Funderar på gasolkök

Jag funderar på att skaffa mig ett gasolkök istället för mitt nuvarande spritkök.
Då jag har en väldigt begränsad budget så har jag tittat på Biltemas gasolkök för 99 kr men också på Rustas Primus Mimer för 249 kr.
Frågan är ifall Mimern är värd att lägga ut 150 kr extra på och i så fall varför?
Finns det några andra prisvärda kök att rekomendera?
Kan man ta isär köket från tuben innan tuben är tom och använda den igen senare?
Blir det inte vingligt med ett topmonterat kök? (ska vara i skogen)

Tack på förhand!
 
Biltemas billiga 99 kr gaskök gillade jag inte...
Ratten man reglerar lågan med går lätt sönder och försvinner, man måste vrida på en tunn metallpinne med tång efter det. Står köket inte helt i lä, då börjar ofta plasten brinna.
Det funkar, men känns lite B att plocka fram tången för att stänga av gasen och sedan blåsa ut plastbranden. luktar inte hallontårta heller :)

Jula säljer primus mimer med kastruller för 299 kr. har funkat klockrent för mig i ett par år nu, ganska välanvänt och kastrullerna börjar bli buckliga men funkar skitbra.

Tänk på att det inte finns något vindskydd, så man måste palla upp ryggan och trixa lite för att det inte ska ta evigheter att fixa lite kaffe...

Plockar av gastuben gör jag efter varje koktilfälle, blir enklare att få plats i ryggan då.

Bra grejor behöver inte kosta massor med pengar...
 
Något dyrare, men varför inte köpa till gastillsats till spritköket?
Är stabilt o okänsligt för vind då du redan har bra vindskydd.

tex:
http://www.sportonnet.se/index.php?main_page=product_info&cPath=110_393&products_id=1537

Använder det själv till mitt trangia 27 om jag har familjen med eller ska laga mat på riktigt. (spritbrännaren används fortfarande på dagsturer solo då jag tycker tystnaden är underbar)

C

ps. plockar alltid av gastuben då jag packar ned köket, skulle vara rätt värdelöst om man råkar komma åt brännarens ratt så att all gas läcker ut, snopet vid nästa paus..)

edit: gasbrännaren ovan går med lite vilja att få på plats på alla trangia kopior jag hört talas om, eventuellt behöver man göra ett hål för slangen, men knappast på de från de senaste tio åren.
 
Senast ändrad:
Tycker att Primus Mimer drar ohemult mycket gas... Och Biltemas nuvarande toppmonterade kök består misstänkt mycket av plast.

Om du kan sträcka din budget till 400 kronor (endast tolv chipspåsar!) har du dels möjligheten att skaffa ett bättre toppmonterat (exvis MSR PocketRocket) eller komplettera ditt befintliga spritkök med en gasolbrännare (om det är ett Trangia).
 
Om du bara värmer vatten till frystorkat, så kan mimer funka. Har lagat mat på ett sånt en vecka, och visst, det går, men jag tycker det var en smula vingligt, och kändes mycket mindre effektivt än trangia så snart det blåste det minsta lilla. Kan stadgas upp mha 3 tältspikar och lite snöre. Ska du laga ordentlig mat på köket, och redan har ett trangia, så rekommenderar jag att du sparar en månad till och köper en gasbrännare till det istället.
 
köp trangia gasbrännare till din trangiakök och du får nästan ett helt nytt kök där du kan göra avancerad mat och med långkok etc. om du vill (lågan är pytteliten för att hålla igång en långkok som tex riskok under förutsättning att det kokas under lock/stekpanna).

förbättringsfaktorn mellan en t-spritbrännare och en gasolbrännare är mycket stor - så stor att det är svårt att göra det ännu lite bättre med andra kök även om man kanske tror det först..
 
Toppmonterat är inte rymdteknologi, ett PR är lätt att reglera. Tältpinnar runt flaskan inget märkligt.
Vindskyddat läge eller en Al-strut omkring. Givetvis är kontainerköket med gasol görstabilt och tyngst i klassen. Du bär och väljer.
Vi har båda och PR är med 9 av 10 ggr för det räcker länge.
 
Det lutar åt att det får bli en tillsats till det befintliga köket (eller kanske en PR :)
Tack så mycket allihop för alla svar !
 
Har Biltema ändrat sin brännare nyligen, för plast och ratt känner jag inte igen alls. Jag köpte en till en kurs i höstas och det var helt i metall och en vridspak för reglaget, den modellen har funkat mycket bra för mig.
 
Det är synd att biltema har slutat med sitt gaskök för jag tycker det är suveränt, lätt att reglera lågan(dock tar o-ringen slut fort) och framför allt var det ett bra pris för dom som vill skaffa sig ett första gaskök utan att lägga ut för mycket pengar. Ser man till att ha ett bra stöd för gastuben och använder det i vindskyddat läge (absiden? ) tycker jag att ett toppmonterat gaskök är bra att laga mat på.
Tomas
 

Bilagor

  • DSC00121.jpg
    DSC00121.jpg
    98.5 KB · Visningar: 4,663
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...