Fuktig dunsäck

Bild

Här är en bild på hur öppningen på min sovsäck såg ut sista natten, (enda natten i stuga, övriga 6 nätter i tält). Stugan är fortfarande kall så isen är kvar i sovsäcken. Där ser man hur loftet kollapsat när fukten vandrat ned från ovansidan av sovsäcken och bildat ett ispansar vid öppningen av sovsäcken.
9puiki.jpg
[/IMG]

Överdrag "kräver" fuktspärr.

Hej igen,

Jag har provat olika former av överdrag och viss funkar dom, även om jag sällan upplever att det behövs. Men som redan nämnts finns det en klar risk att man istället får en för tät sovsäck och fukten istället stannar kvar inne i säcken.

Lösningen till detta lilla dilemma heter fuktspärr. Det finns ett flertal på marknaden, t.ex från Exped (http://www.exped.com/sweden/en/product-category/sleepingbags/vbl-linerbag-ul-0). I princip innebär detta att man sover i en "plastpåse" och är i vissa lägen precis lika obekvämt som det låter, men om det är kallt ute så man inte ligger och svettas fram en liten insjö inne i fuktspärren så funkar de hur bra som helst.

Denna typ av upplägg med först fuktspärr och sen antingen en tät sovsäck eller ett tätt överdrag är för övrigt det som gäller på olika expeditioner i polarregionerna.

/ Stefan

Känns lite som att det blir en återkommande rundgång i diskussionen. Problemet som TS tog upp gällde inte kondensen från kroppen utan från utandningsluften som kondenserade sig utanpå sovsäcken vid öppningen.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.