Från RT90-koordinater till kompasskurs

Hejsan! Om jag har ändpunkterna i en rågång i RT90, och vill räkna ut vilken (ungefärlig) (magnetisk) kompasskurs det motsvarar, hur gör jag då? Vi antar att jag känner den lokala missvisningen på 0,5 grader när.

Hejsan! Om jag har ändpunkterna i en rågång i RT90, och vill räkna ut vilken (ungefärlig) (magnetisk) kompasskurs det motsvarar, hur gör jag då? Vi antar att jag känner den lokala missvisningen på 0,5 grader när.
Ett sätt att göra det är att använda programmet GeoPos (http://www.kartforum.se/fusion/downloads.php?cat_id=3).

Beräkningsfunktionerna (vilka beskrivs i hjälptexterna) transformerar med automatik dina koordinater till SWEREF99 (WGS84) och beräknar bäring i start och slut av en geodetisk linje (relativt geografiska nordpolen).

Sen kan du göra ditt avdrag/tillägg för missvisning.

/torbjörn

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Medelst pytogorassats kan du räkna ut vinkeln mellan "rågången" och kartans norr. Skillnaden i X led respektive Y led mellan utgånspunkten och målet ger sidorna i din 90 vinkel, rågången ger hypotenusan. (kommer tyvärr inte i håg formlen, någon som kan?)

Därefter räkna ut; Vinken från ovan - missvisningen + meridiankonvergensen= Kompassens bäring

Missvisningen och meridiankonvergensen finns angivet på kartan. Kom i håg att dessa värden kan vara negativa.

Ex: 250- 0,5 + (-2,5)=247 grader

Avsluta alltid med en rimlighetskontroll. Det är lätt att trolla bort sig själv.

Du kan även ta ut riktningen med kompassen på kartan och sedan använda ovan nämda formel så slipper du krånla mer än nödvändigt. Det enklaste är att skita i all uträkning efter som man ändå vinglar när man går. Nogranheten på en vanlig spegensyft kompass är +- nästan 1,5 grader och en vanlig handkompass ger ännu större fel pga att den är svårare att noggrant avläsa.

Medelst pytogorassats kan du räkna ut vinkeln mellan "rågången" och kartans norr. Skillnaden i X led respektive Y led mellan utgånspunkten och målet ger sidorna i din 90 vinkel, rågången ger hypotenusan. (kommer tyvärr inte i håg formlen, någon som kan?)
.

Vinkeln = arctan ((y2-y1) / (x2-x1))

Meridiankonvergensen (vinkeln mellan kartnorr och sann norr) kan man få från http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Meridiankonvergens.aspx?id=11496 och aktuell missvisning från http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips