VISTA frågor

Hej!
Jag använder mig av etrex vistan i stort sett varje dag i jobbet, jag jobbar i skogen och går upp hyggen och avverkningar med gps:en.

Vi har ett kartprogram där man ser hur skog bestånden ser ut så nu undrar jag kan man ladda ner detta till vistan för att se om man går rätt när man väl är ute i skogen. Eller kan man åtminstone klicka upp rutter eller waypoints i datan och sedan föra över dem till gps:en???

På mitt förra jobb hade vi en garmin xl 12 (tror jag) på den kunde man koppla en extern antenn vilket var väligt praktiskt när man åker skidor, finns detta till vistan?

Jag är jätte tacksam för svar! Jag har lusläst instruktionsboken men jag hittar inte det jag vill veta, och ingen på jobbet vet heller så nu förlitar jag mig till er...
 
Tja...

Det finns kartprogram, exempelvis OziExplorer och Fugawi, som tillåter att man markerar rutter och waypoints på vilken karta som helst. Dessa rutter kan sedan tankas ner till din GPS. Däremot är det bara Garmins MapSource som tillåter laddning av Garmins kartor till GPS:n. Åtminstone om vi håller oss till någorlunda enkla lösningar.

eTrexserien har inte någon ingång för extern antenn. Det som kan användas är en så kallad återstrålande antenn, där man har en mottagarantenn med förstärkning (kräver batteri), placerad i mössan eller på annat lämpligt ställe, och sedan har man en annan, passiv antenn, som sänder ut det mottagna igen. Denna andra antenn placeras ovanpå din eTrex, som då får ett slags slavsändare nära sin egen antenn. Ger bättre mottagning, sägs det, men man får klart hålla isär mottagning och sändning, annars blir det rundgång.

Anders
 
rutter

Jag har roat mig med att markera rågångar med koordinater från Lantmäteriets AutoKa-vy. Jag har knappat in punkterna i Fugawi och gjort rutter som jag tankat ner. När man sedan navigerar mot en rutt så har jag ställt in GPSen med RIKTNINGPIL och UR KURS, då ser jag hela tiden kortaste avstånd till rågången och riktning till närmaste brytpunkt.
Jag har testat lite i skogen och jag tycker noggrannheten är bra.
 
Nu har jag oxå testat att lägga in koordinater manuellt i gpsen och sedan gjort rutter men detta tar ju lite tid särskilt om beståndet är stort och krokigt.

om man köper oziexplorer eller fugawi, scannar man då in kartan från ett papperskartblad eller kan man föra över från ett kartprogram man har på datan. Vi har ett kartprogram med blå karta och ortofoto karta och man kan läsa av koordinater men det jag saknar är överföring till gpsen.

På den externa antennen hur stor är mottagaren som man har i mössan ller var man nu har den?
 
karta

Fugawi läser lantmäteriets kartor (RIK-filer) direkt.
Andra kartor kan Du scanna. I Fugawi "transformerar man kartan så man får den i det koordinatsystem man vill ha.
 
Bra att veta

Hej. En stor skillnad mellan OZIexplorer och Fugawi är att Fugawi läser Lantmäteriets kartor (röda blåa gröna) direkt. Med OZI måste du klippa ut kartbilder (och kalibrera) på max 10mb (blir ca 3x3mil i blå kartan)
Fugawi påstås också vara mera exakt
I övrigt är programmen ganska lika, du kan lägga in egna skannade kartor men dessa måste kalibreras
Wp, rutter o färdspår hanterar båda på alla de sätt, du kan köra dessa till o från GPS mycket enkelt
/Runar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6
apersson850 Uppdatering för Legend C/Vista C Navigering 0
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.