Frågor inför GPS-köp.

Ohoj!!
Jag står i begrepp att köpa en GPS. Jag vet vad jag vill ha den till, men eftersom jag inte är något teknikgeni så vill jag gärna ha lite tips på vilka frågor jag ska ställa om rent tekniska data.

Exempel är: Måste navigatorn ligga horisontelt?
Vad är det för antenn och vilken ger bäst teckning?

Är Garmin de enda som använder sig av SNIRF-antenn?

Mer bra frågor önskas.
/Johan
 
Vad du ska använda den till styr väl i högsta grad frågorna..
Vattentät? Relevant i skogen.
SIRFIII chip eller motsvarande med hög känslighet har större betydelse i skogen/löpning än på vägar. (men jag sa inte betydelselöst i bil).

Men eftersom du frågar på Utsidan så:
-Är den vattentät?
-Vilka kartor kan jag ladda in? Vad kostar de? Vad täcker de? Skala?
-Kan jag se mina spår i GPS eller dator i efterhand?
-Vilken strömförsöjning har den? Lösa batterier är bra om man inte kan ladda nu å då.
-Vilka tillbehöv behövs? Vad kostar de?
 
gunnar_g; sa:
Vad du ska använda den till styr väl i högsta grad frågorna..
Vattentät? Relevant i skogen.
SIRFIII chip eller motsvarande med hög känslighet har större betydelse i skogen/löpning än på vägar. (men jag sa inte betydelselöst i bil).

Men eftersom du frågar på Utsidan så:
-Är den vattentät?
-Vilka kartor kan jag ladda in? Vad kostar de? Vad täcker de? Skala?
-Kan jag se mina spår i GPS eller dator i efterhand?
-Vilken strömförsöjning har den? Lösa batterier är bra om man inte kan ladda nu å då.
-Vilka tillbehöv behövs? Vad kostar de?

Tack för dessa frågor.
En undring till. Som jag ser det är det bara Garmins GPSmapCSx Som har SIRF-chippet?
 
Garmin 60CSx är en modell jag tycker du ska kika på. Själv kommer jag nog beställa en från staterna vilken dag som helst.

SIRFIII finns i betydligt fler modeller, men för en liten, kompakt modell är ett exempel 60CSx.

* Löst minneskort
* Lösa AA-batterier
* SIRFIII
* Vattentät

// Jocke
 
Modeller med patchantenn (exempelvis eTrex) fungerar bäst om de ligger horisontellt.
Modeller med quad-helixantenn (exempelvis GPSmap 60-serien) fungerar bäst om de hålls vertikalt. Fast de som har SiRFstar III, eller motsvarande, är så känsliga att de fungerar även om man stoppar in dem i... ja, du förstår.

Fast de är svåra att handha där! :)

Anders
 
eTrex H-serien

eTrex-serien ska uppgraders med en ny känsligare mottagare och det sägs vara i samma nivå som Sirf 3 av att döma inlägg på amerikanska Groundspeak forum. Så det kan vara en bra idé att vänta tills de kommit ut. Men det beror på syftet - om man vill ha större skärm (som 60-serien) och använda den till tex bilnavigering. Men ska du vandra, ha den med överallt, allround och till cykling, då är eTrex väldigt passande för det här ändamålet.

Jonas
 
Re: eTrex H-serien

macpac; sa:
eTrex-serien ska uppgraders med en ny känsligare mottagare och det sägs vara i samma nivå som Sirf 3 av att döma inlägg på amerikanska Groundspeak forum. Så det kan vara en bra idé att vänta tills de kommit ut. Men det beror på syftet - om man vill ha större skärm (som 60-serien) och använda den till tex bilnavigering. Men ska du vandra, ha den med överallt, allround och till cykling, då är eTrex väldigt passande för det här ändamålet.

Jonas

60CSx har väl inte mkt större skärm än vad eTrex har? Dyrare modell bara :/

// Jocke
 
Re: Re: eTrex H-serien

Joakim Ambrosson; sa:
60CSx har väl inte mkt större skärm än vad eTrex har? Dyrare modell bara :/

// Jocke

Nej, kanske inte SÅ stor skillnad men det påverkar ändå en hel del tex vid bilnavigering. Min kompis har CN 8. Annars ser man bra i eTrex. Jag har Vista Cx. Men egentligen kompletterar jag gps:en med papperskartor. Jag använder Vistan mycket till geocaching. Det man förlorar lite i skärmen på eTrex är när man använder datafält, då krymps ytan för kartor medan det finns lite mer på 60-serien. Å andra sidan går det snabbt att växla sidor i Vistan tack vare "enhandsgenvägar". Det klumpiga med 60 är ju antennen och knapp-joysticken som känns jobbigt att trycka på. Båda eTrex och 60 är bra, beror helt på ändamålet.
 
Re: Re: Re: eTrex H-serien

macpac; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
60CSx har väl inte mkt större skärm än vad eTrex har? Dyrare modell bara :/

// Jocke

Ok, det är så du menar.
Jag kommer främst att använda GPS:en till Klättring, vandring, geocaching samt viss bilkörning.

Nej, kanske inte SÅ stor skillnad men det påverkar ändå en hel del tex vid bilnavigering. Min kompis har CN 8. Annars ser man bra i eTrex. Jag har Vista Cx. Men egentligen kompletterar jag gps:en med papperskartor. Jag använder Vistan mycket till geocaching. Det man förlorar lite i skärmen på eTrex är när man använder datafält, då krymps ytan för kartor medan det finns lite mer på 60-serien. Å andra sidan går det snabbt att växla sidor i Vistan tack vare "enhandsgenvägar". Det klumpiga med 60 är ju antennen och knapp-joysticken som känns jobbigt att trycka på. Båda eTrex och 60 är bra, beror helt på ändamålet.
 
Jag har använt en Etrex Legend C (utan X) för geocaching och sånt i två år och det funkar jättebra. Jag hae en gammal gul etrex från början så jag tycker om formatet.
När jag bytte stod det mellan Legend C och Gpsmap 60CS men jag tyckte inte att det högre priset och lägre batteritiden motiverade en "häftigare" enhet.

Vad som förvånar mig är att folk ens köper en GPS60 utan någonting. Den gula stora klumpen.

En Legend CX eller GPSMAP60 CX verkar vara den smidigaste lösningen om man inte behöver barometer och elektronisk kompass, då blir det Vista eller CSX.
 
Vattentätt A och O i terräng.

Jag gick i samma funderingar för drygt ett år sedan. Eftersom jag skulle ha den på sjön så var vattentät ett krav. Elektronik och vatten är ingen bra grej. Då blev det bara CSX modellerna kvar och eftersom 76csx flyter så blev det den. Med 128mb kortet får jag plats med väl valda sjökort och FriPro Göta och NorraN. Vad jag minns var det bara Garmin som som hade vattentäta handburna GPS,er.
Jag är ganska nöjd med den, förvånansvärt kul att kolla var man gick efteråt. /Kent
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
fan194 Inför köp av GPS Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.