Frilufs i Småland

Ung (dvs inte jag själv 😀) fjällvandrare från Västerbotten byter nu län och landar i Växjö. Nya möjligheter öppnar sig. Men vilka?
Alla tips på frilufs i området mottages tacksamt!
/ David
 
Jag följer för att själv få förslag som relativt nyinflyttad till Växjö, men kan även ge några tips!
Rekommenderar appen Växjö naturkarta. Sedan kan jag även tipsa om Notteryds naturreservat, Helgö naturreservat och Gårdsby och Hemmesjö bökeskog. Tre trevliga områden om man vill promenera eller bara vara ute i naturen. Jag har inte själv hunnit med någon längre vandring här, så har tyvärr inga tips på det. Sigfridsleden tror jag ger chans till övernattning, men har som sagt inte hunnit vandra den själv än, så kan inte ge några tips där.
 
Finns massa spännande i regionen. Beroende på hur din aktionsradie ser ut. Just kring själva Växjö har jag dålig koll på. Det som slår mig först, är sjöarna Åsnen och Möckeln och det vackra landskapet runt omkring, med sina snart färgsprakande bokskogar. Bl.a. Åsnens nationalpark och Möckelsnäs/Taxås. Gott om ledade naturreservat, trevligt paddelvatten.
 
För den som är med i Ansiktsboken så finns där en grupp som heter "Outdoor Life Växjö". De har bl.a. träffar någon gång ibland.
 
Vill du åka på en utflykt norr ut till Eksjö så har du Skurugata att vandra i.
 
Mångfacetterat landskap.

Fin paddling i skärgårdar, Blå Jungfrun.

En mkt sevärd gammeldags oskiftad by Stensjö by en mil norr om Oskarshamn strax väster om Oskarshamns flygplats kanske mest intressant på försommaren.

Vättern och Smålands Taberg.

Stora skogar och intressant stora sjöar t ex Bolmen, Store Mosse nationalpark osv.

Thure
 
Åsnens nationalpark står på min egen lista att besöka, har tänkt paddla där. Det är lite synd att man inte får gå iland på öarna i nationalparken, men dom är säkert fina på avstånd också :) Store Mosse nationalpark kan jag rekommendera, även om det är en bit bort från Växjö. Finns flera olika vandringsleder där, och om det blir en snörik vinter så är det ett perfekt ställe för en vintertur på turskidor i södra sverige! Det finns en del paddling också, har själv paddlat Härån uppe ifrån Svenarum ner till Vidöstern, trevlig tur med två övernattningar. Har sneglat på att paddla från Möckeln via Helge Å och sen vidare till Lillån så långt det går. Sen är ju Öland fint också, där finns mycket orörd natur att vandra i!
 
Tack alla, jättebra tips! Blir att kolla kartan utifrån dem.
Mobilitetsradien kan nog variera. Cykel finns, och det går ju hyra bil ibland. Så både när och lite fjärran är intressant.
Mvh David
 
I norra Tjust finns ju även rätt fantastiska sprickdalar och varierande landskap. finns även en hel del lämningar från gamla gruvor till hällristningar om man uppskattar sådant
 
Med bil (eller tåg + buss) så är ju inte Skåne eller Blekinge heller så långt borta. vandring på Söderåsen, Ivön, Ryssberget, Boafalls backar, Haväng, Stenshuvud, Skåne- eller Blekingeleden, Laxaleden längs Mörrumsån. Paddling på Immeln - Raslången - Halen eller längs Blekingekusten. Bouldering vid Kjugekull, etc...
 
Med bil (eller tåg + buss) så är ju inte Skåne eller Blekinge heller så långt borta. vandring på Söderåsen, Ivön, Ryssberget, Boafalls backar, Haväng, Stenshuvud, Skåne- eller Blekingeleden, Laxaleden längs Mörrumsån. Paddling på Immeln - Raslången - Halen eller längs Blekingekusten. Bouldering vid Kjugekull, etc...

Håller helt med; sydligaste Sverige har korta avstånd mellan sevärdheterna! Jag är uppvuxen i Småland (bor nu i Stockholm och södra Dalarna). Kort resa från Växjö till Skåne, Blekinge, Halland och Öland, och även Väster- och Östegötland är ju klart nåbart på rimligt kort tid - iaf med bil. Appen/hemsidan Naturkartan bör kunna vara till stor hjälp när det gäller att hitta vandringar o utflyktsmål.

Lite OT: Besök vattentornet i Teleborg i utkanten av Växjö. Makalöst ljudfenomen när man alstrar ljud mitt under tornet. Enligt min mening Växjös mest intressanta/annorlunda besöksmål! (Hoppas att man inte spärrat av området; var många år sedan jag var där).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...