Från RT90-koordinater till kompasskurs

Hejsan! Om jag har ändpunkterna i en rågång i RT90, och vill räkna ut vilken (ungefärlig) (magnetisk) kompasskurs det motsvarar, hur gör jag då? Vi antar att jag känner den lokala missvisningen på 0,5 grader när.

Hejsan! Om jag har ändpunkterna i en rågång i RT90, och vill räkna ut vilken (ungefärlig) (magnetisk) kompasskurs det motsvarar, hur gör jag då? Vi antar att jag känner den lokala missvisningen på 0,5 grader när.
Ett sätt att göra det är att använda programmet GeoPos (http://www.kartforum.se/fusion/downloads.php?cat_id=3).

Beräkningsfunktionerna (vilka beskrivs i hjälptexterna) transformerar med automatik dina koordinater till SWEREF99 (WGS84) och beräknar bäring i start och slut av en geodetisk linje (relativt geografiska nordpolen).

Sen kan du göra ditt avdrag/tillägg för missvisning.

/torbjörn

Senast ändrad:

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Medelst pytogorassats kan du räkna ut vinkeln mellan "rågången" och kartans norr. Skillnaden i X led respektive Y led mellan utgånspunkten och målet ger sidorna i din 90 vinkel, rågången ger hypotenusan. (kommer tyvärr inte i håg formlen, någon som kan?)

Därefter räkna ut; Vinken från ovan - missvisningen + meridiankonvergensen= Kompassens bäring

Missvisningen och meridiankonvergensen finns angivet på kartan. Kom i håg att dessa värden kan vara negativa.

Ex: 250- 0,5 + (-2,5)=247 grader

Avsluta alltid med en rimlighetskontroll. Det är lätt att trolla bort sig själv.

Du kan även ta ut riktningen med kompassen på kartan och sedan använda ovan nämda formel så slipper du krånla mer än nödvändigt. Det enklaste är att skita i all uträkning efter som man ändå vinglar när man går. Nogranheten på en vanlig spegensyft kompass är +- nästan 1,5 grader och en vanlig handkompass ger ännu större fel pga att den är svårare att noggrant avläsa.

Medelst pytogorassats kan du räkna ut vinkeln mellan "rågången" och kartans norr. Skillnaden i X led respektive Y led mellan utgånspunkten och målet ger sidorna i din 90 vinkel, rågången ger hypotenusan. (kommer tyvärr inte i håg formlen, någon som kan?)
.

Vinkeln = arctan ((y2-y1) / (x2-x1))

Meridiankonvergensen (vinkeln mellan kartnorr och sann norr) kan man få från http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Meridiankonvergens.aspx?id=11496 och aktuell missvisning från http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips