Fotogen i X2 Trangia

Bilder säger mer än tusen trådar
Jo så är det nog. Ombyggnaden av mitt Primus Omnifuel har påbörjats nu,
jag har fått de insatsdelar som köps färdiga: OmniDawg, X2-kopp och extra
förvärmningsspritskudde. Resten måste bearbetas / tillverkas / fixas för att
det ska gå ihop till just en Trangia-brännare. En ny lösning för att skruva fast
brännarkroppen i koppen måste skapas t.ex. Det blir för sladdrigt och själva
brännaren kommer för högt upp utan lite ytterligare mekjobb.
Och skall det testas lika-för-lika måste allihop vara någorlunda lika byggda... :)
/Odd
2025-04-03 13;08;59_BILD293_DxO+Odd_small.jpg
 
Tilläggas kan att ska man montera en Primus Omnifuel i en X2-kopp så be-
höver man beställa några reservdelar förutom själva X2-koppen från Trangia:

X2-koppen # 8205 för 286:00
Mässingsmuttern #1940 för 55:00
Flamspridaren # 1870 för 76:00
Fraktavgiften 60:00
Summa 477:00
Då får man, i väntan på den nya Trangia Multifuelbrännaren,
en väl reglerbar och ostrypt Trangia Omnifuel istället för den
numera slutsålda Trangia Multifuel X2

2025-04-03 16;18;15_BILD294_DxO+Odd_small.jpg 2025-04-03 16;32;04_BILD295_DxO+Odd_small.jpg
Primus Omnifuel till vänster och Trangia Multifuel X2 till höger
med de delar som krävs för bygget. Högerbilden visar skillnaden
på fästskruvarna, den till vänster är till bensatsen på Omnifuel och
den till höger är den som behövs till fästet i X2-koppen... Flam-
spridaren behövs för att på en Omnifuel sitter spridaren på toppen
av benstödskoppen och är alldeles för stor i diametern för det här.
Bra att ha som reserv för de där gånger som tystbrännarhatten inte
används...

Nu är det bara att invänta Dawg-A-Novan och X2-koppen till Optimusen.
Sen ska det bli fotogenelda av - i X2-koppar...

2025-04-03 17;02;30_BILD296_small.jpg
Övre raden: Optimus Polaris och Optimus/Trangia Multifuel
Nedre raden: Primus/Trangia Multifuel X2 och Primus Omnifuel
:eek:
/Odd
 
Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu har jag köpt en MSR Dragonfly också, Amazon hade ett hyfsat erbjudande (utan
flaska, men med deras mysko plastiga pump) - så när jag fått hem den och kunnat
avgöra HUR mycket verkstadsfixande som krävs för att få fast den i en X2-kopp tar
jag beslutet om det blir någon Dragontamer-beställning, det är ju ytterligare sådär
€120 / SEK 1300 ...
/Odd

PS
På bilden från igår så skulle naturligtvis Gunnar Finns KAP-Arctic -kit varit med också.
Glömde helt bort att gräva ut det ur vitrinet också...
 
Egna vad Hasse?

Jag är pensionär - gör ingenting för inkomst längre, håller mig bara sysselsatt med
sånt jag finner intressant / kul / lärande. Det här med fotogeneldande i Trangia 25
är ett bra exempel på sånt som är intressant och lärande. Jag bjuder gärna på både
idéer och resultat. Om nu någon finner mitt tankevinglande intressant...

[Har t.ex. tagit fram en cad-ritning på KAP-Arctics bottenplatta som vem som helst
kan få använda om de verkligen bestämmer sig för att ta fram pressverktygen som
behövs, jag tänker inte ens försöka själv...]
/Odd
 
Om ni får slut på t-spriten och vill ha igång ett kök på fotogen
hur gör ni då?
Går hem. Det går nämligen inte, det är inbyggt i tekniken. Och ingår då alltså i säkerhets-
kalkylen kontra bensinbränslen. Som jag antar att du är på väg emot i nästa inlägg...

Har jag tagit med för lite sprit på turen så har jag planerat fel - och då är det bara att inse:
Dags att avbryta. Då har jag säkert missat något annat viktigt också - i stressen att komma
iväg. Eller: Kastar in handduken - och köper en flaska sprit på närmaste trading post... :oops:
/Odd
 
Nu har jag köpt en MSR Dragonfly också, Amazon hade ett hyfsat erbjudande (utan
flaska, men med deras mysko plastiga pump) - så när jag fått hem den och kunnat
avgöra HUR mycket verkstadsfixande som krävs för att få fast den i en X2-kopp tar
jag beslutet om det blir någon Dragontamer-beställning, det är ju ytterligare sådär
€120 / SEK 1300 ...
/Odd

PS
På bilden från igår så skulle naturligtvis Gunnar Finns KAP-Arctic -kit varit med också.
Glömde helt bort att gräva ut det ur vitrinet också...
Om du behöver delar från ett x2 så är det bara att hojta! Har ett trasigt som jag inte ansåg vara försvarbart att köpa reservdelar till så om det kan vara till nytta i dina experiment vore det bara roligt!
Har hamnat i dina trådar om flerbränslekök flera gånger och det är fint att du delar med dig av erfarenheter och åsikter.

Till ursprungsfrågan. Jag har nästan uteslutande använt alkylat pga enkelt men har i vinter bytt till fotogen då det är lite säkrare att hantera i ett tält. Det medför dock att jag har en liten flaska etanol med mig för förvärmning men det är inte något som jag tycker är ett problem.

Såvitt jag förstår, och har läst/hört bl.a av Randulf Valle (podkasten uteliv), så görs det ofta ett val när ett flerbränslekök konstrueras och då baserat på bränsletyp. Inte några radikala skillnader men brännaren optimeras för en bränsletyp och då väljs oftast alkylat. Alkylat (4-takt) är detsamma som exempelvis primus dyra bränsle (finns ett avsnitt om just detta i podcasten uteliv där han har med en gäst som jobbar med bränsle för förbränningsmotorer).
Där tas också upp skadliga ämnen i vanlig bensin från pumpen och varför de inte skall användas. Ett intressant samtal om man gillar flerbränslekök och väl värt sin lyssning.

Angående sotning tycker jag inte att det varit något problem med fotogen men som tidigare sagts tar förvärmningen längre tid, i sammanhanget inte något som retar mig men värt att ha med sig. Det går också, som tidigare sagts, att förvärma med fotogen men det är varken särskilt effektivt eller enkelt. Men det går.

Viktor
 
OK, då har jag fått en MSR Dragonfly levererad - den ser ut att bli knepig (men inte omöjlig) att montera i en X2-kopp.
Och den har en oootroligt plastig pump! Bara plastic fantastic - så den lär väl vara rejält skör i sträng kyla misstänker jag - och tydligen tätar den bara i MSRs egna bränsleflaskor - av vilka jag bara har en hög 0,9L - så det lär bli mycket pumpande med den där lilla korta pumpstången... Varför gör man ens så?!? Nutida kunder måste väl ändå vara alldeles för erfarna för att gå på så enkla knep för att försöka tvinga kvar flocken i den egna lilla hagen!? Borde nog egentligen utesluta MSR ur det här testet bara baserat på deras uppenbara kundovänlighet och brist på följande av de facto branschstandard. Det här är ju på god väg ner på SOTO MUKA-nivå när det gäller sånt... Gängan är den vanliga 50-tals SIGG-standarden - men de har svarvat av halskragens ytterdiameter (så pumpens mutter/krage inte går ner på en vanlig SIGG-baserad bränsleflaska) och även snedförsänkt innerdiameterns översida så O-ringstätningen blir annorlunda placerad och riktad jämfört med SIGG-standarden. Fult trick... 😠

Vi får se om/när jag lyckats få fast brännaren i en X2-kopp - då blir det köp av den där Dragontamern...
2025-04-07 17;15;08_BILD297_DxO+Odd_small.jpg 2025-04-07 17;38;46_BILD298_DxO+Odd_small.jpg
/Odd
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips