Fuktig dunsäck

Bild

Här är en bild på hur öppningen på min sovsäck såg ut sista natten, (enda natten i stuga, övriga 6 nätter i tält). Stugan är fortfarande kall så isen är kvar i sovsäcken. Där ser man hur loftet kollapsat när fukten vandrat ned från ovansidan av sovsäcken och bildat ett ispansar vid öppningen av sovsäcken.
9puiki.jpg
[/IMG]

Överdrag "kräver" fuktspärr.

Hej igen,

Jag har provat olika former av överdrag och viss funkar dom, även om jag sällan upplever att det behövs. Men som redan nämnts finns det en klar risk att man istället får en för tät sovsäck och fukten istället stannar kvar inne i säcken.

Lösningen till detta lilla dilemma heter fuktspärr. Det finns ett flertal på marknaden, t.ex från Exped (http://www.exped.com/sweden/en/product-category/sleepingbags/vbl-linerbag-ul-0). I princip innebär detta att man sover i en "plastpåse" och är i vissa lägen precis lika obekvämt som det låter, men om det är kallt ute så man inte ligger och svettas fram en liten insjö inne i fuktspärren så funkar de hur bra som helst.

Denna typ av upplägg med först fuktspärr och sen antingen en tät sovsäck eller ett tätt överdrag är för övrigt det som gäller på olika expeditioner i polarregionerna.

/ Stefan

Känns lite som att det blir en återkommande rundgång i diskussionen. Problemet som TS tog upp gällde inte kondensen från kroppen utan från utandningsluften som kondenserade sig utanpå sovsäcken vid öppningen.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips