Vandra med tält i Skåne?

Godmorgon på er!

Jag har precis köpt ett tält och nu vill jag ut och testa det under ett par dagar.

Jag behöver kunna starta och sluta vid busstationer så att jag kan ta mig fram kollektivt. Jag vill kunna ställa upp mitt rätt stora tält (Hilleberg Keron 3 GT) och jag behöver kunna fylla på vatten ibland.

Jag bor i Lund och tycker att det borde finnas platser inte allt för långt bort.

Några bra tips?
 
Skåneleden

Ta bussen till Torna-Hällestad eller Skryllegården, så är du framme vid skåneleden (www.skåneleden.org). Det finns väl mera spännande delar av skåneleden men höst på skåneleden är aldrig fel. Detta är det absolut kortaste alternativet. Gå sedan norrut mot Höör eller österut mot Blentarp.
 
Re: Skåneleden

KLAGER; sa:
Ta bussen till Torna-Hällestad eller Skryllegården, så är du framme vid skåneleden (www.skåneleden.org). Det finns väl mera spännande delar av skåneleden men höst på skåneleden är aldrig fel. Detta är det absolut kortaste alternativet. Gå sedan norrut mot Höör eller österut mot Blentarp.

Den sträckan som beskrivs saknar i stort sätt helt naturupplevelser. Man måste igenom en hel del småsamhällen. Okej att man passerar Rövarekulan och Pinedalen som är fina, men resten av sträckan är bara transportsträckor. Om man nu ändå ska ta bussen, kan man lika bra åka till Hörby och där vandra mot Hässleholm. Om man nu inte orkar hela sträckan finns det busshållplatser på ett par ställen längs vägen. Kolla en busskarta. I stort sett gäller att ju längre norrut i skåne du kommer ju finare blir det.
Vatten finns det tillgång till i stort sätt längs hela skåneleden, så det räcker att ha med en dagsförbrukning.

Ett annat alternativ är att ta tåget till Sölvesborg och vandra till Osby. Finns bra buss förbindelser på bägge orterna och vandringen går genom så mycket finare natur.

göran
 
Bokskog?

Sträckan Torna-Hällestad - Genarp har jag provat en gång för ett halvårsedan. Det var bara en endagsutflykt så det var helt okej eftersom målet var att få lite frisk luft och sånt. Dock var sträcken ganska tråkig och en del kalhyggen förstörde upplevelsen. Jag kan inte heller minnas att det var terräng som lämpade sig väl för tältning. Vindskydden som kantar sträckan var dock mycket fina.

Vad jag behöver är väl en gles granskog eller kanske mysigast, en bokskog. De brukar ha jämt, fint underlag och glest mellan de stora stammarna.

Tack för tipsen iaf. (Jag tar gärna emot fler tips.)
 
Visst är delar av Nord-Syd delen transportsträcka, men det beror också på vad man har för perspektiv. Har man inte bott i skåne så kan de mera öppna södra delarna vara intressantare, medan en skåning naturligtvis vill se mera exotisk skog.

Buss till Kivik, sedan skåneleden via Brösarps backar, Degerberga och mot Höör är en lagonmk 2 dagars tur.

Liksom Åstorp (tåg) - Höör , dominerat av mäktig bokskog .
 
Genarp

Ta bussen till Genarp. Gå rätt in i skogen längs Skåneleden och gå runt på romeleåsen. Där är vackert, kuperat, djurrikt och finns rastplatser med brunnar och utedass. Där finns också en stuga uppe på toppen med vattenkran på baksidan samt utedass att låna.

Eller:

Ta tåget/bussen till Kivik. Gå längs skåneleden/stranden till haväng. Fin natur längs hela vägen och vid haväng får du slå upp tältet på tomten till vandrarhemmet. Där finns vattenkranar och vattentoaletter.
 
Re: Re: Skåneleden

strand; sa:
Om man nu ändå ska ta bussen, kan man lika bra åka till Hörby och där vandra mot Hässleholm. Om man nu inte orkar hela sträckan finns det busshållplatser på ett par ställen längs vägen. Kolla en busskarta. I stort sett gäller att ju längre norrut i skåne du kommer ju finare blir det.

Nu har vi vandrat. Det blev ung som Göran föreslog. Vi tog bussen mot Hörby men gick av ung. 6 km tidigare. Vi siktade in oss på en första natt vid vindskyddet som ligger vid Ringsjöns södra kant. Det var dock inte i något vidare skick så vi fortsatte en bit, struntade i Skåneleden och hittade ett fint ställe vid ett fågelskådartorn där vi satte upp tältet. Dagen därpå tog vi oss tillbaka till leden och mycket riktigt så blev det finare norrut :) Vi avslutade tidigt på tredje dagen med att gå in till Höör och ta tåget hem till Lund därifrån. Tack för tipsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 48
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.