frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt

Vart köper du blåband för 35 spänn?


Ja hitta de i nån konsum elle ica i nån håla me 3 innevånare i somras på väskusten.
Dom brukar ta in det som säsongsvara sa dom - billigt iaf i jmf mot sportaffärrerna..
Antagligen går det väl att beställa då dom verkar ingå i logistiken hos kedjorna enligt gubben.

Jag brukar köra me knorrpåsar på sommaren - men dom var lite nervösa att hantera.
Det blir lätt hål på dom - typ makaronerna sticker hål idom o de kommer in fukt..thoho.

Så jag fick köra me blåband istället - men är packar man dom bra skall det inte va bekymmer.

Real skall man köra med på vintern eller om man vill ha låg packvikt - då slipper man diska,spar gas,spar tid och så.
Man behgöver ju bara en sked, metallkåsa,lite vatten och en eld för att få sig en måltid
 
REAL har eller kommer snart inte att ha smaksättare i sin mat. De övriga har jag inte koll på. Det är sant att det är få dagar per år men jag har blivit allmänt skeptisk till all mat med arom och smaksättare. Det känns inte lika kul som att veta precis vad man stoppar i sig.

Men du vet ju vad du stoppar i dig. Det står ju på påsen. Om REAL inte har en enda ingrediens som har ett E-nummer så blir jag grymt imponerad.

REALs alla rätter innehåller någon form av buljong (mm, kan mycket väl innehålla MSG) och sojaolja (isoflavoner från soja är ju jättenyttiga...).

Enda sättet att veta vad man får i sig är att laga maten från grunden.
 
Innehållsförteckning

Matfabrikerna byter numera ofta ut E-nummer mot komponentens långa namn. E621 finns ofta i komponenter som "jästextrakt". Övriga komponenter som man hittar i innehållsförteckningen är "modifierad stärkelse" och "sojalecitin" där dagsbehovet enligt mig är VÄLDIGT lågt.
Jag har använt BlåBand förut men kommer från nu att prova REAL som har en föredömligt ren innehållsförteckning.
 
Det som är mest illa är väl att de får späda ut rejäl mat med billiga kemikalier, varav alla inte ens är önskvärda.....
Laga och torka själv blir billigare, godare och bättre!
 
Bara för att en produkt innehåller "E-nummer" så innebär det ju inte att den är dålig för det.. Inför jul la jag in både sill och gurka och använde E260, dvs ättiksyra. Och surströmming som jag villigt stoppar i mig innehåller såväl propionsyra (E280), ättiksyra, smörsyra och svavelväte, ämnen som inte låter så aptitliga.

Nu är jag ingen expert på utemat, men jag skulle bli förvånad om de var helt fria från tillsatser som t ex klumpförebyggande medel och konserveringsmedel. Kanske är REAL "bättre" på den punkten än andra, dock så tycker jag 80 kr är en alldeles för dyr portionskostnad samtidigt som jag inte är så förtjust i smaken heller. Fördelen är att det är rätt smidigt, men den fördelen är också en nackdel då man inte kan elda upp REAL-förpackningarna, vilket går med t ex Knorr och vanliga plastpåsar som jag brukar förvara egentorkad mat i.

Höst- och vintertid brukar jag ta med mig mer färskmat; gärna rökt fläsk och skinka som man skär ner i maten. Och korvar av olika slag. Och en bit renbog. Gärna nån tetra grädde också och kanske lite färska grönsaker. :) Med pulka så kan man unna sig lite extra gott tycker jag.
 
Jag kommer definitivt att testa förslaget. Jag hatar frystorkat och livnär mig på nyponsoppa och knäckebröd på sommaren och på vintern när jag har pulka så har jag med mig ganska tung mat. Finns det ett gott och lätt middagsalternativ för kräsna magar som min så vore det perfekt. Det behöver inte vara billigt bara det går att svälja. Tillsatser bryr jag mig inte heller om.
 
Så överdrivet billigt är det inte 35 spänn för blåband - dom ligger strax under 40 på nätet.

Jag köpte loss en större mängd - 20 påsar genom att förhandla med en vanlig affär.

I en sportbutik ville dom ha 50-55 spänn påsen och kunde ge 10% på det priset om man köpte 20.......säkert

Det är för dyrt för den maten - gå ihop en bunt och pressa den lokala vanliga matnasaren att ge ett bra pris.
Naturligtvis kan han om han har affärsinne klura ut vad sportbutikerna tar och därmed försöka hålla uppe priset - men då skiter man i köpa och fixar egen mat.

Han går med vinst fast man får loss dom för en 30-35 spänn vid större mängder....bollen ligger hos han.
 
"Säker källa" är REAL, konstgjorda tillsatser skulle helt fasas ut med tiden och den infon är över ett år gammal. Sen var ju det där med att ett E-nummer inte automatiskt behöver betyda att det är artificiellt heller - dvs jag ratar inte alla E-nuffror per automatik.

Sen är jag ju mänsklig och inkonsekvent och äter ibland bl.a. godis som ju är helt åt helsike med färgämnen och stabiliseringsmedel och f*n vet :)

Men du vet ju vad du stoppar i dig. Det står ju på påsen. Om REAL inte har en enda ingrediens som har ett E-nummer så blir jag grymt imponerad.

REALs alla rätter innehåller någon form av buljong (mm, kan mycket väl innehålla MSG) och sojaolja (isoflavoner från soja är ju jättenyttiga...).

Enda sättet att veta vad man får i sig är att laga maten från grunden.
 
Bra tips Variation och nyfikenhet stimulerar

knorr spaghetteria.
testade knorr spaghetteria "bolognese" samt "carbonara" och ger denna goda mat 5/5 trapperbjörnar.
jag har testat real turmat blåband grönpåse etc etc och detta är det godaste av alternativen jag testat!
en riktigt rejäl portion som en hungrig vandrare blir ordentligt mätt av.
köpte på willys för 15:-/st !
jag var och köpte upp 120 påsar idag:cool:
måste rekommendera er detta.
frystorkat behöver inte vara svindyrt!

Gillar ditt tips. Tycker det låter vettigt att prova. Det behöver ju inte vara "antingen eller". Föredrar "både och" Brukar kombinera maten på mina naturvistelser så att man inte behöver tröttna. Jag gör inte turer som är så "extrema" i sin karraktär att varje måltid behöver vara optimerat.

Visst är det skönt att inte släpa vikt i onödan men om måltiden innehåller 420 utan bara 370 kcal spelar mindre roll tycker jag. Man får väl komplettera med lite kroppsfett när man gör av med mer än man ätit.....
Mitt bidrag till tipsen är fullkornsbulgur med varma koppen och lite torkat kött i skön förening. Numera finns många bra gryner med högt energiinnehåll som man bara behöver tillsätta kokande vatten och låta det svälla lite. Sparar mycket gas att inte ha koktid,
Det brukar visserligen stå 5 min kokning men det går bra att bar låta stå och svälla i 5 min.
Med en varma koppen eller dyl får man god smak och lite nedkarvat torkat kött ger substans. Man kan variera varje måltid med olika smaker.

Har respekt för den medvetne som inte vill äta produkter med innehåll som diskuterats på forumet, men detta är ju inget som jag äter varje dag...
Jag upplever istället att det är den psykologiska biten som gör att det är så "nice" att mumsa något gott när man är ute. Tar själv med mig lite mellanmålsmat. Mitt eget favo är en kopp kaffe en bixit-kex blåbär och en bit hemgjord "powerbar". Till detta en kopp fruktsoppa. 100g lunch och 60 g mellanmål, runda av uppåt tlll 200 g så är det överkomlig vikt och varierad smak.
 
Största (?) problemet med åtminstone många lågpris frystorkade produkter är ju att de innehåller så lite mat per krona. Pasta, fett och salt är ju nästan gratis. Lägg till lite gräddpulver, lökpulver och dylikt så har du kommit sjukt billigt undan. Ska du ha döda djur i blir det lite krångligare, för de måste torkas.

Vad gäller smakförstärkare (alla de där glutamatvarianterna och jästextrakten and what not) så smakar de ju så förbaskat illa. Sedan är glutamat inte jättenyttigt, men några portioner per år lär inte göra vara sig till eller ifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
nj-tec Mat för riktigt kalla turer!? Friluftsmat 19
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.