friluftsliv lika med miljötanke sant.

nu när det är så mycket prat om miljön så blir man lite fundersam på varför det inte är fler som håller på med friluftsliv. fast som alltid så är det väl priofrågor vad ska man ha vad ska man göra och så vidare.
för mig är friluftsliv och miljö är som ett paket, för när man är ute i våran vackra natur så får man lite funderingar och tankeställar när man är på tur, typ är det miljövänlig utr som jag anväder, är mat miljövänlig. och så vidare. listan kan bli jättelång ju.

tycker ni att friluftsliv och miljö hör ihop?
kan man vara miljösmart när man håller på med friluftsliv?

Jag tror man ska passa sig för att likställa friluftsliv med miljöhänsyn.
Ett aktivt friluftsliv innebär ju till exempel många långa resor och mycket plast och fluorkarboner i kläderna.

Det finns gissningsvis ett statistiskt något större miljöhänsyn hos dem som är friluftsintresserade, men det betyder inte att alla som är friluftsintresserade är miljövänliga, eller att de som inte är det inte är det...

Sen finns ju också risken att man får en lite mer "polsk" inställning: att en kastad glasflaska vid vandringsledens vindskydd är ett större miljöproblem än kolkraftverket man jobbar vid.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Närproducerat

Ett aktivt friluftsliv kräver en del utrustning. Allt från kajaker, cyklar och tält till regnkläder och köksutrustning.
Som tidigare inägg redan påpekat är mycket av dagens friluftsutrustning gjord av olika plaster eller dyra metaller som tex. titan. Produktionen samt transporterna av dessa artiklar från tillverkare till konsumenter är en belastning på miljön.
Att välja närproducerat kan ju vara ett sätt att vara miljösmart.
Vidare så behöver man inte köpa en titansked utan man kan möjligen klara sig lika bra med en sked från besticklådan i köket.

som redan sagts, alla prylar och extra resor för aktiviteterna är ju miljöbelastning.. att vara soffpotät är nog grönare än att vara friluftsnisse..

svar

tack för alla svar,
jag kanske ställde frågan rakt upp och ner.
men jag håller med att friluftsliv nu är ju miljöbov i storstrekning.
eftersom man ha sett repotag från mont everest att det ser ut som en soptip på bärget.
sen är det rent sakt snuskig när folk slänger metalburkar eller andra förpakningar i naturen.
om folk skulle börja skärpa sig så skulle nog det se trevligare ut runt leder och i övrigt i våran natur.
men det är nog så långt skökt som det kan bli.

tanker tillbaka när jag gjorde en forspaddling för några år sen och var hittar man vid land jo en and som har snurrat runt sig i en fiske lina som nån idiot hade glömt att ta med.

jag har det måtot att de jag tar med tar jag hem av sopor eller slänger det i miljöstation på en fjällanlägning.

Eklogiskt friluftsliv borde börja hemma med cykling eller gång ut. I klädd återbruksgrejor. Där man bär hem minst lika mycket som man bar ut, må det sen vara egna eller andras sopor samt ev kvarglömt.
Resor, nya plast eller metallgrejor innebär inte mindre belastning på miljön eller omgivningen, att dumpa i fjällanläggningarnas sopstationer, innebär inte egen miljövinst, däremot att bära ut vad du fann.
Det minst belastande friluftslivet borde vara nära hemma, men helt utan belastning på miljön blir ju inte det heller så ytterligare poäng till soff och tv-potatiserarna......

svar

då är det ju bättre att var tv -sofpotatis om man ska vara miljövän fast där är ju inte heller miljövänligt.
om man ska bli miljösmart som det heter i dag så tycker jag personligen att då få vi leva som man gjorde som på stenåldern och inte så bekväma som vi gör i dag.

det är trevligt att "miljöfrågor" är ett hett ämne i dagens samhälle

Att alls leva orsakar "miljöproblem". Tänk mer på vardagslivet än friluftslivet är min åsikt. Grubbla inte upp den här frågan till några "religiösa" nivåer!

Men dagligen blir vi påminda om förhållandena via press och medier......
Men med minskande antal reportrar/fotografer och större antal inlägg av envar av dem har ju media på sitt sätt blivit lite grönare........
Stenåldern slet även den på naturen och visst utrotades djur redan då......så soffpotäterna leder nog, men inte i aktivitet......

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips