Fotogenlykta; hur ska lågan se ut.

Hej. Ja hur ska egentligen lågan se ut när den brinner som bäst på en klassisk Feuerhand lykta? Hur stor låga kan jag använda? Hur stor brukar man ha? När det kommer sotig rök så är det helt klart för mycket, det förstår jag själv.

Jag kör lagomt... dvs runt 3~5 (Typ en skala jag delat in det i, från 1 till 10) under 1 brinner inte lyktan och över 10 sotar det! Sen beror allt på vilken typ av veke (fabrikat) och även typ av fotogenet (fabrikat) man änvänder... kör på känsla = lagomt

Mch troswe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det måste som sagt brinna tillförlitligt mycket.
Därefter väljer jag beroende på hur mycket ljus jag behöver, upp till så mycket att det sotar, det är för mycket.
Men ofta är det väl ca 30-50% av max som jag använder, det brukar vara lagom.

Jag tycker så här: Så liten låga som möjligt som ger dig tillräckligt med ljus. Någon centimeters låga eller så brukar räcka för mig.
Får du svart sotig rök är det på tok för stor låga.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips