Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter

Hej!

Jag funderar att köpa en GPS, primärt för användning som backup vid vandring i Sarek och annan oledad terräng. Eftersom min erfarenhet (fullständig novis) inom GPS området är begränsad har jag försökt sätta mig vad olika modeller och märken etc innebär, bla genom att läsa trådar här på Utsidan. Jag har beslutat mig att satsa på någon Garmin modell, eftersom den verkar vanligast i Svedala. Den modell jag f.n. överväger att faktiskt införskaffa är Garmin etrex Legend HCx. Den är relativt lätt, batterierna har ganska lång livslängd (25h är tydligen det?) och har en färgskärm. I beskrivningen står det att den hittar positionen snabbt, även bland träd, i dalgångar och under molniga omständigheter.

Frågan är nu: Vad är poängerna med dyrare alternativ? En kollega säger att mottagaren på denna är ungefär samma som på en mobiltelefon och vad som egentligen skiljer är hur interaktiv och snabb displayen är. Tydligen har denna fråga stöts och blöts tidigare på detta forum, men jag har inte hittat något slutgiltigt svar. Om man tex jämför ovannämnda med Garmin 60CSx - vad är skillnaden? 60CSx är större, tyngre och dyrare - vad gör den bättre?

Jag är primärt ute efter något som maximerar chansen att hitta en signal snarare än en interaktiv display, även om det senare naturligtvis inte är oviktigt.

Ledsen om dessa frågor tjatats ut hundra gånger innan (tips: spika i sånt fall en tråd me FAQ).

Tacksam för svar!
 
Jag har Vistan och den är jag nöjd med, använder den till fjällturer, i skogen och på mtb.

- Batteritiden är riktigt bra speciellt om du använder Lithiumbatterier.
- En nackdel som den säkert delar med många gps:er är att den är lite ljuskänslig.
- Den är inte klockren att scrolla karta med, tycker att joysticken är lite för okänslig, men det funkar.
- Den är lätt och smidig
- Skippa vistan och kör med Legend istället, kompassen är ändå värdelös.
- Med fripro är det mycket lätt att hitta stigar, grymt när man utforskar stigar hemma på datorn för att sen dra ut med mtb och cykla dem, hur kul som helst!
- Skärmen är lite liten om man jmfr m t ex Oregon, men Vistan är smidigare, lättare, batterisnålare. Men det funkar ändå att lätt följa stig i farten på en mtb ;-)
- Hittar satelliter snabbt, snabbare än t ex GF 305
- Bra skärmbelysning

Mina 5 öre...
 
Skall du ha din GPS mest för vandring så är Garmin eTrex Legend HCx (och Vista HCx) ett mycket bra val. Den har en mycket ljusstark skärm som reflekterar mycket dagsljus så att man inte behöver använda så mycket bakgrundsbelysning vilket sparar batterier. Det som skiljer mot 60 CSx är framförallt att Legend HCx inte har NMEA-utgång så den fungerar inte lika bra i båten, den har en något mindre skärm och har en svag punkt som 60 CSx saknar: en gummilist som lossnar efter ett tag om den utsätts för värme, t.ex. om GPS:en får ligga framme i solen. Jag har en Vista HCx och trots bristerna skulle jag ändå valt den igen om jag skulle köpa en GPS primärt för vandring.

Jag köpte en Garmin Oregon 550t i vintras, men det var inte för att min Vista HCx är dålig vid vandring utan att den inte är lika bra för geocaching. De nyare Garmin-modellerna Oregon och Dakota stödjer nämligen papperslös geocaching så att man kan ladda in all information om tusentals geocacher i GPS:en. Skärmen är också större och pekskärmen är smidig (fast ömtålig).

Jag var ute och vandrade med några kompisar över Kristi himmelfärdshelgen och hade med båda GPS:erna. Vistan var framme nästan hela tiden medan Oregon oftast låg nerpackad för att spara på batterierna tills jag närmade mig geocacherna och då tog jag fram den för att få mer information om den. Batterierna på Vistan höll väldigt mycket bättre och skärmen funkar mycket bättre i dagsljus.

Oregon hittar satelliterna snabbare, framförallt när man rör på sig. Det beror på att den "fuskar" och lagrar mer information om satelliternas rörelse än en "vanlig" GPS. Det betyder inte att den är bättre på att få lås mot satelliterna under träd och liknande, men att det går fortare att få lås i många situationer.

Kompassen i Vistan är väldigt bra att ha när man t.ex. geocachar eftersom man då vill kunna se åt vilket håll näsan pekar även när man står stilla. Om man är ute och vandrar och inte har så bråttom går det nog lika bra med en vanlig kompass istället.

Kartan som följer med Garmin:s GPS:er är i de flesta modeller helt värdelös. Satsa på Friluftskartan Pro V2 för att få en bra karta (eller möjligtvis den äldre varianten Friluftskartan Pro om du hittar den billigt på rea).

Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.