Funkar Surfski till en nybörjare?

Att tänka positivt - och ta ett steg framåt!

Det finns uppfällbara aktermonterade roder till surfskis, kanske inte så konstigt när vi lyckades åka till månen för över 40 år sedan...
Köp en surfksi om du vill motionspaddla och ha en båt som dansar på vattnet, samtidigt får du som bonus en lätt båt att bära runt på.
Köp en kajak om du skall övernatta och framförallt prioriterar att sitta torrt.
Det finns en möjlighet till, en oerhört vågad och modig väg att gå i paddeltalibansverige, man kan ha både och ;-)
 
Om du kommer motionspaddla kommer du oftast paddla på samma vatten och kommer snart veta vart alla grynnor finns. Kika på ett sjökort så får du en hum om vart de flesta ligger.

Jag tycker att underliggande roder är bäst, trots att risken finns för grundkänning. Fördelen med underliggande roder är effektivare styrning speciellt i vågor samt minimalt underhåll.

Chansen att du upptäcker grundområden innan du går på dem är stor. Det är princip enbart stora stenblock som ligger ute i vattnet som är svåra att upptäcka vid stiltje, annars kommer du se att vågorna bryter eller att kajaken bromsar upp pga vattendjupet.
 
Någon som vet någor som Seabirds surfskis? Hittar inte så mycket om dem på nätet (för nya?).
Priset lockar.
 
Epic V8 klarar nog de flesta rakt av. Inga problem med stabiliteten, lite grann initialrank men den tar emot ordentligt när du lutar den mer. Hyfsat lättdriven upp till 11-11,5 km/h. Bra sittställning och bra fotstöd/styrpedaler.

Troligen har Vajda Oscar och Seabird Wave 5.5 liknande egenskaper då de har samma bredd/längd.

Underskatta inte V8:an, i surf går den nästan lika snabbt som "snabbare" skis. Och när det är riktigt busväder ta V8:an så behöver du inte hålla på med stöttningar och kan du koncentrera dig på att paddla på.

Steget upp till andra instegskis som V10 Sport, Honcho Guru, Fenn XT eller Carbonology Sport Zest är större. Framförallt Zest tror jag nybörjare vill uppleva som ganska rank pga initialrankheten. Dessa instegskis är nog jämförbara med Commander S eller Extreme R när det gäller stabilitet.
 
Jag håller med om att V8 är en fantastiskt rolig surfski. Kändes väldigt stabil även för mig som bara paddlat stabil havskajak. Tyvärr kostar den väl mer än dubbelt så mycket som Seabird Wave 5.5. som i sin tur tyvärr inte verkar gå att få tag i (?). Vajda Oscar som du nämner hade jag inte hört talas om.. Vet du möjligtvis prisklass och vem som säljer dessa i sverige?
 
Jag håller med om att V8 är en fantastiskt rolig surfski. Kändes väldigt stabil även för mig som bara paddlat stabil havskajak. Tyvärr kostar den väl mer än dubbelt så mycket som Seabird Wave 5.5. som i sin tur tyvärr inte verkar gå att få tag i (?). Vajda Oscar som du nämner hade jag inte hört talas om.. Vet du möjligtvis prisklass och vem som säljer dessa i sverige?

Vajda säljs i Sverige av Bootshaus i Bengtsfors. Den kostar 23.900 SEK på hemsidan.
http://www.bootshaus.se/index.php?id=811&L=4//start.php?id=
 
Både Ingvar och jag funderar på att dyka upp som besökare och för att supporta Magnus som gör ett fantasiskt bra arbete för kajakandet, men vi har inte spikat något ännu då vi har annat som kan krocka privat och vi har inga planer på att dra med oss kajaker och hålla i prova på paddling.

Som sagts vi kanske börjar tassa lite på gränsen för vad forumets regler medger, så jag föreslår att vi tar och fortsätter på sidan av om du är intresserad. Ring gärna och prata med Ingvar.

/Kåre
 
Thomas, Kanotklubben Ägir har ett nytt kanothus vid Ekoln, om du behöver förvaring nära vatten när du väl har bestämt dig för vilken kanot det blir. Kolla www.ksagir.se för mer info.
Det finns några nyblivna medlemmar som är stolta ägare av surfskis (t.ex Lars-Kristian). Om du är snäll kanske du kan få provsitta någon av deras.
Paddling i Ekoln och Fyrisån funkar bra med underliggande roder. Inga direkta grynnor att tala om, som inte syns ovan vattnet. Alla tävlingskajaker i klubben har ju det, och jag vet ännu ingen som har gått på någon sten med rodret.
Vill du motionspaddla, rekommenderar jag klubben. Du hittar likasinnade ("vuxenpaddling varje måndag kväll), och har möjlighet att testa olika motionskajaker, och ha det bra efter paddlingen (dusch, bastu m.m.)
Själv paddlar jag Extreme R och Plastex Swift vid klubben, när jag inte kör någon klubbkajak.

Om du nu vet med dig att det är motionspaddling som gäller, satsa på en kajak som erbjuder mer raceliknande sittbrunn, med bra justerbar sits och bra fotstöd, med stabila pedaler eller pinnstyrning. Packutrymmen eller inte, ska du eller ska du inte campa?
Och naturligtvis vingpaddel (hukar mig för protesterna från icke vingpaddlare;)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Funkar Reedkapell på Måsen? Paddling allmänt 16
Whitesky Funkar det ? Paddling allmänt 3
hannulan Akto - funkar det på en klippa i skärgården? Paddling allmänt 25
lejon61 Hur funkar det att paddla en tvåmans kajak ensam?? Paddling allmänt 12
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Lico Provpaddla Surfski? Paddling allmänt 2
P-E Njord vs Surfski? Paddling allmänt 0
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
Blade06 KISS - Surfski Meet - Apelviken 13-15/6 Paddling allmänt 0
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Blade06 Surfski-Filmfestival 14 december Paddling allmänt 0
Blade06 KISS SURFSKI MEET Apelviken 13-16/6 2014 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
heah Kajak / surfski för små vågor/ insjövågor? Paddling allmänt 35
Kal-P-Dal Stabil surfski Paddling allmänt 7
Disco-Kaj Surfski Paddling allmänt 19
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...