Jag börjar misstänka att några som yttrar sig inte har följt vårt resonemang genom tråden,
ni kommer med upprepningar... Så börja om, läs tråden från början av organiserandet av
brännartest innan ni kommer på något att skriva.
Niklas och jag har redan rett ut det där med vad provbränsleflaskan skall fyllas till för nivå
etc. för att det ska vara lika för alla (trots att provet inte kommer att ske med mer än en
enda bränsleflaska som instrumenterats med såväl manometer som anslutning för cykel-
pump/tryckluftsslang. Helt oberoende av vad
tillverkaren av brännaren som testas har för
rekommendation om bränsleflaska...) Dvs en för alla, precis som att alla brännarna sätts
'permanent' i ett och samma Trangia 25. Och de mäts allihop med en och samma instru-
ment-uppsättning, och alla omgångar om 1000mL vatten tas upp ur samma tunna som
står ute och i skuggan och ger oss en och samma starttemperatur (vilket inte vatten spolat
ur kranen skulle gett).
Vad gäller bränslevätskenivå, dvs flygfotogennivå, i provbränsleflaskan så kommer den vid
inledningen av varje prov innehålla 450mL Jet-A1 noga uppmätt i en väl uppmärkt E-kolv
(dvs lika för alla). E-kolven kommer att vägas såväl före som efter brännarprovet. Jag avser
att köra alla prov i tre omgångar för att få ett vettigt medelvärde. Valda 450mL är 85% av
nivån för max-fyll-nivå i provbränsleflaskan...
Sedan så kommer också alla brännarna att köras i ett sjudningsprov med begränsad bränsle-
mängd och begränsad vattenmängd - för att se vilken av vätskorna som tar slut först. Tänk
slutsjudning av ris - men utan fastbränning av riset... Men
det provandet är klart sekundärt
- och kommer nån gång med tiden...
Vad läsarna har för vana att hantera
sina brännarkonstellationer med är
i princip ointressant,
här ska genomföras ett test av en massa brännare, eldandes väl specificerad fotogen (dvs
nyupptappad Jet-A1) lika för alla - med undantag av referenstesteldandet av Trangias div.
egna brännare, de eldas med Kemetyl Tenol resp. Biltema Campinggasoler.
Totalt blir det 13 olika brännare som ska testeldas - och för att inte behöva handpumpa de
20-25-30-35 pumpslag som varje omstart kräver har jag provpumpat
alla de olika pumpar
som kommer att användas vilket har gett en serie med manometerutslag. De instruktioner
jag har tillgång till talar allihop om 20-25 pumpslag alt. det där fjolliga '
tillräckligt med pump-
slag' som någon angav. Samtliga vid fylld behållare. Nu behöver jag bara återfylla till 450mL
och trycklufta upp till angivet starttryck inför varje start...
Att mäta vikter istället för volymer (trots att alla tillverkare anger volymer i sina instruktioner,
märkningar etc) har varit planen redan från början - naturligtvis - för då kan inte ytspänning
etc spöka till det... Min digitala köksvåg avrundar till jämt gram, inga decimaler alltså, men
min lilla digitala 'knarkvåg' anger ned till 0,05 gram (mellan 0,50g och 500g) - så att mäta
(små) vikter tillräckligt exakt är inget problem. Möjligen blir maxvikten 500g för 'knarkvågen'
ett problem på grund av E-kolvens egenvikt på 195,30g + vikten av 450mL Jet-A1...
(
Om man nu vill mäta nere på 5-hundradels-gram-noggrannhet. Men det är ju inte aktuellt,
hela gram duger gott.)
Att vi började fundera över pumpdeplacement var mer en nördig betraktelse. MSR har ju
en klart större bränsleflaska: ~700mL halsbräddande volym [är märkt "591mL", max-fyll-
linjen är märkt 591mL men ligger på ~645mL-nivån] medan Primusen har: ~630mL hals-
bräddande volym [är märkt "0.6L", max-fyll-linjen är märkt 530mL och ligger på ~500mL-
nivån] vilket ju skulle ge de fysiskt klart mindre MSR-pumparna dåliga startodds i.o.m den
klart kortare slaglängden för pumparna
OCH de större volymerna i MSR-bränsleflaskorna.
Viktigare än så var det inte. Rekommenderade 20-25 pumpslag i en MSR-kombination ger
ett lite lägre tryck än 20-25 pumpslag med en MSR-pump i provflaskan och klart lägre tryck
än Primuspumpen i provflaskan. Men; det har antagligen inte någon större betydelse för
vårt provande av
Fotogen i Trangia X2 -kopp...
Provutrustningen består av:
Trangia T25 vindskydd och 1,75 L DuoSSAL-kastrull (utan modifieringar för provet)
Trangia T25 alu-stekpanna (hålborrad för att släppa igenom temperaturproben)
Digital 2-kanalig termometer ST-9612 (vi använder bara ena kanalen...)
Digital IR-termometer RayTek MiniTemp
Digital vindmätare Pro Anemometer BT-100
Digital bullermätare Porometisto SL-01 - "A"-filtrerad
Digital uppräknande tidmätare 00:00 →
∞ [OK, till 99:59 egentligen...]
FLIR OnePro [model 007] IR-kamera
Kontorsfläkt(ar) (för att få _
en_ enhetligt definierad vindriktning)
Brandskyddslabbplattan
Modifierad Primus 0,6L bränsleflaska (med manometer och luftpåfyllningsnippel)
Labbhållarstativet
Bränslefiltreringstratt (med extremt finmaskigt rostfritt filternät) för att fylla 2L förråds-E-kolven
Några olika glas som volymmätutrustning
Några (~10?) liter Jet-A1 flygfotogen
1L Kemetyl Tenol (från lokala OKQ8-macken)
450g Campinggasolbehållare från Biltema (de brukar vara billigast)
20mL Veterinärspruta i stål och glas - för dosering av Tenol i förvärmarskålen.
Ett Excelblad i laptopdatorn…
5st fotogenbrännare monterade i Trangia X2-koppar och
3st fotogenbrännare monterade i
sina egna unika Trangiahållare. ... Dvs
Σ 8st fotogenbrännare:
KAP-Arctic med Optimus 207b i Gunnar Finns geniala brännarhållare.
Optimus-Trangia Multifuel i X2-kopp - med Dawg-A-Nova tystbrännarhatt.
Optimus Polaris i X2-kopp - med PolarDawg tystbrännarhatt.
Primus-Trangia Multifuel X2 i X2-kopp - med Omni-Dawg tystbrännarhatt.
Primus Omnifuel II i X2-kopp - med Omni-Dawg tystbrännarhatt.
Primus OmniLite i X2-kopp - med Primus egen tystbrännarhatt till OmniLite.
MSR Dragonfly i Bjergkædens Trangiaadapter - med Dragontamer tystbrännarhatt.
MSR WhisperLite Universal i Benedikt Bähr's Trangiaadapter - har egen inbyggd tystbrännarhatt.
Till detta kommer
3 gasolbrännare; en GB74, en GB77 Storm och en av mina mOddifierade Vega-Storm.
Samt
2 Trangia original Tenol spritbrännare, varav den ena är försedd med deras vinterförvärmartillsats.
Dessa fem som Trangia referensmätningsdata...
Summa summarum 13 stycken brännare - i mitt signerade röda Trangia 25.
[ Borde kanske skaffa Trangias 'plåtsnusdosa' med napalm i också? Eller? ]
Några bilder:
Provuppställningen med alla sina utrustningsdetaljer, mätinstrument och manicker.
På bilden saknas brandskyddslabbplattan, bränslet, laptopen och brännarna m.tbh...

Provflaskan:

Brännarna:

Vågar & Referensvikter:

Diverse originalflaskor - som alltså
INTE kommer att användas:
Nu kan vi börja se framåt mot en intressant eldarhelg...
/Odd
PS
Är det någon som bor inom rimligt avstånd från Östhammar - så är
ni varmt välkomna att komma hit och hjälpa till med eldandet...