Fråga om Tält, Vattenpelare

Hejsan!

Jag ska köpa tält och undrar hur stort vattenpelartryck man ska ha.

Tältet ska användas på vandring på Lederna i Sverige samt när jag är ute och cyklar, året om.

När ett vattenpelartryck är på 3000mm i vägg, hur mycket ska det regna för att det ska komma in vatten?
Är 3000mm bra för "vanligt regnväder" eller ska man ha 5000-6000mm?

Med vänliga hälsningar C. Ivarsson
 
För väggarna känns det ju spontant som att 3000 mm vattenpelare borde vara klart tillräckligt för svenska förhållanden. Det känns som en långt viktigare fråga hur täta sömmarna är i så fall. Med undantag av några av Försvarsmaktens bedrövliga tält har jag aldrig fått in regn genom duken när jag tältat, all blöta har berott på kondens.

Fallande vattendroppar i all ära, jag tror inte att de förmår pressa igenom märkbara mängder vatten igenom en i övrigt hel tältduk ens av billigare sort. Däremot är det kanske viktigare att välja bra prestanda på golvduken. Ställer man sig upp på knä så blir trycket mot det blöta underlaget rätt högt. Nåja, det var mina funderingar.
/R
 
Vattenpelare på botten bör helt vara 10 000 mm, för att de ska klara trycket när man ex står på knä. Duken bör minst vara 5000 mm, allt över de är bra.

Lycka till med inköpet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.