köper du ett par skor/kängor, vilka det än är så duger det gott och väl att gå in dem. ev. m. ett par extra sockor, då beroende på anv. område.
Skall du inte anv. skodonen till några längre gångturer de närmaste veckorna fr. köpet finns det dock ingen anledning att anv. vattenmetoden, men som sagt den fortskyndar processen och gör dem lite mjukare redan fr. början.

Alltså, skall du anv. skorna snart efter inköpet, anv. "vattenmetoden". Är ditt inköp planerat, ut o gå m skorna, men glöm ej att smörja in dem. Ganska snart kommer du att märka att de mjuknat ngt.

Ut och gå
//
 
Någon som har koll på om Lundhagskängorna kryper, varför och hur mycket de krymper?
Behöver man oroa sig för att man köpt för små kängor?
 
De krymper!

Mina sista "vanliga" Lundhagare var underbara i ett år. Sen krympte de och gav mig massor med skavsår, så jag sålde dem. Köp en storlek större än normalt, så kanske du slipper sådana överraskningar.
 
Ingåning och krympning

Fett, ljummet vatten. (Där smör smälter brinner läder)
Gummerade kängor som Lundhags och Jörn mfl krymper en aning mer än läderskor enär gummit krymper snabbare än lädret. Skoblock mellan användningarna är perfekt. ÖB har ofta. Lite gummituchup av Lundhags svindyra eller balsamterpens mera prisbilliga sort gör underverk efter tvätt. Minkfett (Kiwi eller till Mc-skinnställ (billigare) före invaxning med ofärgat. En smula puts och kängorna håller mycket längre.
Tja tre strumpor, helsyntet, ullsyntet och yllesock brukar klara fötterna bättre än två. Dessutom framåt eftermiddagen när fötterna sväller går det att ta av den tjocka socken och ersätta den med en tunnare ullsyntetstrumpa.
Kokande vatten verkar vara en utmärkt metod att tillverka små kängor, babyunderställ och sockar samt krympskallar (Dumma försäljare).

Go tur

johank
 
Prova

Ut och ta en sväng i dom, med ett par ull-sockar, kolla om du känner något, alla andra bra tips kan du sen fixa kängorna till att bli perfekta, själv gick jag bara in mina Jörnkängor rätt upp och ner utan några speciella huskurer, har aldrig haft problem med dom på något sätt. Så mitt förslag är att testa några mil runt hemmet i ett tag först. Lycka till ! /Gunnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.