Generella GPS frågor

Hej!
Jag har funderat på att inhandla en GPS inom en snar framtid och tänkte kolla ifall nån kan svara på några frågor som dykt upp.

Jag vill ha en GPS som har en bra display så man kan se kartan i shysst upplösning.

Kan alla GPS:er ladda ner alla typer av kartor, eller är det olika ifrån GPS till GPS?
T.e Route66 eller Gula sidornas karta , mapblast osv osv..
Jag vill kunna använda min GPS för följande aktiviteter:
Vandring, Bilkörning, Segling, med prioritet på vandring.
Det bästa vore ifall gps:en hade utbytbart minne så man kan lagra några stycken landskartor, några vägkartor och några sjökartor.

Är man tvungen att köpa kartorna eller kan man ladda ner många ifrån nätet (Isåfall, skiljer sig de kartorna i detaljrikedom jämnfört med de som kostar pengar?)

Som det kan verka, är jag helt ny på det här men hoppas nån expert kan svara på frågorna.

Mvh
Linus
 
Några svar

Det finns GPS med hög upplösning, men ändå ganska liten skärm. Exempelvis de tre bättre i Garmins eTrex-serie. Vill man ha större skärm i allmänhet blir själva mottagaren också större, förstås.

Alla GPS kan inte ladda ner kartor överhuvudtaget. De som kan, kan hantera sina "egna" kartor, från respektive tillverkare.

Dessa köps på CD och tankas ner via en PC.

Vissa har utbytbart minne, exempelvis Magellans Meridian-modeller.

Sedan finns ju också möjligheten att köra med någon PDA med GPS-tillsats. Tåligheten mot väta och stötar samt batterilivslängden kan vara ett problem med den lösningen.

Anders
 
Backpacker; sa:
Jag vill ha en GPS som har en bra display så man kan se kartan i shysst upplösning.
Hög upplösning på liten skärm, bl.a. Garmin eTrex är ett tveeggat svärd. Visst detaljerna blir jättesnygga men programeraren frestas att använda väldigt små typsnitt vilket gör att man måste hålla dem nära ögonen för att se. Min erfarenhet är att enheter med sämre skärmupplösning visar oftast samma detaljer fast det blir inte lika snyggt.

De vassare eTrexmodellerna är suveräna för vandring. Små och smidiga att ta med sig och gå med i handen men innan du köper en sådan bör du se till att du verkligen tydligt kan läsa av dem på det avstånd de hamnar i bilen respektive segelbåten.

När det gäller sjökort skall man fundera både en och två gånger innan man investerar i detta till en liten handhållen enhet. Dels är korten ganska dyra (jämfört med landkartorna) och dessutom kan det med en så liten skärm aldrig bli annat än ett komplement till större kort. Man saknar ständigt den överblick som ett större kort ger och som verkligen behövs på vattnet.

Jag använder själv Garmins sjökort i en GPS V (en aning större skärm än eTrex) och gissar att om man skall kunna använda elektroniska sjökort som primärt kort krävs åtminstone en skärm med 5" diagonal.

Det bästa vore ifall gps:en hade utbytbart minne så man kan lagra några stycken landskartor, några vägkartor och några sjökartor.
Man kan ha både land- och sjökort laddade samtidigt (om minnet räcker) och med några tangenttryckningar välja vilka man vill se. Så har jag själv min enhet laddad med båda kartorna över de områden där jag normalt rör mig och laddar bara nya kartor när jag åker ut på resor.
 
Kanske eMap?

Det finns en nästan bortglömd Garmin-modell som heter eMap. Den har en nästan dubbelt så stor skärm (till ytan) jämfört med eTrex-modellerna, men inte lika hög upplösning. Det gör att man ser vad som finns på skärmen även på lite håll (eller om man är farbror och har glömt läsglasögonen hemma).

Dessutom tar den Garmins ganska dyra minnesmoduler, så man kan ha med sig så mycket karta som man någonsin har råd med. Det var ett tag sedan jag provade, och det är just nu för hett att göra något nytt prov. Men jag vill minnas att jag fick in Metroguide-kartor över sydmellersta Sverige från i höjd med Göteborg t.o.m. Dalarna på ett 32 MB-kort. I 64 MB skulle hela Sverige och Danmark ha rymts.

eMap är egentligen tänkt för bilåkning, så den har en del rätt kul finesser. Om man matar in rutter så visar den riktningen till nästa brytpunkt med en pil (som även de bästa eTrexarna gör). Men ca 30 sekunder före brytpunkten piper den lagom ljudligt. Den talar också om hur långt avstånd det är kvar till brytpunkten.

Dessutom har den ett fält som visar nanmet på nästa korsande gata, även när man inte använder rutter.

Den är inte alls vattentät, men det finns dels ett "ruggat" gummifodral för dyra pengar och dels möjlighet att stoppa den i en plastficka. Däremot lär den vara ganska slagtålig.

Jag her med stor glädje använt den på cykel. Men jag måste stoppa in en papperskil mellan batterierna så att de inte kan vibrera inuti apparaten, för då tappar man då och då (mycket kortvarigt) spänningen och då stänger den av sig.

Och så har den uttag för yttre antenn. Jag skaffade för länge sedan en enkel sådan med magnetfot, men jag använder den nästan aldrig. Jag sätter eMappen i en hållare på friskluftsgallret på instrumentbrädan i mon gamla Volvo 855, och det räcker så väl så länge man inte är mitt inne i en stad med höga hus.

Förmodligen är eMap en modell på utgående, och det ksa bli intressant att se vad som kommer istället. Men jag kollade just priset på GPS Warehouse, och det var 190 pund med skatt. För hundra pund till får man den med Metroguide Europa. Ett fynd, tycker jag faktiskt.

Anders Lj
 
Så har man kommit en bit på vägen, dock återstår några frågetecken:

Det låter som att jag får skaffa en av eTrexmodellerna.
Men då undrar jag,

Dessa skivor, är de dyra?
Kan man låna en skiva av en kompis (Om han nu mot förmodan skulle ha en likadan) eller är de bundna till just den GPS:en?

Var köper man nån av eTrexmodellerna till billigast pris?

Finns det nån av eTrexmodellerna som klarar av fler kartformat än de egna?

Jag har kollat in iQue 3600, och den verkar shysst.
Synpunkter ?

//Linus
[Ändrat av Backpacker 2003-08-04 kl 20:30]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.