Fotogenlykta; hur ska lågan se ut.

Hej. Ja hur ska egentligen lågan se ut när den brinner som bäst på en klassisk Feuerhand lykta? Hur stor låga kan jag använda? Hur stor brukar man ha? När det kommer sotig rök så är det helt klart för mycket, det förstår jag själv.

29351

Avstängd
Jag kör lagomt... dvs runt 3~5 (Typ en skala jag delat in det i, från 1 till 10) under 1 brinner inte lyktan och över 10 sotar det! Sen beror allt på vilken typ av veke (fabrikat) och även typ av fotogenet (fabrikat) man änvänder... kör på känsla = lagomt

Mch troswe

Det måste som sagt brinna tillförlitligt mycket.
Därefter väljer jag beroende på hur mycket ljus jag behöver, upp till så mycket att det sotar, det är för mycket.
Men ofta är det väl ca 30-50% av max som jag använder, det brukar vara lagom.

Jag tycker så här: Så liten låga som möjligt som ger dig tillräckligt med ljus. Någon centimeters låga eller så brukar räcka för mig.
Får du svart sotig rök är det på tok för stor låga.

/Patrik

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips