Frysa vin?

Hej!

Har någon testat att lägga vintetror i frysen för att sedan använda som "kylklampar" (två funktioner i en:)?

En kompis sa att starköl kan man lägga i frysen, bara för att på midsommarafton upptäcka att dom "exploderat" :(

Någon erfarenhet av detta?

Mvh Johnny
 
Vin

kan frysas i isbitsformar för att sedan användas som matlagningsvin. Har inte testat att frysa oöppnade vintetror. Men stoppa en liten tetra i en plastpåse och testa. Borde kunna funka.

Volymen ökar förstås lite vid frysning men beroende på typ av tetra kanske det funkar utan att förpackningen spricker. Spricker den tror jag att smaken förstörs av oxidation.

Thure
 
En liten tetra och en stor tetra är inte samma sak (om jag förstår er rätt).

En liten tetra på 1 L är gjord på samma sätt som ett mjölkpaket med en enkelväggsbehållare i svetsad papp. Om du fryser den finns det nog viss risk för att kartongen tar skada. En Bag in Box består istället av en mjuk påse i en kartong. Påsen lär knappast ta skada av frysning eftersom den är flexibel och inte sprängfull från början.

Vinkvaliteten efter frysning kan jag inte uttala mig om men alla vet ju att om man fryser en folköl och tinar den snabbt får man en starköl.
 
Jag har haft ett gäng 3dl-tetror med vatten infrusna som kylklampar utan problem i alla fall, och de har t o m var frusna upprepade gånger.
 
Fryspunkt?

Vad har ~14%-iga vätskor för fryspunkt egentligen? Orkar inte googla...

Tänker att de kanske tinar lite väl snabbt.

EDIT: Jaha, då googlade jag ändå, och fann att 12% vitt vin fryser vid -13,32 grader.
 
Fördelen med detta är att det ger en fasövergång på lägre temperatur än för vatten. Fast egentligen är man väl kanske nöjd om man så länge som möjligt håller sig under ett par plusgrader om man ska förvara mat.
 
Hej!

Har någon testat att lägga vintetror i frysen för att sedan använda som "kylklampar" (två funktioner i en:)?

En kompis sa att starköl kan man lägga i frysen, bara för att på midsommarafton upptäcka att dom "exploderat" :(

Någon erfarenhet av detta?

Mvh Johnny

Jadå :).

Det stod en 3L box på landet över vintern 08-09. Stugan är inte uppvärmd så den frös garanterat.
Och den var tämligen välbehållen och drickbar sommaren 09.

Men, då drack jag ett glas eller två på hösten när boxen hamnade där, så den var inte full när den frös (men nästan).

Edit: nu svarade jag väl fort, det handlade ju om tetror..;)
//J
 
Senast ändrad:
Vin tåler ikke rask nedkjøling. Kommer temperaturen under ca 4 grader ødelegges kvaliteten. Blir den frossen endrer smaken seg totalt. Jeg har ødelagt ganske mange gode viner på tur. Selv en tur hjem fra vinmonopolet en kald vinterdag kan ødelegge vinen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_medlemskap_20-11-23 Frysa rökt lax Friluftsmat 7
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Jonte Myra Frysa grädde? Friluftsmat 5
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
flamma Whiskey/Cognac/Vin mm.mm Friluftsmat 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.