Fotogen i X2 Trangia

Men han sa inget om VILKET munstycke han använde. Min erfarenhet från gasolkonverteringen av mitt KAP- Arctic är att gasolen behöver större munstycke än alla de vanliga för att brinna bra, och inte för magert...
Hans fladdriga blå lågor antyder för magert. Han borde borra upp munstycket till 0,40 eller 0,45 mm, det är det måttet som jag fann bäst för gasol...

Istället för att bara helt enkelt invertera? o_O
Fick inte du med stället med köket, det fick jag.

Men händigt med allt träslöjdande.
/Odd
Nej, Jijutsu 2000 sa inget om vilket munstycke han använde. Men dels är han amerikan och kör troligtvis köket på bensin till vardags. Allså borde det vara bensinmunstycket, som dessutom ligger närmast i storlek.

Å Optimus Polaris körs ju med ett universialmunstycke som "funkar till allt", fast jag tror att det köket skulle må bra av 3 olika munstycken, som då blir anpassade för respektive bränsle.

Å vad invertering beträffar, så ser jag det som en ren nödlösning - när man har råkat fått med sig fel gasoltub ut i fält! Givetvis bra att man kan invertera, så att man kan slutföra matlagningen/vattenkokandet. Men jag skulle aldrig förlita mig på invertering under en hel tur, utan då hellre gå över till bensin/fotogen.

Jo, plaststödet för invertering medföljde förstås.
/Niklas

Har börjat felsökningen på Trollsländan - så här långt
brinner allt som förväntat: både utan och med tystbrännarhatten.
Jag eliminerar en felkälla i taget.... Fortsättning följer. Hoppas jag
hittar en förklaring. :unsure:
/Odd

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Verkar fungera som avsett. Vad som fick Trollsländan att kraschlanda i ett moln av eld och sot verkar det inte finnas någon entydig och tydlig förklaring till... Kör ett skarpt kokningsprov till Excelprotokollet imorgon kväll, när det blivit svalare...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips