Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
går i tankar att köpa en kamera .har funderingar på att köpa en nikon d60 så frågan är om det är en bra kamera .for en som inte har fotat så mycket.vore tacksam med lite synpunkter
Jag anser att det är lite att kasta pengarna i sjön att köpa en digital systemkamera om man inte kan fota med en systemkamera.
Kommer man hela tiden att ha kameran på Auto kan man nästan lika gärna köpa en 8 megapixel kompaktkamera.
Så den viktiga frågan att ställa är: Vilka funktioner vill du ha på kameran?
För MIN del så är det t.ex. såna saker som exponeringskompensation och möjlighet att använda extern blixt med "manuell" inställning (d.v.s. ställa bländaren manuellt). Och framförallt möjlighet att använda de gamla objektiv jag har.
Men annars är det ganska små skillnader mellan att använda vår Canon A580 och min Nikon D70. A580:n är däremot mindre och smidigare att ha med sig. A590 har dessutom bildstabilisering (vi köpte inte den eftersom den kostade ett par hundralappar mer).
Man får fyra stycken A590 för samma pris som en D60.
Ett par viktiga parametrar vid val av kamera är till vad? Bärbarhet och betjäningsbekvämlighet?
Vid senaste bergsvandringen hade en av deltagarna en nyinförskaffad avancerad digital sytemkamera och ett par kostbara objektiv. Jag hade mina två gamla analoga. Vid efterträffen när vi skulle visa bilder för varandra visade det sig att hennes exponeringar hamnat snett och vinnt, pga manuellt läge intällt satt skärpan fel och exponeringarna var stundtals flera steg ifrån.
Mina 15 bilder var inte speciella men horisontella, skarpa och rätt exponerade, de 100-tal jag lämnade hemma var av dubbletter och av privatkaraktär. Vi fungerar olika med kamera.
Så om D60 är rätt kamera för dig kan bara du avgöra....
Men kompakt och normalvädertålig är ett par goda grunvärderingsgrunder.....
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...