Fråga om Tält, Vattenpelare

Hejsan!

Jag ska köpa tält och undrar hur stort vattenpelartryck man ska ha.

Tältet ska användas på vandring på Lederna i Sverige samt när jag är ute och cyklar, året om.

När ett vattenpelartryck är på 3000mm i vägg, hur mycket ska det regna för att det ska komma in vatten?
Är 3000mm bra för "vanligt regnväder" eller ska man ha 5000-6000mm?

Med vänliga hälsningar C. Ivarsson

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För väggarna känns det ju spontant som att 3000 mm vattenpelare borde vara klart tillräckligt för svenska förhållanden. Det känns som en långt viktigare fråga hur täta sömmarna är i så fall. Med undantag av några av Försvarsmaktens bedrövliga tält har jag aldrig fått in regn genom duken när jag tältat, all blöta har berott på kondens.

Fallande vattendroppar i all ära, jag tror inte att de förmår pressa igenom märkbara mängder vatten igenom en i övrigt hel tältduk ens av billigare sort. Däremot är det kanske viktigare att välja bra prestanda på golvduken. Ställer man sig upp på knä så blir trycket mot det blöta underlaget rätt högt. Nåja, det var mina funderingar.
/R

Vattenpelare på botten bör helt vara 10 000 mm, för att de ska klara trycket när man ex står på knä. Duken bör minst vara 5000 mm, allt över de är bra.

Lycka till med inköpet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips