Frågor om GPS-kompabilitet från en novis

Jag tänker investera i en GPS- och pulsträningsapparat som heter FRWD B100. Den är framförallt tänkt till att få totalkontroll på sin träning vad gäller sträcka, höjd, puls, etc. Detta kan åskådliggöras i medföljande programvara på alla möjliga sätt inkl. Googleearth. Kommunikationen sker genom bluetooth. Min fråga gäller dock några funktioner som kommer med på köpet, enligt följande:

1. Den stödjer "NMEA-0183 messeges (GGA, GSV, GSA, RMC)". Betyder detta att den kan fungera som GPS-puck till min handdator via bluetooth, så att handdatorn fungera som en handhållen GPS med möjlighet att följa var man är på digital karta?

2. Det går att exportera GPS-data som textfil. Men kan man använda textfilen till ett navigationsprogram på datorn (tex Fugawi) så att man kan lägga in sin rutt på tex inscannad karta?

Är tacksam för svar då jag förstår att med handdator, dator och blåtandsGPS så går det att göra mycket,. utan att jag (ännu) begriper hur!
 
Förmodligen ja på båda frågorna!

Jag tänker investera i en GPS- och pulsträningsapparat som heter FRWD B100. Den är framförallt tänkt till att få totalkontroll på sin träning vad gäller sträcka, höjd, puls, etc. Detta kan åskådliggöras i medföljande programvara på alla möjliga sätt inkl. Googleearth. Kommunikationen sker genom bluetooth. Min fråga gäller dock några funktioner som kommer med på köpet, enligt följande:

1. Den stödjer "NMEA-0183 messeges (GGA, GSV, GSA, RMC)". Betyder detta att den kan fungera som GPS-puck till min handdator via bluetooth, så att handdatorn fungera som en handhållen GPS med möjlighet att följa var man är på digital karta?

2. Det går att exportera GPS-data som textfil. Men kan man använda textfilen till ett navigationsprogram på datorn (tex Fugawi) så att man kan lägga in sin rutt på tex inscannad karta?

Är tacksam för svar då jag förstår att med handdator, dator och blåtandsGPS så går det att göra mycket,. utan att jag (ännu) begriper hur!

Jag har ingen aning om den aktuella träningsapparaten, men ska ändå försöka svara på dina frågor.

1 Det borde gå under förutsättning att ditt kartprogram i PDA stödjer dessa NMEA-0183 meddelanden och den aktuella NMEA-0183 versionen. Det finns nämligen flera NMEA-versoner (liksom olika Bluetooth-versoner).

2 Det borde gå. Kan dock bero lite på hur textfilen ser ut. Så länge all punktinformation är på en och samma rad, ser jag inga direkta problem. Det kan bli värre om punktinformationen finns på flera olika rader, för då kan det krävas mycket manuell editering innan filen kan importeras till Fugawi. En variant är kanske att gå via betalversionen av Google Earth och sedan importera till den senaste versionen av Fugawi, som ska stödja Google Earth.

/Niklas
 
Hej!

Bara en kommentar till punkten 1 ovan efter att kort ha tittat på beskrivningen till FRWD B100:

Om du använder FRWD B100 som GPS puck och en PDA enligt ovan för att följa din position på kartan måste du ju dessutom ha med dig en mobiltelefon med Symbian 60 om du vill avläsa puls mm i realtid.
Om du kan nöja dig med att utvärdera puls mm hemma vid din PC efter träningspasset med hjälp av den medlevererade PC programvaran är det inte nödvändigt att ha med mobiltelefonen.

Det verkar bli mycket prylar att ha med sig på träningspasset om du vill utnyttja alla möjligheter samtidigt

/Bernt
 
Jag tänker investera i en GPS- och pulsträningsapparat som heter FRWD B100. Den är framförallt tänkt till att få totalkontroll på sin träning vad gäller sträcka, höjd, puls, etc. Detta kan åskådliggöras i medföljande programvara på alla möjliga sätt inkl. Googleearth....

Hej.

Du har inte funderat över Garmins Forerunner 205/305? Vad jag kan förstå så är FRWD B100 en ren logger och man har ingen feedback under själva träningspassen. Forerunnerserien erbjuder en mängd information som stöd under själva träningen. Och man kan naturligtvis spara informationen efteråt på sin dator och studera höjdkurvor, tempo, distans, puls, mm. mm. (Freewareprogrammet Sporttracks är grymt bra.) GoogleEarthkopplingen kan man också få.
 
Javisst har jag övervägt Garmin. Min tanke med FRWD är att jag (kanske?) får flera funktioner genom att bara skaffa en apparat i kombination med de prylar jag redan har.

När det gäller själva träningen (skidåkning, löpning) har jag tänkt att jag nöjer mig med att studera resultaten i efterhand och tänkte inte släpa på mer apparater än FRWD:n och min pulsklocka (Suunto x6hrm)(FRWD funkar till samma pulsband).

Eftersom jag har en handdator tänkte jag att jag också kunde använda FRWD:n som GPS-puck till handdatorn med lämpligt program vid tex bilkörning (TomTom) eller skogspromenader, geocatching (tex Fugawi), dvs som en handhållen gps med bra karta (men inte till träning!).

Med Garmin Forerunner blir det att skaffa en separat lösning om jag vill ha bilnavigator och/eller friluftsgps. Eller är jag fel ute?

Att inte få tex sträcka, hastighet och virtuellpartner i realtid är naturligtvis en nackdel. Något som jag får fundera ett varv till på (å andra sidan får jag säkert låna min frus Nokia om jag promt måste veta gpsdetaljer under träningen).
 
Förstår helt klart ditt dilemma. Smidigt att ha en pryl för att hantera fler saker.

Om du som du skriver att du nöjer dig med att ladda upp träningsdata efter passet, så verkar nog FRWD'n vara ett bra val. Jag vet dock inget mer om den än vad som står på deras hemsida.

Antar att du har kollat upp om FR305'an funkar med andra pulsband? Själv har jag FR205.

För min egen del tycker jag Forerunnerns träningsfunktioner är mycket häftiga och användbara. Den absolut roligaste funktionen är att springa mot ett resultat man tidigare gjort på en specifik runda. Skiljer sig en del mot den virtuella partnern där man får en snitthastighet att springa mot.
Dessutom, automatisk varvräknare, hstighetslarm m.m. Du har säkert läst på om detta.

Inget lätt val - det inser jag.
 
1. Den stödjer "NMEA-0183 messeges (GGA, GSV, GSA, RMC)". Betyder detta att den kan fungera som GPS-puck till min handdator via bluetooth, så att handdatorn fungera som en handhållen GPS med möjlighet att följa var man är på digital karta?
Jag TROR att den fungerar utmärkt att använda som GPS-puck. De fyra NMEA meddelanden som den skickar ut borde vara allt vad handdatorn behöver.
GGA - position i lat & long, höjd över havet, positionens kvalité mm.
GSA - info om aktuella sateliter
GSV - mera detaljerad info om sateliterna
RMC - alltiallo-meddelande med position, kurs över grund, fart över grund mm.
(läs mer på http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm#nmea )

Nästa steg, om du inte vill chansa, är att kolla upp vilka NMEA-meddelande din handdators navigiationsprogram behöver för att fungera (säkert bara GGA eller RMC).

Lycka till
ANDERS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.