frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt

Cannonball

Gäst
Gillar ditt tips. Tycker det låter vettigt att prova. Det behöver ju inte vara "antingen eller". Föredrar "både och" Brukar kombinera maten på mina naturvistelser så att man inte behöver tröttna. Jag gör inte turer som är så "extrema" i sin karraktär att varje måltid behöver vara optimerat.

Visst är det skönt att inte släpa vikt i onödan men om måltiden innehåller 420 utan bara 370 kcal spelar mindre roll tycker jag. Man får väl komplettera med lite kroppsfett när man gör av med mer än man ätit.....
Mitt bidrag till tipsen är fullkornsbulgur med varma koppen och lite torkat kött i skön förening. Numera finns många bra gryner med högt energiinnehåll som man bara behöver tillsätta kokande vatten och låta det svälla lite. Sparar mycket gas att inte ha koktid,
Det brukar visserligen stå 5 min kokning men det går bra att bar låta stå och svälla i 5 min.
Med en varma koppen eller dyl får man god smak och lite nedkarvat torkat kött ger substans. Man kan variera varje måltid med olika smaker.

Har respekt för den medvetne som inte vill äta produkter med innehåll som diskuterats på forumet, men detta är ju inget som jag äter varje dag...
Jag upplever istället att det är den psykologiska biten som gör att det är så "nice" att mumsa något gott när man är ute. Tar själv med mig lite mellanmålsmat. Mitt eget favo är en kopp kaffe en bixit-kex blåbär och en bit hemgjord "powerbar". Till detta en kopp fruktsoppa. 100g lunch och 60 g mellanmål, runda av uppåt tlll 200 g så är det överkomlig vikt och varierad smak.

Jag har käkat Knorr vid flera tillfälle, jag tycker det funkar utmärkt! Som sagt tidigare brukar en påse räcka till EN portion och inte TVÅ som det står på påsen. Det funkar faktiskt jättebra att koka upp vattnet och hälla det i påsen,vika om kanten och låta den stå i 15min! det blir lite blötare eftersom det inte kokar bort något vatten, men för mig funkar det! Den som är känslig kan ju minska vattnet något. Har inte testat detta vintertid, det kanske inte funkar om det är för kallt ute...
Tycker det är ett kanon alternativ!
 
mat? är inte past mat?
eh.. 660 kcal för 15 spänn kan ingen a v dom andra märkena konkurera med. punkt slut.
ni som har köpte alla dyrare sorterna, jag kan förstå att ni vill rättf'rdiga era köp men ni får erkanna nu att det finns ett alterna tiv man kan köpa på willys som du kan köpa åtminstone 5påsar för samma pris som en av dom dyra.
 
mat? är inte past mat?
eh.. 660 kcal för 15 spänn kan ingen a v dom andra märkena konkurera med. punkt slut.
ni som har köpte alla dyrare sorterna, jag kan förstå att ni vill rättf'rdiga era köp men ni får erkanna nu att det finns ett alterna tiv man kan köpa på willys som du kan köpa åtminstone 5påsar för samma pris som en av dom dyra.

Jo, men för femton spänn kan jag köpa ett par kilo pasta eller så i samma affär. Lite buljongpulver, fett och kryddor på det så är jag hemma. Då blir det billigt.

Femton spänn för en liten påse med samma ingredienser är inte billigt. Det är dyrt. Jmfr. med snabbnudlar. Ett paket kostar visserligen bara några kronor, men det är inte mycket du får för pengarna.
 
Alltså, jag undviker frystorkat och halvfabrikat så gott det går. När det handlar om kanske 1 till 1,5 påse om dan i snitt under 1-2 veckor per år så tycker jag inte att det är så farligt med REAL. Speciellt fiskrätterna, stenbit och torskgryta, kan ingen annan påsmat konkurrera med tycker jag. Viltgryta och Lappskojs är också goda. Kollar man t.ex. Knorrs Spaghetti Carbonara så ingår flera saker jag tycker man borde slippa: modifierad stärkelse, arom, tre smakförstärkare och smältsalter.

mat? är inte past mat?
eh.. 660 kcal för 15 spänn kan ingen a v dom andra märkena konkurera med. punkt slut.
ni som har köpte alla dyrare sorterna, jag kan förstå att ni vill rättf'rdiga era köp men ni får erkanna nu att det finns ett alterna tiv man kan köpa på willys som du kan köpa åtminstone 5påsar för samma pris som en av dom dyra.
 
strunta i att köpa då?
köp det dyraste som ändå i princip är samma sak...
men för er som står i valet och kvalet att köpa frystorkat men tycker real turmat blåband och grönpåsar är attans dyra så är det helt rätt det är svindyrt.. det är en märkesgrej som folk betalar i princip vadsom helst för och det är bara inse att man inte får någon gourmet mat ute på fjälletsom man äter u r en liten påse med ensked....
knorrspaghetteria är konkurrans kraftigt och smakar bra, gör dig mätt och kostar inte mycket
 
Jo, men för femton spänn kan jag köpa ett par kilo pasta eller så i samma affär. Lite buljongpulver, fett och kryddor på det så är jag hemma. Då blir det billigt.

Femton spänn för en liten påse med samma ingredienser är inte billigt. Det är dyrt. Jmfr. med snabbnudlar. Ett paket kostar visserligen bara några kronor, men det är inte mycket du får för pengarna.

Jag tror de flesta är införstådda med att Knorr inte är den mest högkvalitativa maten, men poängen är att det är nog inte heller de flesta andra tillverkare av "utemat" heller. Det är möjligt att REAL höjer sig något över mängden, men jämför jag t ex Blå Bands makaroner med köttfärssås med Knorr Spaghetteria Bolognese så skiljer de sig inte särskilt mycket. Blå Band är något energitätare, främst pga högre andel fett;

per 100g:

Blå Band: 450 kcal
Knorr: 370 kcal

Blå Band protein: 15 g
Knorr protein: 15 g

Blå Band kolhydrat: 58 g
Knorr kolhydrat: 64 g

Blå Band fett: 17 g
Knorr fett: 6 g

När det gäller ekonomiargumentet så kan man använda det på varje tillverkare av utemat; jag lovar att jag kan röra ihop en bättre och godare chili som jag torkar själv till en bråkdel av priset av REALs chili för 80 kr/portion. Nu har man ju dock inte alltid tid till egna torkprojekt.

Spaghetterian är "helt okej" tycker jag. Personligen har jag svårt att få ner både Blå Band och REAL och ffa REAL är på tok för dyrt för mig. "Piffar" man upp spaghetterian med lite skinka eller ölkorv och några skvättar olivolja så tycker jag den står sig bra i jämförelsen med de dyrare alternativen.

Men som jag alltid brukar föra fram; man måste testa själv. Det handlar som alltid så väldigt mycket om tycke, smak och vilka prioriteringar man gör.
 
strunta i att köpa då?
köp det dyraste som ändå i princip är samma sak...
men för er som står i valet och kvalet att köpa frystorkat men tycker real turmat blåband och grönpåsar är attans dyra så är det helt rätt det är svindyrt.. det är en märkesgrej som folk betalar i princip vadsom helst för och det är bara inse att man inte får någon gourmet mat ute på fjälletsom man äter u r en liten påse med ensked....
knorrspaghetteria är konkurrans kraftigt och smakar bra, gör dig mätt och kostar inte mycket

Ja du har sagt det nu ett antal gånger.

Typ alla erfarna här känner till knorrs produkter så du blir bara löjlig när du tror du kommit med något nytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
nj-tec Mat för riktigt kalla turer!? Friluftsmat 19
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.